Pondelok 10. decembra. Meniny má Radúz

Drobní investori často nedokážu dostatočne spracovať svoje emócie

investičné rozhodnutie
Investície Peter Apolen 28.12.2017 | 00:00 1 Komentár

Nespracované emócie ako keby nútili bežného človeka pri investíciách draho kúpiť a lacno predať. V prípade pochybností totiž často vyhráva nad rozumom emócia. Preto sa bežní ľudia nepozerajú na klesajúce ceny ako na príležitosť, ale naopak vypredávajú, čím realizujú svoje straty. V tom je asi najväčší rozdiel medzi veľkými a malými investormi.

Na tému investícií sa rozprávame s Jakubom Křivanom, obchodným riaditeľom spoločnosti C-Quadrat.Jakub Křivan

Ako sa mení investičné správanie Slovákov?

Obľúbeným investičným produktom Slovákov je stále bežný účet, prípadne jeho kombinácia so sporiacim alebo termínovaným účtom. Tieto produkty sa však už dlhšiu dobu držia s výnosmi okolo nuly, mám pocit, že mnoho klientov túto “novou” situáciou nevie vyriešiť, a radšej nerobia nič, ako keby mali aktívne hľadať alternatívy. Nad alternatívami, ako podielové fondy, začínajú pomaly rozmýšľať najmä mladší klienti. I tak ale v tomto smere stále ale zaostávame za ostatnými krajinami EU.

S túžbou po vyššom výnose sa spája, aj nutnosť prebrať vyššie riziko. Dokážu sa s tým Slováci vysporiadať?

Investovanie je z psychologického hľadiska zároveň tak o chamtivosti, ako aj a o strachu. Pričom si treba uvedomiť, že riziko a výnos idú ruka v ruke. V dnešnej dobe sa nedá očakávať zaujímavý vynos bez podstúpenia adekvátneho rizika. Keďže mnoho uspor stále leží na bežných účtoch, mnoho ľudí nie je ochotných vyššie riziko akceptovať, no myslím si, že keď dlhodobo budú dostavať výpisy z nulovými výnosom, budú nútení hľadať alternatívy, a tým pádom podstupovať vyššie riziko.

Nízka finančná gramotnosť v našich končinách je už obohratou pesničkou. Predsa len, nedochádza tu zlepšeniu?

Finančná gramotnosť na Slovensku sa naozaj pomaly zvyšuje, a to hlavne pri mladších generáciách.  Mnoho investorov však bohužiaľ veľmi často prepadne rôznym nástrahám na trhu, či nezvládne svoje vlastne „ja“ na ceste k investičným výnosom.

Profesionálne pôsobíte vo Viedni odkiaľ, okrem iných, obsluhujete aj slovenský a český trh. V čom sú najväčšie rozdiely medzi slovenskými a rakúskymi investormi?

Rozdiely na prirodzene najmä v kúpnej sile, ale taktiež v investičných skúsenostiach. Dá sa povedať, že Rakúšania sú taktiež veľmi konzervatívni investori. Samotné inštitúcie poskytujúce investičné nástroje však viac ako u nás propagujú napríklad rôzne formy investícií, napríklad prostredníctvom každoročného „Weltspartagu“ (Svetový deň sporenia).

V čom sú najväčšie rozdiely v práci pre bohatšiu klientelu, v porovnaní s bežnými ľuďmi?

Hlavný rozdiel medzi retailovou a privátnou klientelou je práve finančná gramotnosť a skúsenosti. VIP klienti idú oveľa viac idu do detailov. Zaujímajú sa o skladbu portfólia. Niekto má vyslovene preferencie, napríklad povie – verím Číne, takže by som tam mal rád vysokú expozíciu.

Títo klienti väčšinou vybudovali, alebo riadia veľké a prosperujúce spoločnosti, kde už nadobudli reálne skúsenosti s tým, ako funguje ekonomika a finančné trhy. Samozrejme disponujú aj väčšou sumou peňazí, ktoré chcú investovať. Vyžadujú preto individuálny prístup a riešenia na mieru. Na druhej strane sa takýto klienti oveľa ťažšie akvírujú, pretože dostávajú ponuky z každej strany.

Majú takýto klienti aj inak nastavené očakávania?

Typické pre bežného slovenského klienta je, že chce vysoký výnos, pri nízkom riziku a vysokej likvidite. VIP však klient chápe, že ECB natlačila veľké množstvo peňazí, ktorých je teraz prebytok. Máme teda lacné hypotéky, a aj nízke úroky na vkladoch. Ak teda takémuto klientovi poviete, že mu s primeraným rizikom zarobíte momentálne dve, tri percentá ročne, je spokojný. No keď to poviete retailovemu klientovi, opýta sa vás, či by to nemohlo byt viac.

No sú aj rozdiely pri spracovaní emócií, ako strach a chamtivosť. VIP klientela ich dokáže lepšie kontrolovať. Dá sa povedať, že nepodliehajú až tak stádovitosti, nenechajú sa nachytať na oko „lákavou“ ponukou. Majú teda väčšiu disciplínu ako retailoví klienti.

Akých chýb sa najčastejšie dopúšťajú drobní investori?

Platí, že vystupujú z investícií v tej nesprávnej chvíli. Je to totiž zakódovane v ľudskej povahe. Keď hodnota investície klesá, ako keby ste človekovi brali istotu, jeho bývanie, prostriedky na jedlo, teda všetko, čo sa dá kúpiť za peniaze. Je ťažké sa prinútiť ku chladnému kalkulu. Preto sa bežní ľudia nepozerajú na klesajúcu investíciu ako na príležitosť, ale vypredávajú. V tom je najväčší rozdiel medzi veľkými a malými klientmi. Ako keby bežného človeka logika nútila draho kúpiť a lacno predať. V prípade pochybností totiž často vyhráva emócia nad rozumom.

Jedna odpoveď na “Drobní investori často nedokážu dostatočne spracovať svoje emócie”

  1. Jana píše:

    Svata pravda. Clovek sa musi k investorskemu mysleniu dopracovat. Do velkej miery je to najma praca s vlastnymi emociami.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *