Stvrtok 18. apríla. Meniny má Valér

Česká ekonomika ťaží z dobrých vyhliadok pre automobilový priemysel

Česká republika sa zotavuje z dopadov dlhovej krízy v eurozóne. Ekonomika sa naštartovala a dosahuje solídny rast. Za rok 2014 to boli dve percentá HDP a tento rok by to mohlo byť 2,5 percenta. Hlavným ťahúňom bude vývoz osobných automobilov, ako aj rastúca domáca spotreba.

Závislosť na zahraničnom dopyte je v prípade Česka veľmi silná, keďže vývoz predstavuje až 84 percent HDP krajiny. Tamojší vývoz nateraz ťaží z existencie národnej meny – českej koruny. Jej oslabovanie ešte viac prispelo k rastu konkurencieschopnosti vývozu. Tomu pomáhajú aj intervencie českej národnej banky udržať výmenný kurz CZK/EUR na úrovni 27 korún za euro. Aj napriek pozitívnym účinkom tejto stratégie však exportná dynamika vlani klesala.

Sklamanie z pomalého oživenia hlavného obchodného partnera – eurozóny, ako aj zhoršenie obchodu s východom malo na českú ekonomiku silný dopad. „Tento rok už by sa mal vďaka oživeniu v eurozóne minimalizovať negatívny dopad nízkeho objemu vývozu do Ruska a vývoz, ako aj ekonomika by mali rásť,“ konštatuje vo svojej analýze spoločnosť Coface, ktorá sa zaoberá poskytovaním kreditných informácií.

Osobné automobily zostávajú tento rok vlajkovou loďou vývozu 

Významnú časť českého vývozu tvorí automobilový priemysel. Veď len sedem percent českej výroby osobných automobilov sa vlani predalo domácim spotrebiteľom, ostatné išlo na vývoz. Česko je 13. najväčším svetovým výrobcom automobilov s 1,13 milióna vyrobených vozidiel. Najväčšou značkou medzi domácimi výrobcami v Česku je Škoda. Vlani celosvetovo predala vyše jeden milión áut. Najväčším jednotlivým trhom sa pre ňu stala Čína, kde Škoda umiestnila takmer štvrtinu z tohto objemu.

pridana-hodnota-exportu

V roku 2015 bude český automobilový priemysel ťažiť z relatívne dobrých vyhliadok pre autosektor. Spoločnosť Coface pri posudzovaní rizík počíta v českom automobilovom sektore s miernym rizikom. „Dôvodom je, že globálne predaje sa zvyšujú, najvyššia dynamika predaja je v rozvíjajúcich sa krajinách, kde rastie podiel strednej triedy. Hoci čínska ekonomika porastie tento rok pomalším tempom, dynamika predaja osobných automobilov zostane kladná, hodnotí analýza. To však podľa nej neplatí pre ruský trh, kde výrobcovia automobilov pociťujú znižovanie výdavkov spotrebiteľov, ekonomika sa spomaľuje a rubeľ oslabuje.

„Oživenie exportu prináša vzpruhu pre tohtoročný rast českej ekonomiky. Nemožno ho však považovať za prispievateľa rastu v dlhodobom horizonte. A to aj kvôli citlivosti dopytu či výrobných kapacít jednotlivých značiek,“ vysvetľuje Grzegorz Sielewicz, ekonóm Coface pre región strednej Európy.

Pozitívny vývoj na trhu práce poháňa domácu spotrebu

Domáci dopyt zohráva významnú úlohu v raste českej ekonomiky. Vývoj na trhu práce sa tento rok zlepšuje. Pomáha to rastu domácej spotreby. Miera nezamestnanosti dosiahla k decembru 2014 len 5,8 percenta, čo je najnižšia úroveň od roku 2009 a je spolu s číslami z Nemecka a Rakúska jedna z najnižších aj v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ. Spotreba domácností vzrástla v prvých troch kvartáloch 2014 tiež medziročne o 2,1 percenta. Veľmi nízka miera inflácie zároveň zvýšila kúpnu silu obyvateľstva.

produktivita-a-naklady

V posledných rokoch vidieť, že český maloobchodný sektor sa stal vyzretejším a nasýtenejším. Prílev zahraničných investorov snažiacich sa ťažiť z rastúceho podielu strednej triedy potvrdzuje obrovský potenciál, na ktorý zacielili globálne reťazce. Pomerne tvrdá súťaž dopomohla k zníženiu marží, ale prispela aj k zániku niektorých spoločností. „Predchádzajúce sťažené ekonomické podmienky majú stále negatívny vplyv na finančné výsledky spoločností. No určitá úroveň fixných investícií je potrebná na udržanie ziskovosti spoločností. Hoci spotrebitelia sú ochotní už viac míňať, stále zvažujú, na čo peniaze minú a citlivo reagujú aj na ceny ako také. To zároveň zužuje pre firmy priestor, aby zvýšili svoje marže,“ konštatuje Coface.

Tento rok by však výdavky domácností ako aj chuť investovať mali podporiť maloobchodný sektor. Dobré vyhliadky naznačujú tiež ukazovatele spotrebiteľskej dôvery, ktoré poskočili na úroveň z roku 2006, a celkovo na najvyššiu úroveň v regióne strednej a východnej Európy. Na druhej strane práve v maloobchodnom sektore možno tento rok očakávať ďalšiu konsolidáciu. Tak, ako sa zahraničné maloobchodné spoločnosti snažia v globálnom meradle udržať si marže optimalizáciou nákladov, je možné, že niektoré reťazce opustia český či iný trh v krajinách strednej a východnej Európy. Revidovanie stratégií globálnych hráčov tým zároveň môže vytvoriť príležitosti pre konkurentov snažiacich sa zvýšiť svoj podiel na trhu.

automobilovy-priemysel

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *