Nedeľa 24. septembra. Meniny má Ľuboš, Ľubor

Axa vyhlásila vojnu nekvalitnému predaju životného poistenia

Poisťovňa AXA upozorňuje, že ak sa slovenský a finančno-sprostredkovateľský sektor nevyvaruje chýb, objavia sa podobné problémy s dôverou v životné poistenie ako v západnej Európe. Misseling alebo prílišná komplikovanosť poistných produktov poznačili dôveru verejnosti v životné poistenie.

„Životné poistenie je na Slovensku relatívne nový produkt. Zatiaľ neprešlo celým svojim cyklom, takže klienti neotestovali všetky jeho vlastnosti,“ hovorí Vladimír Masár prezident spoločnosti Deloitte. „Je možné, že sa i na Slovensku objavia podobné problémy, ako v západnej Európe. Niektoré prípady nespokojných klientov skončili negatívnou medializáciou  a naštrbenou dôverou v produkt životného poistenia,“ dopĺňa Martin Vogl generálny riaditeľ poisťovne AXA pre ČR a SR.

Poisťovňa AXA preto vyhlásila preventívnu vojnu proti možným budúcim škodám a rozvinutiu problémov na Slovensku a v Česku. Poisťovňa si nechala u poradenskej spoločnosti Deloitte vypracovať na základe skúseností so zahraničných trhov štandardy kvality produktu životného poistenia. Výsledkom je deväť odporúčaní, ktoré by mala zodpovedná poisťovňa dodržiavať. Obsahujú napríklad odporúčanie ako odmeňovať svojich distribučných partnerov, alebo ako informovať klientov.

Spoločnosť Deloitte definovala tri základné problémy v životnom poistení. Sú nimi: krátka životnosť nových poistných zmlúv, príliš zložité produkty s neprehľadnými poplatkami a nesúlad ponúkaných životných poistiek s potrebami klienta.

Krátka životnosť je výsledkom prepoisťovania klienta po vyplatení provízie od poisťovne. Škodný je tak klient i poisťovňa. Zložitosť zmlúv a neprehľadné poplatky spôsobujú, že klienti často nevedia, čo podpisujú a k čomu sa zaväzujú, čo môže vyústiť do ich sklamania. A nesúlad medzi uzatvorenou poistkou a skutočnou potrebou klienta môže viesť k rozčarovaniu pri riešení poistnej udalosti.

Výsledkom je nedôvera v produkt životného poistenia a s tým súvisiaci pokles trhu. Životné poistenie má pritom na Slovensku stále veľkú perspektívu na rozvoj. Slováci platia za životné poistky päť krát menej ako Nemci alebo Rakúšania. No, rozvinutiu tohto potenciálu môžu zabrániť spomenuté problémy.

Kľúčovým prvkom v prekonaní týchto nástrah je  kvalita predaja životného poistenia. „Životné poistenie si klienti málokedy kupujú a vyberajú sami, obvykle im ho predá finančný poradca. Poisťovne súťažia výškou provízie a parametrami životného poistenia u distribútorov, nie u konečných zákazníkov. Netransparentné praktiky ako počiatočné jednotky u investičného životného poistenia alebo drahé špeciálne pripoistenia pomáhajú poisťovniam hradiť náklady na distribúciu, ale neprospievajú konečnému zákazníkovi,“ vysvetľuje riaditeľ poradenských služieb pre poisťovníctvo v spoločnosti Deloitte Karel Veselý.

Deloitte v spolupráci s agentúrou STEM/MARK realizoval v máji tohto roku prieskum, z ktorého vyplynulo, že slovenskí zákazníci sú so životným poistením relatívne spokojní. Vyjadrilo sa tak až 79 percent opytovaných Slovákov. Medzi ostatné závery prieskumu patria:

  • Objektívnosť a nestrannosť ponuky – Z pohľadu objektívnosti ponúkaného riešenia boli polarizované názory na služby poskytované nezávislými finančnými poradcami (35 percent respondentov bolo rozhodne spokojných, čo bol najlepší výsledok z obchodných kanálov, ale na rozdiel tomu bolo celých 25 percent skôr alebo rozhodne nespokojných – čo bol naopak najhorší výsledok). V prípade zástupcov poisťovní a bankových poradcov bola väčšina klientov skôr spokojná (52 percent, resp. 49 percent);
  • Zohľadnenie potrieb klienta – Jedným zo zásadných výsledkov štúdie bolo, že zohľadnenie potrieb klienta hrá výraznú rolu pri rozhodovaní či si klient životné poistenie uzavrie alebo nie. 50 percent respondentov, ktorí si životné poistenie neuzavreli, sa vyjadrilo, že neboli zohľadnené ich skutočné potreby. Naopak 96 percent klientov, ktorí životné poistenie nakoniec uzavreli, deklaruje, že uzatvorené poistenie zodpovedá ich životným potrebám;
  • Provízia za poradenstvo – Klienti, ktorí majú životné poistenie uzatvorené, sú ochotní za poradenstvo pri uzatváraní životného poistenia zaplatiť v priemere 12 eur. Len 13 percent z nich by zaplatilo viac ako 20 eur. Klienti, ktorým bolo životné poistenie ponúkané neúspešne, by zaplatili v priemere len 6 eur;
  • Zrozumiteľnosť ponuky – Celých 91 percent respondentov označilo vysvetlenie podmienok životného poistenia za rozhodne alebo skôr zrozumiteľné.
  • Sprostredkovateľ životného poistenia – Najčastejšie respondentom ponúkol životné poistenie zástupca poisťovne (57 percent), v ostatných prípadoch obvykle nezávislý finančný poradca (24 percent) alebo pracovník banky (19 percent). Úspešnosť uzatvárania poistení je mierne vyššie u zástupcov poisťovní, naopak mierne nižšie u pracovníkov bánk;
  • Profil klienta so životným poistením – S ponukou životného poistenia má skúsenosť 66 percent respondentov, avšak len 37 percent má životné poistenie skutočne uzatvorené; častejšie ide o respondentov s maturitou (42 percent z nich má životné poistenie) a absolventov vysokých škôl (59 percent); životné poistenie majú najčastejšie uzatvorené ľudia vo veku 30–44 rokov (54 percent respondentov);
  • Porovnanie miest a vidieka – Podiel respondentov s uzatvoreným životným poistením sa nelíši podľa veľkosti obce. Významný rozdiel je však v obchodných kanáloch, ktoré poistenie ponúkajú. V menších obciach je životné poistenie ponúkané prevažne zástupcami poisťovní (v obciach do 5 000 obyvateľov u 62 percent respondentov, v obciach do 20 000 obyvateľov u 66 percent). Vo väčších obciach sú všetky tri kanály viac vyrovnané (v obciach nad 100 000 obyvateľov bolo ponúknuté životné poistenie zástupcom poisťovne v 38 percent prípadov);
  • Porovnanie Slovenska a Česka – Pri porovnaní slovenského a českého trhu sú slovenskí klienti s ponúkanými službami spokojnejší (napríklad so zohľadnením potrieb klienta bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 64 percent Čechov; s nestrannosťou poradcu bolo spokojných 79 percent Slovákov, ale len 66 percent Čechov). Slováci sú však ochotní zaplatiť za poradenstvo zhruba len polovičnú čiastku ako Česi (Slováci, ktorí si nakoniec životné poistenie uzatvorili, boli ochotní zaplatiť v priemere 12 eur, Česi 24 eur).

„Prieskum odhalil veľký rozpor medzi čiastkou, ktorú by bol ochotný zaplatiť finančnému poradcovi klient a ktorá je bežná na trhu ako provízia. Skutočná provízia je u dlhodobých zmlúv životného poistenia až 20-krát vyššia ako by bol v priemere ochotný zaplatiť slovenský či český zákazník,“ upozorňuje Peter Wright, partner Deloitte, ktorý vedie tím poskytujúci služby pre poisťovníctvo v Európe.

Klienti na slovenskom a českom trhu životného poistenia síce doteraz deklarovali spokojnosť a nevyvíjali dostatočný tlak na poisťovne, stále silnejšia regulácia a náročnejší klienti však nevyhnutne prinesú zmeny aj na týchto trhoch. Naše skúsenosti so zahraničia, napríklad z Veľkej Británie, Holandska alebo Nemecka to naznačujú,“ dodal P. Wright.

AXA napríklad pred dvomi rokmi ukončila spoluprácu so 160 distribučnými sieťami, ktoré považovala za nekvalitné. Toto rozhodnutie jej prinieslo výpadok v produkcii, ktorý sa jej ale podarilo nahradiť už po dvoch rokoch.  

Deväť oblastí štandardu kvality navrhnutých spoločnosťou Deloitte

1)     Pred uzavretím zmluvy poskytne poisťovňa klientom všetky informácie v zrozumiteľnej podobe. 

  • Klient by mal rozumieť produktu, ktorý si kupuje, jeho cene a poplatkom.
  • Klient by mal rozumieť, aký typ poradenstva od distribútora získava (nezávislé poradenstvo vs. Poradenstvo viazané iba na produkty jednej poisťovne).
  • Klient by si mal byť vedomý toho, ktorá poisťovňa produkt poskytuje.
  • Klient by mal dostať všetky relevantné informácie pred uzavretím poistenia.

 2)     Poisťovňa vždy vopred informuje klientov o všetkých dôležitých veciach v priebehu trvania zmluvy. 

  • Klient by mal rozumieť výkonnosti produktu
  • Klient by mal vedieť, čo má robiť v konkrétnych situáciách v priebehu celého obdobia trvania poistenia (ako možnosť zmien poistenia na základe vyvíjajúcich sa potrieb klienta).
  • Klient by mal rozumieť, ako sa dá poistenie zrušiť a aké to má dopady.
  • Klient by mal vedieť, akou formou môže žiadať poisťovňu alebo nezávislú autoritu o nápravu.

 3)    Pri poskytovaní poradenstva sú vždy rešpektované individuálne potreby klientov poisťovne. 

  • Potreby klientov musia byť identifikované a analyzované pred uzavretím poistenia (vrátane investičného rizikového profilu).
  • Produktová ponuka musí zodpovedať potrebám klienta.
  • Zmeny potrieb klienta sú pravidelne overované i v priebehu trvania poistenia.

 4)    Poisťovňa spolupracuje s distribútormi, ktorí sú odborne kvalifikovaní, správajú sa eticky a majú dobré meno na trhu. 

  • Poisťovňa si vyberá kvalifikovaných distribútorov s dobrou reputáciou na trhu a poskytuje im náležitú podporu.
  • Distribútori majú pozitívnu a primeranie dlhú históriu na trhu a predchádzajú neetickému správaniu.
  • Distribútori sú kvalifikovaní v oblastiach všeobecných znalostí, znalostí poistného trhu, konkrétnych produktov a etických predajných praktík.

5)    Spôsob odmeňovania distribútorov obsahuje nástroje proti neprípustným obchodným praktikám. 

  • Spôsob odmeňovania distribútorov obsahuje nástroje proti nevhodnému spôsobu predaja poistenia akými sú napríklad prepoisťovanie kmeňa alebo zavádzajúce produktové odporúčanie.

6)    Poisťovňa pravidelne monitoruje a kontroluje jej distribútorov. 

  • Poisťovňa pravidelne monitoruje a kontroluje obchodné praktiky distribútorov pomocou kombinácie vyhodnocovania indikátorov kvality predaja, overovania obchodného modelu distribútorov a aktívneho testovania obchodných praktík.

7)    Poisťovňa poskytuje jej klientom po celý čas vysoko kvalitnú starostlivosť.

  • Poisťovňa poskytuje klientom vysoký štandard služieb pri vybavovaní poistných udalostí, žiadostí o zmenu, zrušenie poistenia alebo pri riešení sťažností.
  • Poskytované služby musia zodpovedať minimálne úrovni, ktorá bola zákazníkovi sľúbená.

8)    Poisťovňa ponúka klientom férové produkty.

  • Produkty by mali byť navrhnuté tak, aby boli voči klientom jasné, transparentné, primerane flexibilné, aby boli schopné prispôsobiť sa potrebám klientov a ich cena bola férová.
  • Výkonnosť produktu musí odpovedať záväzkom uvedeným v obchodných materiáloch.

9)    Poisťovňa sa správa eticky.

  • Poisťovňa aktívne bráni neetickému správaniu alebo vzniku konfliktu záujmov, čo by mohlo viesť k zavádzajúcemu odporúčaniu pre jej klientov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *