Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Deloitte: Poisťovne sa budú musieť veľmi snažiť, aby si uchovali interné distribučné kanály

Ako sa bude meniť poistný trh? Ako sa bude rozvíjať distribúcia poistných produktov? Interné distribučné siete majú podľa riaditeľa poradenských služieb pre poisťovníctvo v spoločnosti Deloitte Karla Veselého stále šancu na prežitie. Budú však menšie a produktívnejšie. Externé siete sa podľa neho budú špecializovať viac na bohatšiu klientelu. Navyše si by si mali stále strážiť svoju nezávislosť od poskytovateľov produktov.

  • Ako vidíte perspektívu poistného trhu? Na Slovensku a aj v Českej republike trhy stagnujú.

Myslím si, že poistný trh porastie. No veľkej, dramatickej zmene by musel  predísť nejaký impulz. Myslím si, že najmä u životného, ale do istej miery i neživotného poistenia trh v SR i ČR porastie rýchlejšie ako HDP, v zmysle dobiehania západných krajín.

  • Čo by mohlo byť takýmto rozvojovým impulzom?

Musela by prísť napríklad daňová výhoda, alebo niečo podobné. V ČR napríklad nedávno zlyhal pokus o dôchodkovú reformu. Životné poistenie je tak jednou z alternatív, ako sa zabezpečiť na dôchodok. A je otázkou, ako bude politicky priechodné vytvoriť z neho relevantnú formu zabezpečenia na dôchodok. Namiesto vytvárania samostatného dôchodkového systému.

Ďalšími faktormi, ktoré by mali pôsobiť len priebežne, sú rastúca zodpovednosť alebo zvyšujúca sa finančná gramotnosť.

  • Zmení sa podľa vás štruktúra slovenského poistného trhu? Na tak malý trh na ňom pôsobí relatívne veľa poisťovní.

Áno, trh je relatívne malý, ale keď sa pozrieme na podobné trhy, nie je hráčov až tak veľa.  Je to primerané. Otázkou skôr je, aký majú trhový podiel. Keď sa pozrieme na slovenský trh, vidíme tu dvoch veľkých hráčov – Allianz a Vienna Insurance Group a dvoch až troch stredných hráčov. Ostatným zostáva veľmi malý priestor. Otázka je teda, aký trhový podiel získajú stredné a malé firmy. Ak je to okolo päť percent, je to v poriadku. No keď je to 0,5 percenta, taká firma asi perspektívu mať nebude. Ibaže by to bola poisťovňa, ktorá prevádzkuje špecifický druh poistenia.

Pre zákazníkov je ale dobre, aby bol na trhu istý počet poisťovní, tak aby bolo relevantných hráčov v životnom i neživotnom poistení aspoň päť alebo sedem.

  • Sú teda aktuálne akvizície alebo odstúpenie z trhu? 

Niektoré poisťovne s malým trhovým podielom pravdepodobne prehodnocujú, či to má pre ne na tomto trhu zmysel. I regulátor môže svojim konaním ovplyvniť počet a správanie poisťovní na trhu. V jeho záujme by mala byť prítomnosť dostatočného počtu renomovaných hráčov a naopak obmedzenie pochybných poisťovní, ktoré dnes môžu rozbiť trh a za povedzme dva roky nemusia byť schopné plniť svoje záväzky.

  • Ako sa podľa vás budú vyvíjať interné a externé distribučné kanály? Nateraz sa javí, že klienti si radšej nechajú poradiť od nezávislých sprostredkovateľov, ako od poradcov, ktorí zastupujú len jednu poisťovňu.

Myslím si, že je prirodzené, že prosperujú externé kanály. V dlhodobom horizonte je otázka, či sa interným kanálom podarí prežiť. Samozrejme, že v záujme poisťovní je, aby sa tak stalo. Inak by sa stali plne závislé na externých subjektoch. Priestor na trhu teda vidím u obidvoch kanálov. Ale poisťovne sa budú musieť veľmi snažiť, aby si interný kanál uchovali.

Ja osobne som priaznivcom existencie interných sietí. Ich prežitie je otázka toho, či ich poisťovne vedia prevádzkovať efektívne, či dokážu mať dlhodobú stratégiu ich fungovania. Je dlhodobo neudržateľné, aby poisťovne mali obrovské, niekoľko tisícové siete. Skôr si myslím, že budú menšie, ale produktívnejšie.

  • Ako vidíte perspektívu nezávislých sietí?

I tie by mali byť podľa mňa skôr menšie a produktívne. Mali by sa postupne zameriavať na stredné alebo vyššie vrstvy. Tu bude asi úloha sprostredkovateľov väčšia ako pri nižších príjmových vrstvách.

Nezávislý kanál teda určite budúcnosť má a bude rásť. No musí si dať pozor na to, či je naozaj nezávislý. A to závisí okrem iného od jeho provízneho nastavenia. Pokiaľ má rovnaké provízie pre navzájom konkurenčné produkty, znie príbeh o jeho nezávislosti omnoho vierohodnejšie. Naopak, niektoré externé siete nejednajú skutočne v záujme klientov, čo môže dôveru, ktorú v nich  klienti majú, značne naštrbiť.

  • Ďakujem za rozhovor.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *