Nedeľa 24. septembra. Meniny má Ľuboš, Ľubor

Cez avokádo a karfiol k investičnému portfóliu

Investičný svet je pri svojich vážnych témach niekedy príliš vzdialený bežným ľuďom. Ponúkame preto ľahšiu tému, ktorá sa týka väčšiny z nás a pritom môže mať na investície podobne zaujímavý dopad. Ide o zdravú stravu, ktorá ženie nahor ceny trendy komodít a vytvára priestor aj pre investorov.

Zdravý životný štýl, najmä výživa a testovanie rôznych diét sú trendom súčasného vyspelého sveta. Reagujú na to patrične aj ceny potravín, ktoré sú práve v kurze.

Hnutie zdravého stravovania podporujú napríklad mobilné aplikácie zamerané na zobrazenie výživových hodnôt potravín, či zostavovanie optimálneho jedálneho lístka. Inšpiráciou k obohateniu jedálnička o nové kreatívne recepty sú však aj rôzne food či lifestylové blogy. Trendy v jedle tak určujú najmä sociálne médiá, napríklad instagram, ktorý je pre fotenie jedla ako stvorený.

Jedným z najnovších jedálenských trendov na instagrame je takzvaný unicorn toast. Nie je pritom ničím iným ako toustom natretým rôzne zafarbenými smotanovými syrmi. No ceny smotanových syrov vzrástli jeho dôsledkom od začiatku roka globálne o 21 percent. Podobnými trendmi sú napríklad: avokádový sendvič či karfiolová ryža.

Novou farbou zlata je zelená

V Mexiku, ktoré je najväčším svetovým producentom avokáda, sa toto ovocie nazýva aj ako zelené zlato. Názov je isto priliehavý. Avokádo totiž dosahuje v Mexiku vyšší rast predaja, než akákoľvek iná plodina.

Celosvetový dopyt po avokáde narastá každým rokom o zhruba tri percentá, pričom jeho produkcia za týmto tempom zaostáva. To sa pochopiteľne odráža na jeho cene, ktorá je oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka vyššie až o 120 percent.

Vývoj ceny desaťkilovej debny avokáda z mexickej oblasti Michoacán od roku 2012 do súčasnosti v mexickom pese je znázornený na následnom grafe. 

Cena avokáda je značne sezónna, pričom minulý rok vzrástla výrazne viac ako v predchádzajúcich rokoch a tento trend možno pozorovať aj tento rok. „Tlak na rast cien spôsobil už spomínaný vzostup dopytu, no tiež aj nepriaznivé klimatické podmienky v ostatných rokoch,“ hovorí analytik Fincentra Peter Világi. Avokádo potrebuje k vypestovaniu približne päťkrát viac vody ako napríklad pomaranč. Pretrvávajúce sucho má teda na vývoj jeho ceny značný vplyv.

K najvýraznejšiemu nárastu v spotrebe avokáda došlo v USA, kde medzi rokmi 2006 a 2015 stúpla jeho konzumácia o 1,6 kg na obyvateľa, čo je nárast o viac ako sto percent. Podľa prieskumu spoločnosti Starbucks ľudia konzumujú avokádo nielen pre svoju chuť, ale aj kvôli obsahu zdravých olejov a tukov, ktoré pomáhajú redukovať riziko rakoviny a srdcové choroby. Vzhľadom k tomu sieť Starbucks nedávno rozšírila ponuku o obľúbený avokádový sendvič.

Karfiol – nový grál

Rast ceny avokáda je však zanedbateľný oproti cenám karfiolu. Ten v USA počas posledného roka zdražel takmer trojnásobne. Hoci cena tejto zeleniny v poslednej dobe mierne klesla, stále je na hodnotách prevyšujúcich historický priemer. Rast ceny spôsobujú najmä moderné recepty ako napríklad karfiolová ryža, či karfiolová pizza. Recepty majú v obľube najmä vegáni a ľudia stravujúci sa bezlepkovo.

Aký si teda z toho môže investor vyvodiť záver? „Na súčasné trendy zdravého životného štýlu, ktoré sú veľmi jednoducho šíriteľné pomocou sociálnych sietí, reagujú ceny neštandardných potravinových komodít výrazným nárastom,“ hovorí analytik Fincentra Peter Világi.

Najmä u avokáda, ktoré používajú reštaurácie a ľudia na prípravu guacamole, sushi alebo sendvičov, môžeme pozorovať výrazne zvýšený dopyt. Pred pár rokmi bolo avokádo považované za niečo neznámeho a dnes sa vďaka rozmachu záujmu o zdravé potraviny teší veľkej popularite.

Zostaviť podobné porovnania „trendy“ potravín je u nás pomerne zložité, pretože Štatistický úrad SR väčšinu z nich nesleduje. Avokádo napríklad v jeho štatistikách nenájdeme.

No spomínaný karfiol zdražel v januári medziročne o 17 percent. Cena ďalšej zdravej potraviny, zeleru, stúpla za dva roky o 20 percent, alebo cena cesnaku o 68 percent. Aj na Slovensku teda už môžeme pozorovať náznaky zvýšeného záujmu o zdravú stravu.

S pribúdajúcim počtom vegetariánov a vegánov vznikajú nové trendy vo výžive, ktoré potom ovplyvňujú cenu niektorých komodít. „Niektoré spoločnosti dokážu následne tieto trendy využiť vo svoj prospech a flexibilne prispôsobiť ponuku. Ak ste teda fanúšikmi niektorej neznámej potraviny, môžete skúsiť vstúpiť do dlhej pozície (na rast ceny) a potom skúsiť vašu obľúbenú potravinu spropagovať cez sociálne siete,“ uzatvára analytik Fincentra.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *