Pondelok 22. január. Meniny má Miloš

Analýza automobilového priemyslu: Slovensko rastie najrýchlejšie v regióne

Automobilový priemysel je na Slovensku po oznámení príchodu už štvrtého hráča stále témou. Počuť hlasy, že ďalšia fabrika si nenájde dostatok kvalifikovaných pracovníkov. Nie je to však otázkou dní, ale rokov, takže úloha pre vládu a školstvo. Čísla zo ostatné roky jednoznačne hovoria, že automotive sa v SR veľmi darí. Je nosným pilierom ekonomiky a rastie superrýchlym tempom.

Slovensko je v náraste výroby áut od počiatku krízy po teraz na špičke v regióne. Kým v roku 2008 sa u nás vyrobilo 575,8 tisíca osobných a úžitkových áut, v roku 2014 to bolo až 993 tisíc áut. Ide o nárast o 72 percent, čo sa nepodarilo žiadnej ďalšej krajine. Vyplýva to z analýzy Coface o automobilovom sektore v strednej a východnej Európe. Analýza si podrobne všíma vývoj sektora, jeho podiel na výrobe, zamestnanosti, ale aj závislosť od zahraničného dopytu a exportu v šiestich krajinách regiónu so silnou automobilovou výrobou – okrem Slovenska teda aj v Rumunsku, Česku, Maďarsku, Poľsku a Slovinsku.

TOP trojka v regióne? Slovensko, Česko a Rumunsko

„Automobilový sektor je silným ťahúňom stredo- a východoeurópskych ekonomík.  Krajiny boli schopné pritiahnuť významný objem priamych zahraničných investícií, výsledkom čoho je dvojnásobný nárast automobilovej produkcie v regióne za ostatných desať rokov. Slovensko, Česko a Rumunsko sú v tomto smere najúspešnejšie, keď sa tu výroba takmer strojnásobila, alebo dokonca zvýšila štvornásobne. Hoci sa aj pri Poľsku predpokladalo, že sa pridá do tohto exkluzívneho klubu, jeho výroba ľahkých úžitkových vozidiel postupne po roku 2008 klesala a za rok 2014 sa dostala na úroveň spred desiatich rokov,“ konštatuje Grzegorz Sielewicz, ekonóm Coface pre strednú a východnú Európu.

vyroba-aut

Ako vyplýva z analýzy, v porovnaní s rokom 2008 výroba okrem Slovenska významnejšie vzrástla aj v Rumunsku (o 60 %) a Česku (32 %). Naopak Maďarsko, Poľsko a Slovinsko sa v objeme výroby stále ešte nedostali na predkrízovú úroveň. Dokonca spomínané Poľsko vlani vyrobilo menej než polovicu objemu vozidiel vyrobených v Česku. „Najviac sa však do rozšírenia kapacít investovalo v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku,“ pripomína G. Sielewicz.

Svetové Slovensko

No hoci v stredo- a východoeurópskom regióne sa vlani vyrobilo až 3,6 milióna áut, čo je pätina objemu vyrobeného v EÚ a štyri percentá z celosvetovej výroby, len dvom krajinám z regiónu sa darí byť aj v TOP dvadsiatke najväčších výrobcov vozidiel na svete – Slovensku a Česku. „Tieto dve krajiny spolu vyrobia až dve tretiny celkovej produkcie áut regiónu strednej a východnej Európy,“ zdôrazňuje G. Sielewicz.

V šiestich skúmaných krajinách regiónu so silnou automobilovou výrobou je spolu 33 výrobných závodov. „Región dokázal prilákať priame zahraničné investície predovšetkým kvôli atraktívnym nákladom na pracovnú  silu, geografickej polohe, vzdelanej pracovnej sile a zlepšujúcemu sa podnikateľskému prostrediu,“ vysvetľuje G. Sielewicz. Dominujú tu západoeurópske značky, hlavne nemecké, francúzske a talianske, ako aj ázijskí výrobcovia – Hyundai, Toyota a Suzuki. Majorita výroby sú osobné autá. V troch krajinách sa vyrábajú aj ťažké úžitkové vozidlá a v Poľsku ľahké úžitkové vozidlá.

Hoci sú domáci výrobcovia ťažkých úžitkových vozidiel sú aj dnes predávať na zahraničných trhoch, pri osobných autách to takmer neplatí. Väčšina značiek bývalého východného bloku nedokázala prežiť na trhu. „Až na dve silné výnimky, ktorými sú česká Škoda a rumunská Dacia. Tieto dve značky dostali nový impulz po investícii zo strany Volkswagenu, respektíve Renaultu,“ pripomína ekonóm Coface. 

V celom regióne je zastúpená široká škála značiek – od malých mestských áut ako VW up, Toyota Aygo či Peugeot 108, cez prémiové modely Audi TT, Mercedes CLA, Volkswagen Touareg, Audi Q 7 a diely pre Porsche Cayenne. Slovenský závod Volkswagenu rozširuje výrobu, aby mohol zvárať karosériu pre Bently Bentayga.

Tahúň ekonomiky

Automobilová výroba (osobné a úžitkové vozidlá, prívesy, návesy a ďalšie dopravné zariadenia) je v regióne silným ťahúňom ekonomiky. Dáva prácu 850 tisíc ľuďom. „Zároveň sa významne podieľa na raste ekonomiky. Najvýraznejším príkladom je Slovensko, kde sa automobilový sektor podieľa na celkovej hodnote výroby (GVA) až 32 percentami. Hneď za ním nasleduje Česko s 22 percentami,“ konštatuje analýza.

Výrobcovia vozidiel v regióne sú silne závislí od exportu. Na domácich trhoch sa predá len malá časť. Do krajín únie tak smeruje z regiónu až 85 percent exportu. Slovensko spolu s Rumunskom majú významný objem vývozu aj mimo úniu. „Slovensko exportuje mimo únie až 26 percent z exportu, pričom štyri percentá smerujú na americký trh a sedem percent do Číny,“ konštatuje G. Sielewicz. Rusko je pre región a hlavne Slovensko silným exportným trhom. Geopolitický vývoj, recesia v krajine, oslabenie meny a vysoká inflácia však tamojší dopyt po autách citeľne znížili. Slovensko malo v roku 2013 z regiónu najvyšší podiel exportu áut do Ruska – až sedem percent. Vlani to kleslo na 5,5 percenta.

„Významný vplyv na tak vysokom podiele exportu do krajín SNŠ je spôsobený jednak historicky vyššou orientáciou Slovenska na ruský trh, ako aj podporou časti týchto vývozov štátnou Eximbankou prostredníctvom poistenia úverov. Súčasný pokles exportu do týchto krajín najviac ohrozuje najviac práve Slovensko. Sčasti to však môžu vykompenzovať nové modelové rady,“ zdôvodňuje Dušan Pukač, obchodný riaditeľ Coface Slovensko. 

registracia-osobnych-aut

Zostávame závislí na exporte

Pokles dopytu v eurozóne z posledných rokov pociťujú najviac Slovensko a Česko. V oboch krajinách sa vyrába najviac áut na tisíc obyvateľov (180 v prípade Slovenska a 108 v prípade Česka), Keď však ide len o domáci dopyt, na tisíc obyvateľov bolo v prípade Česka registrovaných podľa údajov Eurostatu za rok 2012 len 448 áut, v prípade Slovenska lne 337. Najviac áut majú Slovinci (518 na tisíc obyvateľov), najmenej Rumunsko (224).

vyroba-aut

Aj vek áut je v regióne stále veľmi vysoký. Viac ako polovica registrovaných áut v Česku je staršia než desať rokov, v Poľsku jazdí po cestách starších ako desať rokov až 71 percent áut. Spoliehať sa na domáci dopyt sa tak stále nedá a závislosť na exporte ostáva. Na druhej strane, prognózy sú optimistické. Vďaka pozitívnemu vývoju ekonomiky spotreba domácností rastie, dokonca aj firmy začínajú vo väčšom obmieňať svoj vozidlový park. „Súčasný vývoj ukazuje, že eurozóna – ako hlavný vývozný trh – sa odrazila od dna a má lepšie vyhliadky na zvýšenie dopytu,“ dodáva G. Sielewicz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *