Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

Ako vychovať z detí podnikateľov

Vychovať z deti podnikateľov znamená vštepiť i niektoré vlastnosti už v útlom veku. No schopnosť pozerať sa na svet s otvorenými očami, preberať riziko a zdolávať výzvy v nich treba budovať postupne. Najefektívnejšie je samozrejme, keď majú príklad úspechu priamo doma.

Ako vychovávať deti, aby sa z nich stali podnikatelia? Klasická odpoveď na túto otázku je samozrejme: povzbudzujte ich, aby niečo robiť sami namiesto neustáleho drankania peňazí od vás. Ale odborníci hovoria, že v skutočnosti treba zájsť oveľa ďalej. Podnikateľ musí mať rozvinuté špecifické rysy, ktoré musia rodičia u detí rozvíjať pri každej príležitosti.

Tu je prehľad týchto vlastností a návod ako ich rozvíjať:

Dobrodružstvo

Rodičia by mali povzbudzovať deti pri objavovaní svojho okolia a nie vychovávať ich príliš komfortne. Znamená to neustále im klásť otázky, čím sa rozvíja ich mysel a spracovávanie informácií. Pomôžu napríklad i hračky, pri ktorých deti musia sami prísť na to, ako sa s nimi hrať. Alebo vodiť deti do rôznych reštauráciií rôznych kategórií.

Deti trreba vystavovať situáciam, v ktorých sa rozvíja ich zvedavosť a pri ktorých objavujú svet na základe vlastných zážitkov.

Zakladateľ eBay Pierre Omidayr bol napríklad vďaka svojim rodičom v detstve súčasťou dvoch kultúr – perzskej a francúzskej. „Znalosti o nich ma skoro naučili,k že rovnaké situácie možno riešiť rôznymi spôsobmi a že nemusím robiť veci, tak ako boli vždy robené,“ hovorí.

Spoľahlivosť a stabilita

No je nutné rozvíjať i svedomitosť a emocionálnu stabilitu. Rodičia by mali trvať na tom, aby deti plnili úlohy vo vysokej kvalite a v sľúbenom čase, či sú to drobné práce, pomoc v domácnosti, alebo voľnočasové aktivity. Rodičia môžu tvarovať dobré správanie a ukázať sebakontrolu vo vypätých situáciách. Môžu napríklad naučiť deti, aby počkali s odpoveďou, kým pominie ich počiatočné rozčúlenie.

Pozorovanie

Rodičia môžu pomôcť deťom spoznať, že ich svet je plný príležitostí a pomôcť im v ich starostlivom vyhľadávaní a v kreativite. Riaditeľka inštitútu pre sieťovú podnikateľskú výučbu v Chicagu, Christine Poorman napríklad nabáda študentov, aby prechádzali okolím s otvorenými očami a hľadali podnikteľské príležitosti. Jedna zo študentov tak napríklad zistil, že vináreň a železiarstvo v okolí nemajú webovú stránku. Vytvorila teda pre nich logo a prezentáciu na internete. Dôležitá je teda zvedavosť a schopnosť pozorovať. Realitný magnát Sam Zell hovorí, že podnikateľ vidí problém a potom riešenie.

Tímový hráč

Veľkým školením pre podnikateľské hodnoty môže byť šport. Učí ako sa vyrovnať s prehrami a neúspechmi. Zároveň ako je dôležitá tímová práca, schopnosť druhých nadchnúť a viesť. Podporovať môžu ale i sólové športy ako horolezectvo, ktoré učí vysporadiať sa s riskantnými situáciami a eliminovať riziko.

Živý príklad

A na záver, veľa podnikateľov hovorí, že najcennejšou vecou, ktorá naučila ich deti podnikať, je to, že podnikali sami. Videli ako sa vysporadúvajú so situáciami, ako riešia problémy a hľadajú príležitosti.

Zdroj: Wall Street Journal

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *