Pondelok 11. decembra. Meniny má Hilda

Analytici: Šrotovné je nesystémové a populistické

Po vzore Nemecka či Francúzska zavedie šrotovné aj Slovensko. Krok, ktorý má podporiť predaj automobilov, však analytici nehodnotia pozitívne. Hovoria dokonca o populistickom kroku a krivení hospodárskeho priestoru.

Šrotovné, teda protihodnotu za zošrotovaný starý voz, získajú Slováci pri kúpe auta do 25 tisíc eur. Vyplatená suma bude závisieť aj od predajcu. Štát vyplatí 1000 eur, pokiaľ predajca pridá 500 eur, štát svoju podporu zvýši na 1500 eur. Kupujúci tak získa 2000 eur.

Šrotovné navrhuje svojim členom aj Európska komisia. Analytici sú v posudzovaní prínosov opatrnejší. „Šrotovné vnímame skôr ako populisticky krok, smerujúci k občanom, pričom čiastočne zmierňuje prudké zníženie záujmu o nové automobily. Na Slovensku vyrábame ročne sta tisíce automobilov, pričom sa z nich na našom území predá maximálne 30 tisíc kusov,“ upozorňuje predseda predstavenstva Capital Markets Vladimír Gešperík.

"Šrotovné na automobily môže krátkodobo pomôcť krajinám, kde pôsobia veľké automobilky,“ dopĺňa David Marek z Patria Finance. „Dopad bude však limitovaný a veľmi selektívny. Zároveň sa týmto nesystémovým opatrením kriví trhové prostredie a štruktúra ekonomiky. Ide o krok, ktorý nie je adekvátnou odpoveďou na recesiu a dá sa nájsť množstvo efektívnejších nástrojov, ako za peniaze daňových poplatníkov poskytnúť ekonomike žiadúci fiškálny impulz."

„Skôr by sme uvítali podporu elektro-mobilov, ako je tomu napríklad v Izraeli,“ odporúča Vladimír Gešperík. „Dotácia by nemusela byť ani naviazaná na šrotovné, skôr by bol podporený predaj takých automobilov, ktoré výrazne menej zaťažujú životné prostredie a ich výroba a rozvoj by sa touto dotáciou výrazne posunula ďalej.“

Ako sa počas krízy správajú slovenské automobilky?

Monitorovací výbor ministerstva hospodárstva uverejňuje pravidelne informácie o dopadoch krízy. Podľa najnovších informácií bude prepúšťať PSA, Volkswagen a Kia upravujú pracovnú dobu.

Volkswagen Bratislava – po viac ako týždni bola  obnovená výroba. V súčasnosti neplánujú znižovať stav pracovníkov, využívajú nový systém „ flexikonto pracovného času“. V čase od 6. do 10. apríla by mala byť opäť prerušená výroba.

PSA – nahlásil hromadné prepúšťanie. Stav pracovníkov plánujú znížiť o 190 pracovných miest. Pracuje sa  v dvoch plnohodnotných osemhodinových zmenách ako aj v mimoriadných sobotných zmenách (7. a 14. marca)  z dôvodu nábehu nového modelu, pričom sa bude v sobotu pracovať iba v jednej zmene .

KIA Motors Slovakia – neplánujú znižovať stav pracovníkov. Spoločnosť upravila pracovnú dobu. Od tohto týždňa začína spoločnosť pracovať opäť v dvoch pracovných zmenách. Naďalej platí skrátený šesťhodinový pracovný čas.

Využijete šrotovné?

View Results

Loading ... Loading ...

Jedna odpoveď na “Analytici: Šrotovné je nesystémové a populistické”

  1. Peter Furmaník píše:

    Celý ten vládami viacerých európskych krajín (vrátane slovenskej)podporovaný systém naozaj nie je nič iné, ako nejakým spôsobom nafutrovať peniaze do rozhodujúcich podnikov v krajine. Nepriamo a v podstate legálne.

    Ono totiž ešte stále platí, že napríklad v podmienkach Slovenska, ak by taký Volkswagen Bratislava celkom odišiel do múky (a spolu s ním niekoľko ďalších podnikov, vrátane U.S. Steelu Košice), celá slovenská vláda by to mohla zabaliť. Každý člen vlády by sa mohol maximálne ak doma na piesočku pri svojom dome hrať s formičkami: ja som minister takého rezortu, ty zasa takého…

    Otázne je, čo toto opatrenie naozaj prinesie. Pokiaľ ide Volkswagen Bratislava, tam by to aktuálne hádam aj mohlo pomôcť. V prípade PSA a KIA Motors tam je to – aspoň podľa môjho názoru – úplne mimo vozovky…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *