Streda 28. októbra. Meniny má Dobromila

Akcie spoločnosti Tesla vzrástli za 12 dní o 44 %. Ide o bublinu?

Investície Peter Apolen 08.07.2020 | 00:00 1 Komentár

Akcie spoločnosti Tesla prudko rastú. Za necelé štyri mesiace doručili investorom zhodnotenie až 400 percent. Kritici ich však považujú za neodôvodnene nafúknuté.

Akcie spoločnosti Tesla včera dosiahli hodnotu 1421 dolárov. Ešte počas marcovej krízy sa pritom predávali po 361 dolároch. Investorom, ktorí tomuto nekonvenčnému producentovi elektrických vozidiel v ťažkých časoch uverili, priniesli za necelé štyri mesiace štvornásobný výnos (394 %). Index S&P 500 za ten čas zarobil „len“ 40 percent.

Akcie Tesly rastú prudko najmä v posledných dňoch. V pondelok zaznamenali nové rekordy počas piatich po sebe idúcich dní. Trhová kapitalizácia spoločnosti vďaka tomu dosiahla 254 mld. dolárov, čo z firmy robí najhodnotnejšiu automobilku sveta. Jej trhové ocenenie je dokonca vyššie ako u dvoch najväčších automobilových výrobcov sveta, Volkswagenu a Toyoty, dovedna. No kým tí vlani vyrobili 21 miliónov nových áut, Tesla ich na trh uviedla len slabých 367 tisíc.

Tesla je plná rozporov. Je miláčikom a zároveň nechceným dieťaťom akciového trhu. Značka má mnoho priaznivcov a fanúšikov, no aspoň toľko odporcov. Upozorňujú, že ide len o ďalší bitcoin – teda nafúknutú trhovú bublinu. Za uplynulých 12 dní vzrástli napríklad akcie spoločnosti o 44 percent.

Silný predaj v druhom štvrťroku

Stáli za tým najmä dve udalosti. Prvou bolo oznámenie výsledkov predaja za druhý kvartál tohto roku. Tesle sa podarilo predať 90 650 vozidiel, čo je to viac ako v prvom štvrťroku (88 496), ktorý ešte nebol zasiahnutý koronakrízou. Predaj prekonal aj očakávania analytikov (72 tisíc).

Výsledky sú o to prekvapivejšie, že ostatní automobiloví producenti reportujú prudké poklesy. Spoločnosti General Motors, Ford Motor a Fiat Chrysler hlásia prepad predaja na americkom trhu o viac ako 30 percent. Predaj áut v Európe klesol v apríli o 78 percent a v máji o 52 percent.

Firme sa darilo udržať produkciu aj napriek tomu, že jej materský závod v americkom Fremonte musel byť počas koronakírzy povinne zatvorený. Aktivity tak producent presunul do čínskeho Šanghaja, kde sídli jeho druhý závod. Táto núdzna situácia sa paradoxne premenila na devízu, keď čínsku produkciu mohla firma ľahšie predať na tamojšom trhu, pretože nebola zaťažená dovozným clom. Čína navyše mohla už v druhom kvartáli otvoriť svoju ekonomiku, čo Tesle umožnilo predbehnúť konkurentov odkázaných na americký a európsky trh. Spoločnosť aktuálne buduje svoj tretí závod v Berlíne.

„Bude stále ťažšie si predstaviť scenár, kedy by tradiční výrobcovia automobilov dokázali relevantne zvýšiť ich, dnes malý, podiel produkcie elektrických vozidiel. Tesla vyhráva preto, že má produkt, ktorý je citeľne lepší, ako majú jej konkurenti,“ hovorí Gene Munster šéf spoločnosti  Loup Ventures.

Pesimisti sú o niečo menej pesimistickí

Druhou pozitívnou udalosťou bolo prehodnotenie prognóz trhových analytikov na budúcu cenu akcií spoločnosti. Zlepšenie ich výhľadu sa opieralo najmä o vyššie zmienené dobré čísla produkcie a predaja. „Väčšina pesimistických analytikov bola po zverejnení dobrých čísel o niečo menej pesimistická,“ uviedol portál MarketWatch.

Analytici banky J.P. Morgan napríklad zvýšili výhľad pre budúcu cenu akcií z 275 dolárov na 295 dolárov. Ide mimochodom o najviac pesimistickejší výhľad z 32 analytikov, ktorých do prehľadu zaradila spoločnosť FactSet.

Deutsche Bank vidí Teslu v o niečo ružovejšom svetle. Svoju prognózu zvýšila z 900 na tisíc dolárov za akciu. Nič to však nemení na fakte, že priemerné hodnotenie 32 analytikov je zhruba 46 percent pod súčasnou trhovou cenou akcií spoločnosti. (778 dolárov vs. 1421 dolárov).

Investorov veľmi potešili nové hodnoty pre takzvaný „scenár býčieho vývoja“. Banka Morgan Stanley napríklad pripúšťa v takom prípade by akcie mohli rásť až na 2070 dolárov. Na sumu dve tisíc to vidia aj analytici investičnej spoločnosti Wedbush Securities.

Eufóriu investorov nabudili aj náznaky šéfa a zakladateľa spoločnosť Elon Muska o tom, že firma pravdepodobne dosiahla v druhom kvartáli prevádzkový zisk, čo by znamenalo, že po prvý krát by bola Tesla zisková počas štyroch po sebe nasledujúcich kvartálov.

Slabé predaje a minimálna ziskovosť

Tento fakt však naznačuje silu argumentov kritikov. Viacerí firme vyčítajú, že nedokáže doručiť primerané zisky. Tradičné automobilky sú totiž profitabilné podniky. Toyota napríklad minulý rok zarobila 17,5 miliardy dolárov. Volkswagen dosiahol zisk 15,6 miliardy dolárov a General Motors deväť miliárd dolárov. Oproti tomu, Tesla v prvom polroku zarobila len 16 miliónov dolárov, čo by pri rovnakej profitabilite počas celého roka predstavovalo ročný zisk ubohých 64 mil. dolárov.

Tradiční producenti okrem toho vyrábajú neporovnateľne viac. Tesla produkcuje zhruba 1,7 percenta toho, čo Volkswagen a Toyota dovedna. Jej trhová hodnota meraná hodnotou akcií na burze je však vyššia ako súčet týchto dvoch spoločností. Podľa kritikov je to jasným signálom nezdravo nadhodnotených akcií firmy.

Zaujímavým porovnaním je aj to, že jeden dolár tržieb Tesly za minulý rok oceňujú investori desiatimi dolárov v cene akcií. Pri Volkswagene je jeden dolár ročných tržieb ocenený len 29 centami.

Silný príbeh predáva

Viacerí vysvetľujú záujem o akcie Tesly pozitívnym vzťahom k jej značke. Americká verzia časopisu Forbes to porovnáva k spoločnosti Apple po vedenímm Steva Jobsa. Firma si dokázala vytvoriť s užívateľmi taký vzťah, ktorí jej umožnil predávať za rádovo vyššie ceny ako mali konkurenti a aj to, že v mnohý prípadoch sa zo zákazníkov stali investori. „Prestavte si, že by z Tesly odišiel Elon Musk. Akcie firmy by spadli možno o 47 percent, čo je dnes priemerná cieľová hodnota analytikov,“ uvádza Forbes.

Dokazuje to podľa neho aj to, že ľudia nekupujú akcie Tesly pre jej finančné výsledky, ale preto, že sú firmou nadšení. Ako povedal legendárny investor Peter Lynch, ľudia kupujú akcie spoločností, ktoré poznajú a milujú.

Rozhodnúť o oprávnenosti trhového ocenenia akcií Tesly je nemožné. Ako vždy v trhovej ekonomike platí, že cena, ktorú je kupujúci ochotný zaplatiť, je vždy spravodlivá. Hoci kritici upozorňujú na nafúknuté ceny v pomere k finančným výsledkom, fanúšikovia porovnávajú Teslu k spoločnosti Amazon.

Tá tiež počas dlhých rokov generovala minimálny zisk, pretože investovala všetky zarobené peniaze do ďalšej expanzie. Dostalo ju to oveľa ďalej ako tradičné online maloobchody a kým Amazon má dnes trhovú hodnotu 1,5 bilióna dolárov, mnohí tradiční maloobchodníci bojujú o prežitie.

Jedna odpoveď na “Akcie spoločnosti Tesla vzrástli za 12 dní o 44 %. Ide o bublinu?”

  1. Milan píše:

    Treba si položiť otázku, prečo ľudia kupujú akcie Tesly. Preto, že jej autá by boli dostupné v showroome za rohom ako Škoda alebo Volkswagen? Asi nie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial