Sobota 31. októbra. Meniny má Aurélia

Akvizičný apetít Swiss Life po kúpe Fincentra ešte viac zosilnel

Kúpa Fincentra spoločnosťou Swiss Life pravdepodobne nie je posledná. Švajčiarska finančná skupina vidí na slovenskom trhu veľký potenciál a eviduje rast dopytu klientov po kvalitných službách. Hľadá preto nové možnosti, ako by mohla svoju prítomnosť na tunajšom trhu ešte posilniť.

Na otázky odpovedá generálny riaditeľ spoločnosti Fincentrum, František Dragúň.

• V októbri to budú už dva roky, čo švajčiarska finančná skupina Swiss Life kúpila Fincentrum a vstúpila na slovenský trh. Ako to s odstupom času hodnotíte?

Fincentrum získalo veľmi silného strategického partnera, ktorý masívne investuje do rozvoja všetkých svojich entít. Swiss Life je firma s ratingom A+, ktorej akcie sa obchodujú na švajčiarskej burze. Rovnako je súčasťou MSCI World Indexu. Je nielen najrešpektovanejšou poradenskou firmou vo Švajčiarsku, ale má silné postavenie aj v Nemecku, Rakúsku, Veľkej Británii, Luxembursku a Českej republike. Pre nás to boli dva roky budovania novej stratégie a príprav nových projektov, ktoré postupne prinášame a budeme prinášať na slovenský trh.

• Aká je odozva na druhej strane? Čo na to samotný Swiss Life? 

Nemôžem hovoriť za druhých, no podľa spätnej väzby viem, že aj pre Swiss Life bol vstup na Slovensko zaujímavou skúsenosťou. Našli tu nápady, zanietených ľudí a ťah na bránu. Zároveň aj veľký hlad klientov po nadštandardných službách. Z neoficiálnych rozhovor je jasné, že sa im na Slovensku páči a chcú ďalej expandovať.

• Prezraďte, aký spôsobom…

Na jednej strane to bude pokračovanie nášho interného rastu. Máme záujem o šikovných jednotlivcov – profesionálov z bankovej, poistnej či investičnej branže. Vo viacerých bankách aktuálne prebiehajú interné personálne audity a niekde už priamo dochádza k rušeniu pobočiek a prepúšťaniu zamestnancov. Kvalitní ľudia u nás vždy nájdu uplatnenie.

Na strane druhej očakávame, že tlak na konsolidáciu trhu finančného sprostredkovania bude ešte viac narastať. Prísnejšia regulácia, rastúce náklady a nižšia dynamika rastu hypotekárneho trhu prinútia mnohé firmy prehodnotiť svoje pôsobenie na trhu. A to ešte nevieme ako zásadný dopad bude mať na slovenskú ekonomiku koronakríza. Naplno sa pravdepodobne prejaví do konca tohto roka. Prezradím preto niečo z našej kuchyne, radi by sme sa v tejto situácii poobzerali po kvalitných spoločnostiach a niektoré z nich kúpili.

• Neobávate sa aj prípadnej negatívnej reakcie? Predaj firmy je citlivá vec a môže vyvolávať u finančných agentov neistotu. 

Na základe našich skúseností sa niečoho takého neobávame. Aj my prechádzame veľkými zmenami. Od septembra budeme mať nový názov Swiss Life Select Slovensko. Nemeníme však len názov. Inovujeme procesy, prinášame dôraz na kvalitu a know-how zo Švajčiarska. V každej krajine, v ktorej Swiss Life pôsobí, máme dvere otvorené k získavaniu skúseností. Na základe toho máme rozpracované projekty na štyri roky dopredu, z ktorých každý nás dokáže posunúť skokovo vpred.

Zo západnej Európy vieme odhadnúť kam bude náš trh smerovať v budúcnosti. Chceme byť preto prvou voľbou pre afluentných a privátnych klientov v správe majetku. V tom vidíme príležitosť. Chceme okrem toho ešte viac posúvať hranice v digitalizácii a v riešeniach pre klientov.

Našich sprostredkovateľov tieto zmeny nadchli. Už dávno som nevidel toľko energie a radosti z inovácií, ktoré budeme postupne implementovať. Verím preto, že tým dokážeme osloviť aj nových potenciálnych spolupracovníkov, ak sa nám podarí dohodnúť na kúpe nových firiem.

• Budete o prípadnom spájaní síl rokovať s každým?

Nejdeme robiť nábor, ale výber. Nie je to len o číslach. Pre nás je kľúčové získať správnych ľudí, ktorí sa financiám chcú venovať poctivo, profesionálne a dlhodobo. Swiss Life si celosvetovo buduje dobré meno viac ako 160 rokov a na ňom firme naozaj veľmi záleží.

• Na jednej strane hovoríte o veľkom potenciáli slovenského trhu, na strane druhej, že pre mnohé firmy tu časom nebude miesto. Neprotirečí si to tak trochu?

Neprotirečí. Trh naozaj ponúka nové príležitosti, no na to, aby ste ich vedeli využiť a udržali krok s rastúcimi nárokmi klientov, potrebujete napríklad masívne investovať do digitalizácie. Do kvality ľudí, do procesov a aj samotného poradenstva. V tomto nám malé ani stredné firmy nebudú vedieť nikdy konkurovať.

Swiss Life má výhodu v úsporách z rozsahu. Investície skupina nerealizuje na lokálnej úrovni. Keď hovoríme o zmenách, vždy je to minimálne na úrovni strednej a východnej Európy. Preto vzťah nákladov a výnosov vyzerá úplne inak, ako keby firma investovala do inovácií len na malom slovenskom trhu.

Ako prví na trhu sme preto napríklad dokázali implementovať smernicu PSD2 a ponúknuť klientom multibankingovú aplikáciu, ktorá integruje účty štyroch bánk na jednom mieste. Predbehli sme aj samotné banky. Mimochodom, ďalšie dve banky sa chystáme uviesť do ostrej prevádzky v najbližšom období. Jediné čo nás brzdí je nepripravenosť, či pasivita samotných bánk.

• Spomínali ste, že vidíte príležitosť v správe majetku klientov. Oproti tomu, na čo sme boli zvyknutí na slovenskom trhu v posledných rokoch, ide o službu, ktorá je o level vyššie. Sú už Slováci na to dostatočne pripravení?

Ľudia sú vzdelanejší a zlepšuje sa aj ich kritické myslenie. Veľa vecí si vedia dohľadať na internete a stávajú sa rovnocennými partnermi do diskusie aj skúseným finančným profesionálom. Bolo to napríklad vidieť aj na tom, ako sa slovenskí investori zachovali pri marcových poklesoch akciových trhov. Žiadne masívne výbery, ktorých sme boli svedkami napríklad v roku 2008, sa nekonali. Práve naopak. Veľa ľudí počas prepadu dokupovalo. Svedčí to o vyzretosti investorov.

Typickými klientmi Swiss Life sú aktívni ľudia, ktorí chcú žiť život podľa vlastných predstáv. Potrebujú podporu v oblasti financií práve preto, aby si nemuseli robiť starosti s oblasťou, ktorá ich príliš nebaví a mohli sa venovať pre nich príjemnejším veciam. Na Slovensku je ich stále viac a my sa tešíme na spoluprácu s nimi.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial