Pondelok 26. augusta. Meniny má Samuel

Ako sa chrániť pred stratou, krádežou, či poškodením batožiny

poistenie batožiny
Poistenie Peter Apolen 26.07.2018 | 00:00 0 Komentárov

Na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika sa ročne stratia v priemere dva kufre. Žiadna tragédia. Problém je však na väčších letiskách, no najmä pri prestupných a nadväzných letoch. V Európe sa v priemere stratí osem kufrov na tisíc prepravených pasažierov.

Kufre si nedáme!!!

Írska letecká spoločnosť Ryanair túto nedeľu oznámila cestujúcim na linke Budapešť – Las Palmas, že lietadlo ich batožinu neprepraví. Dôvodom malo byť preťaženie stroja. Ryanair sľúbil kufre dovolenkárom dopraviť neskôr, no až s trojdňovým meškaním.

Cestujúcim sa to samozrejme nepáčilo a zhruba 50 z nich vystúpilo z lietadla a vlastnými telami zabránili v odlete. Musela prísť až polícia. Pasažieri boli napokon úspešní. Vybojovali si, že ich batožina príde iným lietadlom ešte v nedeľu, alebo najneskôr na ďalší deň.

Ide o úsmevnú príhodu, no meškanie, strata, či poškodenie batožiny nie sú v leteckej preprave ničím zvláštnym. V roku 2016 sa vo svete stratilo 21,6 milióna batožín. Na tisíc prepravených pasažierov tak pripadlo priemerne 5,7 prípadov. Z regionálneho porovnania vychádza prekvapivo najhoršie Európa. Stratí sa tu zhruba osem kufrov na tisíc pasažierov. V Amerike je to 2,7 a v Ázii dokonca len 1,8 prípadov. Hovoria o tom štatistiky medzinárodnej spoločnosti SITA, ktorá sa zaoberá systémami v leteckej preprave.

Rizikové sú prestupné lety

Najcitlivejším miestom transportu je podľa údajov tejto spoločnosti prekládka kufrov pri prestupných letoch. Ďalším častými dôvodmi sú chyby pri nakladaní, či nesprávne okódovanie batožiny. Zhruba sedem percent stratených kufrov sa už nikdy nenájde. Ďalších 77 percent dorazí s meškaním, a zvyšok pripadá na poškodenia, či čiastočné znehodnotenia.

Pri množstve cestujúcich a ich kufrov, ktoré sa počas letnej sezóny preženú letiskami v rôznych destináciách je prirodzené, že ľudský faktor, či technika z času na čas zlyhá a niektorý kufor sa zatúla na iný koniec sveta, alebo sa k majiteľovi dostane, ale v stave hodnom na vyhodenie. Strata, poškodenie, či krádež batožiny tak môže pokaziť celkový dojem z dovolenky, hoci len vo forme trpkej príchute, alebo aj reálnej finančnej straty.

„Priemerná výška nákladov, ktoré klientom vznikli v súvislosti s kúpou nového kufra alebo so zakúpením nevyhnutných vecí potrebných do času, kým sa k svojej stratenej batožine dostali, dosiahla približne 230 eur,“ uvádza riaditeľ úseku tvorby produktov a podpory predaja Poštovej poisťovne Ondrej Reichbauer. Tieto prípady tvorili takmer 6,5 percenta všetkých poistných udalostí nahlásených v súvislosti s cestovným poistením.

Riešením je poistenie batožiny

Európska únia síce garantuje cestujúcim náhradu pri strate, poškodení alebo meškaní batožiny právo na odškodnenie zo strany leteckej spoločnosti do výšky 1 300 eur. Vybavenie a reálne preplatenie škôd je však administratívne a časovo náročné. Cestujúci by si preto mali uzavrieť aj cestovné poistenie a v rámci neho poistenie batožiny. Práve to je určené na krytie takéto straty. Poistenie kryje škody nie len pri leteckej preprave, alebo počas celej doby pobytu v zahraničí.

V rámci poistenia batožiny má klient kryté veci bežnej osobnej potreby, ktoré si vzal na cestu, prípadne si ich preukázateľne zaobstaral počas cesty. Ide napríklad o ošatenie, obuv, hygienické potreby, kufre, suveníry a darčeky pre blízkych. Poistenie sa vzťahuje aj na krádež poistených vecí vlámaním do auta alebo do strešného boxu na vozidle. Podmienky jednotlivých poisťovní sa však líšia.

Čo robiť v prípade krádeže, či straty

Ak sa človek počas letnej dovolenky ocitne v nepríjemnej situácii, v prvom rade by si mal zachovať chladnú hlavu. Poisťovne odporúčajú ako prvé kontaktovať asistenčnú službu. Aby totiž poisťovňa preplatila náhradu, je treba zachovať určitý postup a predložiť niektoré doklady. Asistenčná služba vie poradiť ktoré.

1. Pri lúpeži, vlámaní alebo krádeži auta je určite potrebné kontaktovať miestnu políciu a žiadať od nej písomný dokument o hlásení.

2. Pri strate, poškodení alebo omeškaní batožiny prepravcom je rovnako potrebné potvrdenie o tejto udalosti od potvrdené prepravnou firmou alebo letiskom.

3. Pri krádeži batožiny v hoteli musí túto udalosť potvrdiť prevádzkovateľ ubytovacieho zariadenia.

Asistenčná služba danej poisťovne okrem potrebných dokumentov poradí poškodenému aj v tom, ako ďalej postupovať pri obstarávaní nových vecí. Čo najskôr po návrate z dovolenky je potom potrebné doložiť všetky podklady poisťovni.

Čo poisťovne kryjú

Poisťovňa Union kryje škody na batožine do výšky 2800 eur. V prípade oneskoreného dodania batožiny leteckou spoločnosť o viac ako 24 hodín uhrádza náklady do výšky 300 eur. Hradí aj vybavenie náhradného cestovného dokladu. Nekryje ale výpočtovú techniku, mobilné telefóny, cennosti, a ani hotovosť, platobné karty, či kľúče.

Allianz – Slovenská poisťovňa kryje aj elektronické a optické prístroje, či cennosti. Ide teda aj o počítač, mobilný telefón, či fotoaparát. Základný limit poistného krytia má však znížený na tisíc eur. Kto si chce poistiť batožinu poistiť do výšky troch tisíc eur, musí si priplatiť.

Poisťovňa AXA krádež počítačov, fotoaparátov, či inej elektroniky štandardne nepoisťuje. Ponúka však možnosť ich pripoistenia. V prípade zatúlanej batožiny v leteckej preprave hradí náklady už pri meškaní doručenia kufra o viac ako šesť hodín.

Produkty jednotlivých poisťovní sa teda navzájom odlišujú. Odporúča sa preto preštudovať si ich ešte pred podpisom zmluvy, porovnať ich a prípadne sa poradiť zo svojim finančným agentom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *