Pondelok 21. októbra. Meniny má Uršuľa

Ako Apple aj Google zmenili platenie na Slovensku

Platba mobilom
Banky Marek Mittaš 19.07.2019 | 00:00 0 Komentárov

Slovensko vďaka Apple Pay a Google Pay vstúpilo do novej éry mobilných platieb. Pre väčšinu slovenských užívateľov to znamená, že nemusia chodiť s peňaženkou nabitou platobnými kartami, ale uložia si ich do mobilov a hodiniek.

Obe platformy už sprístupnila väčšina slovenských bánk, alebo sa na to v dohľadnej dobe chytajú. Čo platba mobilom znamená pre bežného klienta?

Internetové giganty rozhýbali bankovníctvo

Nie je to tak dávno, čo sa internetové giganty sústredili výhradne na online prostredie. Dnes čoraz viac prenikajú aj do „offline“ sféry, ktorú digitalizujú. Príkladom je platforma Google Pay a Apple Pay, ktoré umožňujú platenie kartou aj bez karty. Apple Pay prišlo na Slovensko len nedávno, približne rok od spustenia podobnej aplikácie pre majiteľov Androidov. „Výhodou Apple Pay je, že konečne aj majitelia iOS môžu platiť telefónom. Google Pay je plus – mínus rovnaké riešenie, avšak pre smartfóny s operačným systémom Android,“ hovorí Ľubica Gubová, produktový manažér na oddelení platobných kariet v Tatra banke.

Vďaka mobilným telefónom tak dnes vieme realizovať platby pomocou technológie NFC bezkontaktne a rovnako je možné takto platiť cez internet. Apple a Google tým priniesli nástroje, vďaka ktorým môžete doma pokojne nechať hotovosť aj debetné, či kreditné karty a vyraziť na nákupy len s mobilom, či hodinkami.

„Jednoznačnou výhodou platobných nástrojov spojených so smartfónmi je ich mobilita. So svojimi mobilmi sme v dnešnej dobe zviazaní do tej miery, že skôr si zrejme doma zabudneme peňaženku, než mobilný telefón. Prečo teda mobilný telefón nepoužiť aj na platenie za nákupy?“ hovorí Ivan Makatura z Asociácia kybernetickej bezpečnosti

Platba mobilom – Slováci si zvykajú

Slováci si na platby mobilom cez mobilné platformy zvykajú a nárast pociťujú aj banky. „Zaznamenali sme vysoký záujem klientov o tieto spôsoby platenia. Využívanie mobilných platieb má stále stúpajúci trend a ani v budúcnosti sa to nezmení,“ hovorí Dominik Miša z VÚB.

To, že Slováci neostali v prípade platieb mobilom konzervatívni potvrdzuje aj Lýdia Žáčková z Poštovej banky: „Tešíme sa, že si naši klienti službu Google Pay a Apple Pay obľúbili a počet jej používateľov neustále narastá. Niekoľko tisíc klientov si aplikácie nainštalovalo a aktívne ich pri realizovaní platieb využívajú.“

Ako však dodáva, stále prevláda istá miera opatrnosti: „Zatiaľ však majú Slováci tendenciu platiť mobilom či hodinkami skôr menšie čiastky v desiatkach eur. Predpokladáme však, že je to len o zvyku a časom sa mobilné zariadenia stanú primárnou voľbou klienta pri všetkých jeho nákupoch,“ dodáva.

Banky konkurenciu necítia

Hoci niektoré banky vyvinuli svoje vlastné nástroje na platbu mobilom, ako napríklad MobilePay, ktorý Tatra banka predstavila v novembri 2016 a bezkontaktné platby mobilom podporovala aj VÚB už dlhšie cez systém Wave2Pay, vítajú aj aplikácie tretích strán.

„Už dávnejšie sme sa rozhodli ponúknuť klientom globálne obľúbené spôsoby platieb ako sú Google Pay či Apple Pay. Pre banku to samozrejme znamená väčšiu otvorenosť pre klientov, väčšiu flexibilitu a zároveň držíme sa nášho inovatívneho nastavenia,“ dodáva D. Miša.

V príchode Google a Apple Pay banky konkurenciu necítia, práve naopak. „Príchod Google Pay a Apple Pay na Slovensko vnímame pozitívne a to najmä preto, že vďaka týmto dvom silným značkám stúplo povedomie ľudí o mobilných platbách. Sme presvedčení, že práve príchod týchto dvoch veľkých hráčov nám umožní rozšíriť túto platobnú metódu v celotrhovom meradle,“ vysvetľuje Ľ. Gubová.

Banky neočakávajú, že Goole Pay, či Apple Pay nahradia ich vlastné mobilné a internetové platformy. „Obe aplikácie umožňujú čisto iba platbu kartou a poskytujú len obmedzenú históriu transakcií Ak si chce klient pozrieť kompletnú históriu všetkých transakcií, prípadne zrealizovať akúkoľvek inú operáciu, využíva na to mobilné bankovníctvo domovskej banky,“ dodáva Ľ. Gubová.

Platby cez mobilné zariadenie sú bezpečnejšie ako kartami

Keďže mobil je dnes aj platobnou kartou, je potrebné k nemu aj rovnako zodpovedne pristupovať a chrániť ho ako svoj vlastný účet. S tým súvisí aj otázka bezpečnosti. „Platba mobilom je veľmi bezpečný. Nezdieľate totiž s nikým číslo platobnej karty. Výhodou je aj to, že keďže v mobile sa nenachádzajú údaje o karte, v prípade straty telefónu nie je potrebné blokovať fyzickú platobnú kartu,“ hovorí D. Miša. „Nehrozí napríklad riziko jej odcudzenia alebo skopírovania údajov. Platba mobilom prebieha v zabezpečenom prostredí, ktoré je certifikované kartovými spoločnosťami,“ dodáva

O ďalšej úrovni ochrany hovorí Ľ. Gubová: „Platby mobilom považujeme vo všeobecnosti za bezpečnejšie, najmä preto že človek obyčajne zistí, že stratil mobilný telefón, oveľa skôr, ako keď stratí peňaženku. Obe riešenia Apple Pay aj Google Pay sú založené na princípe tokenizácie. To znamená, že keď si klient pridá kartu do virtuálnej peňaženky, číslo karty je nahradené tokenom, ktorý je následne použitý pri každej platbe kartou a vďaka tomu obchodník číslo plastovej karty klienta vôbec nepozná.“

Token je vždy viazaný na konkrétne zariadenie telefón, smart hodinky, tablet a teda ak by ho aj niekto odcudzil, nevie ho použiť na inom zariadení, ako na tom, pre ktoré bol vytvorený.

Kľúčový je preto význam ochrany telefónu. „Každá transakcia cez Apple Pay sa v prípade platby telefónom autorizuje cez Touch ID alebo Face ID, v závislosti od typu iPhonu. Platby s iWatch sú zase zabezpečené 4-miestnym bezpečnostným kódom, ktorý si klient sám zvolí,“ dopĺňa Žáčková. Podobne sa autorizujú aj platby ze Google Pay. Riziko zneužitia údajov o platobnej karte je preto minimálne.

Pozor na transakcie, ktoré nevidíte

Z pohľadu bezpečnosti zatiaľ Apple Pay ani Google Pay neevidujú žiadne zneužitie, či problémy. Nikdy však nepoľavujte z vlastnej ostražitosti. „Najväčšie riziko je, že klient nepotvrdzuje konkrétnu sumu platby, ako napríklad pri kryptomenách, keď vidí čo potvrdzuje. Apple Pay sa najprv aktivuje a odomkne a potom sa priloží k terminálu, ktorý ukazuje sumu. Používateľ tak nevidí čo presne potvrdzuje. Ak napríklad predavač urobí chybu pri blokovaní alebo sa v blízkosti nachádza terminál so silnejšou anténou, môže užívateľ potvrdiť transakciu, ktorú nechce,“ upozorňuje etický hacker zo spoločnosti Citadelo Juraj Bednár.

Tento trik však podľa neho nie je veľmi praktický a relatívne ľahko by sa naň prišlo. Užívatelia by si mali preto podľa neho dobre všímať a kontrolovať notifikácie o platbách, ktoré urobili a sú viditeľné v aplikácii. V prípade podozrivej transakcie takúto operáciu okamžite nahlásiť banke.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *