Streda 15. júla. Meniny má Henrich

F. Dragúň: Kríza natrvalo zmenila odvetvie finančného sprostredkovania

Koronakríza urýchlila digitalizáciu finančného sprostredkovania. Sprostredkovatelia tak dokážu byť oveľa produktívnejší a efektívnejší. O tom, ako sa pandémia dotkla obchodov finančných sprostredkovateľov, sa rozprávame s riaditeľom spoločnosti Fincentrum, Františkom Dragúňom.

Pandémia spôsobila zamrznutie ekonomiky. Mnohé podniky hlásia prepad tržieb. Ako sa koronakríza premietla vo výsledkoch Fincentra?

Už minulý rok bol pre Fincentrum mimoriadne úspešný. V tržbách sme rástli o viac ako 20 percent a zaznamenali sme náš najlepší výsledok za posledných päť rokov. V rovnakom trende sa vyvíjal aj začiatok roka 2020, kedy sme počas prvých dvoch mesiacov rástli cez 15 percent. Všetko nasvedčovalo tomu, že máme pred sebou ďalší veľmi úspešný rok.

V marci však prišli opatrenia súvisiace s pandémiou COVID-19 a nutnosťou uzatvorenia našich prevádzok. Aj napriek tomu sa nám ale podarilo udržať si pozitívny trend výkonnosti a rastu. Kumulatívne za mesiace marec, apríl a máj sme medziročne rástli o viac než desať percent. Samozrejme bez COVIDu by to bolo pravdepodobne dvojnásobne viac.

Väčšina podnikov hlási prepad tržieb počas karantény. Čo pomohlo Fincentru prekonať toto krízové obdobie?

V prvom rade pripravenosť a profesionalita. Náš digitálny tím, už niekoľko rokov tvrdo pracuje na zdokonaľovaní našich digitálnych systémov. Pravdou je, že sme boli na implementáciu pripravení už oveľa skôr, ako prišiel koronavírus. Problém však bol na strane finančných inštitúcii. Keď ale v marci hrozil kolaps finančného trhu, boli už aj naši partneri viac prístupní digitalizácii.

Druhým dôvodom bola profesionalita nášho tímu. Na centrále spoločnosti sme boli schopní v priebehu niekoľkých dní zmeniť zaužívane postupy, tak aby sme vedeli plnohodnotne pracovať aj počas karantény.

Rovnako aj naši sprostredkovatelia pružne reagovali. Neuzatvorili sa do svojich domácnosti a nezabudli na svojich klientov. Naopak, aktívne s nimi  komunikovali prostredníctvom telekonferencií. Naši klienti totiž potrebujú naše služby a poradenstvo aj v tom najťažšom období. Chcel by som preto touto cestou poďakovať všetkým našim sprostredkovateľom za ich obetavosť a profesionalitu.

Na začiatku pandémie ste v rozhovore uviedli, že z nej vyjdú víťazne spoločnosti, ktoré vedia využívať digitálne nástroje. Potvrdilo sa to?

Je neodškriepiteľné, že pandémia urýchlila digitalizáciu. Zrazu sme dokázali akceptovať,  že nemusíme vidieť nášho partnera osobne a postačí aj monitor počítača, alebo displej mobilného telefónu, či tabletu. Rovnako tak fyzický podpis nahradil digitálny. Situácia prosto prelomila naše zaužívane stereotypy. Zistili sme, že vďaka tomu dokážeme fungovať efektívnejšie a dokonca aj ekologickejšie.

Ako sa vyvíjali jednotlivé segmenty trhu finančných služieb? Banky napríklad obmedzili poskytovanie hypoték. Nepodpísalo sa to na nových obchodoch? Bude tento trend pokračovať?

Áno, obmedzenia sa najviac dotkli hypotekárnych úverov. Mnohé úkony v rámci procesu schvaľovania úverov totiž v niektorých bankách, zatiaľ stále nie je možne realizovať digitálne. Pochopiteľná je aj nervozita z bankového sektora súvisiaca s odkladom splátok a rovnako tak s hrozbou neschopnosti splácať hypotéky v období očakávanej ekonomickej krízy. Budúci vývoj hypotekárneho financovania je teda neistý.

Náš biznis však netvoria len hypotéky. V iných produktoch ako investície, či poistenie cítime naopak omnoho väčší záujem než pred krízou. Aj preto sme dokázali v celkových číslach, napriek nervozite pri hypotékach, slušne rásť.

Potvrdilo sa pravidlo, že každá kríza na investičnom trhu znamená príležitosť pre dlhodobých investorov? Využili klienti Fincentra prepad trhu na nové investície?

Uplynulé obdobie nám ponúklo čas na prehodnocovanie a upratovanie. Mnohí sme to naozaj využili aj na upratovanie v domácnosti 😊, z nášho pohľadu je však dôležitejšie upratovanie v osobných financiách. Sústredili sme sa preto viac na servis existujúcich klientov, než na akvizíciu nových. Výsledkom bolo aj to, že sme dokázali ukázať našim zákazníkom nové možnosti v investovaní. Táto snaha priniesla ovocie obom stranám. Mnohí klienti zarobili a tento segment u nás zaznamenal výrazný rast.

Prejavila sa kríza nejako na záujme sprostredkovateľov nováčikov? Počas karantény boli napríklad pozastavené odborné skúšky finančných sprostredkovateľov.

Je samozrejmé, že v prvých týždňoch sa zastavil proces výberu nových ľudí. Už koncom apríla sme však zaregistrovali opätovné zvýšenie záujmu o spoluprácu. Aj vzhľadom k avizovanému prepúšťaniu v mnohých odvetviach ekonomiky očakávam, že záujem ľudí o prácu sprostredkovateľa vzrastie, čo nám umožní vybrať si z nich tých najkvalitnejších kandidátov.

Hovorí sa, že z každej vážnej krízy vystupujeme iní, ako sme do nej vstupovali. Ako sa zmenil svet finančného sprostredkovania? Čo sme sa naučili?

Odvetvie finančného sprostredkovania posunula táto kríza výrazne vpred.

Naučila nás, že na rezervovaný prístup k digitalizácií nie je žiadny dôvod. Zmena nám prináša vyššiu efektivitu, produktivitu a menej cestovania. Okrem iného búra aj zaužívané dogmy, napríklad že práca z domu musí byť neefektívna.

Vo finančnom sprostredkovaní už nič nebude tak ako predtým. Ani klienti sa už nevyhnutne nebudú chcieť fyzicky stretávať. Rovnako sú na tom finanční sprostredkovatelia. Dokážu byť vďaka digitalizácii omnoho efektívnejší. Aj vzdelávanie sa dá dnes absolvovať z pohodlia domova, bez časových a finančných nákladov na cestovanie. Kríza tak urýchlila vývoj, ktorý by trval možno niekoľko rokov.

Zmení sa niečo aj vo vašej administratívnej prevádzke? Viaceré svetové firmy, napríklad Facebook, či Twitter, už oznámili, že home office bude ich nový normál.

Potvrdili sme si, že aj celá naša centrála dôkaze fungovať online. Neznamená to, že budeme redukovať kancelárske priestory, no je to dobrá skúsenosť. Mnohé procesy, ktoré sme boli nútení zaviesť, ponecháme v praxi už natrvalo.

Zmenila kríza pôvodné plány na chystaný rebranding Fincentra?

Naše plány sa nezmenili. Rebranding sme naplánovali na začiatok septembra. Momentálne v plnom prúde prebiehajú prípravy.

Zmenil sa nejako obsah novej značky, ktorá sa bude na trhu etablovať?

Naším cieľom je byť moderným, inovatívnym, plne digitálnym finančným sprostredkovateľom. V tomto smere kríza naše plány nezmenila, možno trochu urýchlila. Navyše nechceme prinášať našim klientom finančne produkty, ale komplexné riešenia, ktoré im umožnia žiť život podľa vlastných predstáv. To naďalej platí, aj bude platiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *