Piatok 22. júna. Meniny má Paulína

Finančné sprostredkovanie na Slovensku má 20 rokov

Finančné sprostredkovanie na Slovensku sa za dvadsať rokov výrazne zmenilo spôsob. Zmenil sa aj spôsob využívania finančných služieb. Investície do životného poistenia sa takmer strojnásobili a jeden klient má prostredníctvom svojho sprostredkovateľa podľa štatistík najväčšieho hráča na trhu uzavretých priemerne 2,4 zmluvy.

Napriek tomu zostávajú Slováci voči vyspelej Európe nedostatočne poistení, s rezervami vo finančnom plánovaní a finančnej gramotnosti. Jedným z dôvodov je fakt, že o finančných záležitostiach sa väčšina ľudí prioritne radí s rodinou a iba každý šiesty Slovák osloví finančného sprostredkovateľa.

Prvé sprostredkovateľské spoločnosti vstúpili na slovenský trh v novembri 1993, konkrétne MBI a OVB. Pôvodom nemecká a dnes celoeurópska spoločnosť OVB Allfinanz Slovensko je dnes trhovou jednotkou s viac ako 800 tisíc klientmi a takmer 2 miliónmi uzavretých zmlúv.

„Trh finančného sprostredkovania sa za dvadsať rokov výrazne zmenil. Kým v roku 1993 sme klientom mohli ponúknuť iba stavebné sporenie od jedinej spoločnosti, dnes spolupracujeme s 29 partnermi z radov bánk, poisťovní a dôchodkových správcovských spoločností. Sprostredkovateľ má dnes výrazne lepšie možnosti, ako vyhodnotiť osobnú situáciu klienta a navrhnúť mu finančné riešenie podľa jeho potrieb a aktuálnej životnej etapy,“ hovorí Ing. Jaroslav Vonkomer, predseda predstavenstva OVB Allfinanz Slovensko.

Iba každý šiesty Slovák oslovuje s financiami profesionála

Podľa prieskumu GfK z júna 2013 pre trhovú jednotku OVB Allfinanz Slovensko až 55 % Slovákov rieši finančné záležitosti s rodinou, približne pätina navštívi banku alebo hľadá informácie na internete. Na profesionála – finančného sprostredkovateľa – sa obracia len 14 % opýtaných. „Na lekára či právnika ako profesionálov sa obraciame už akosi automaticky. Avšak oslovenie finančného sprostredkovateľa ako odborníka ešte nemáme úplne v krvi. Väčšina Slovákov má zatiaľ pocit, že financiám rozumie, a preto ich rieši individuálne, aj keď prieskumy finančnej gramotnosti ukazujú opak. Pritom oslovením odborníka môžu ľudia len získať – sprostredkovateľ sa vďaka prehľadu dlhodobo postará o to, aby finančné produkty plnili svoju funkciu,“  vysvetľuje Robert Schmidt, člen predstavenstva OVB Allfinanz Slovensko.

Slováci zostávajú oproti vyspelým štátom s odstupom nedostatočne poistení. Kým poistná suma v životnom poistení dosahuje 1,3 % HDP, v Nemecku je to 3,1 % a vo Veľkej Británii až 8,4 %. Kým majetok si vážime porovnateľne, v poistení životnej úrovne sme aj po dvadsiatich rokoch výrazne za vyspelou Európou.

Mýtus: Finančné poradenstvo nie je len pre bohatých

Medzi dôvody, prečo Slováci nevyužívajú rady od profesionálov, patrí podľa prieskumu GfK aj pocit, že finančné plánovanie je len pre bohatých. „Viac ako pätina Slovákov hovorí, že nemá peniaze, aby oslovila sprostredkovateľa. Pritom finančne plánovať sa dá pri akomkoľvek pravidelnom príjme, nehovoriac o tom, že naši sprostredkovatelia už pomohli desiatkam klientov vyriešiť zdanlivo neriešiteľnú situáciu od preúverovania až po exekúcie a zablokovanie celého majetku,“ vysvetľuje Ján Jánošík, krajský riaditeľ pre OVB Allfinanz Slovensko.

Fakty a čísla

poistna-suma

Zdroj: Swiss Re, GDV

Najčastejšie sprostredkované finančné produkty

produkty

Zdroj: Prieskum GfK 2013 pre OVB Allfinanz Slovensko

 5 dôvodov, prečo využiť služby finančného sprostredkovateľa 

  1. Rozumie finančným produktom a dokáže ich najvhodnejšie vyskladať podľa životnej situácie klienta
  2. Stará sa dlhodobo, aby finančné produkty plnili svoju funkciu a adaptuje ich nastavenie (1/4 Slovákov vníma finančných sprostredkovateľov ako profesionálov, ktorí pomáhajú vybrať ten najlepší produkt pre nich (prieskum GfK)
  3. Výberom z ponuky celého trhu háji záujem klienta
  4. Nastavením parametrov alebo obchodnou zľavou dokáže získať pre klienta lepšiu cenu
  5. Nemá „otváracie hodiny“

Vývoj OVB Allfinanz Slovensko za 20 rokov v číslach

Rok

Počet zmlúv

Počet klientov

Priemerný počet zmlúv na klienta

2013

1 989 000

822 000

2,4

2008

1 518 000

672 000

2,3

2003

570 000

300 000

1,9

1998

79 000

58 000

1,4

1993

21

21

1,0

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *