Piatok 29. mája. Meniny má Vilma

Finanční sprostredkovatelia vidia v koronakríze nové príležitosti

Nové pravidlá spoločenského styku obmedzili aj osobné stretnutia sprostredkovateľov s klientmi. Začínajúca ekonomická recesia sa zas premieta do opatrnejšieho prístupu ľudí k financiám. Finanční sprostredkovatelia však vidia aj súčasnej situácii príležitosti.

Pri páde trhov sa vždy hovorí o príležitosti na nákup. Rovnako tak sa súčasná koronakríza môže pre oblasť finančného sprostredkovania stať príležitosťou. Z nej vyjdú silní sprostredkovatelia, ktorí klientom vytvárali komplexné portfóliá, boli pre nich pridanou hodnotou a sami sa riadili dobrými investičnými radami.

O klientov neprišli

Pozvanie na kávu bolo dlhé roky symbolom začiatku každého stretnutia s finančným sprostredkovateľom. To sa opatreniami počas pandémie koronavírusu zastavilo. O klientov však sprostredkovatelia neprišli. „Časť stretnutí sa uskutoční neskôr, veľká časť z nich sa dá vyriešiť videohovormi, telefonátmi, alebo e-mailami. Takže núdzu o kontakt s klientmi necítim,“ hovorí o situácii Jozef Beständig, TOP finančný sprostredkovateľ Fincentra.

Dobrí finanční agenti môžu v tomto období práve naopak cítiť nárast dopytu zo strany klientov, keďže mnohí sa radia ako v kríze naložiť s investíciami. V takom prípade nie sú problémom ani obmedzenia pohybu. V najnutnejších prípadoch sa dajú zrealizovať aj osobné stretnutia.

„Aj v čase sprísnených hygienických opatrení môže finančné sprostredkovanie bezproblémovo fungovať. Aj pri osobnom kontakte treba dôsledne dodržiavať nosenie rúšok a pri stretnutiach s klientmi dodržiavali bezpečný odstup“ hovorí Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Navyše finančné sprostredkovanie sa značne digitalizovalo, takže prichádza aj k níženiu možnosti priameho prenosu vírusu. „Pri podpisovaní môže klient použiť vlastné pero, čo je bezpečný spôsob, ako zabrániť možnému prenosu dotykom. Pri biometrickom podpisovaní, zase stačí podpis klienta na vydezinfikovanú obrazovku tabletu alebo podpis s ochrannou rukavicou,“ vysvetľuje M. Búlik.

Riešením je aj podpis zmlúv na diaľku. Väčšina ľudí má totiž dnes obavy a nechodí inam, ako na nevyhnutné nákupy potravín. Pre finančných sprostredkovateľov to však nemusí byť problém. „Klienti Fincentra takúto dilemu riešiť nemusia. Zmluvy k životnému poisteniu či investíciám vedia podpísať z pohodlia domova vďaka digitálnemu podpisu,“ vysvetľuje Michal Faltičko, prevádzkový riaditeľ Fincentra.

Znamená to, že sprostredkovateľ vypracuje návrh zmluvy, ktorý zašle klientovi mailom. Ten ho môže podpísať cez mobil, tablet či počítač. „Nemusí sa s nikým stretávať,“ dodáva M. Faltičko.

Problémom je neistota

Od stretnutia s klientom osobne alebo virtuálne je však k uzatvoreniu obchodu ešte dlhá cesta. Práve tu sa situácia sprostredkovateľom skomplikovala. Isté riziko totiž predstavuje to, že obchod sa nakoniec nezrealizuje. „Už dnes odmieta časť ľudí riešiť svoje finančné potreby z obavy pred budúcnosťou alebo skrátka preto, že ich prioritou je starostlivosť o rodinu,“ hovorí M. Búlik. To sú aspekty, ktoré sa môžu dotknúť finančného sprostredkovania ešte intenzívnejšie, ako súčasné vládne opatrenia.

„Ďalším veľkým rizikom môže byť stornovanie minulých obchodov z dôvodu neschopnosti klientov splácať úvery alebo rušenie iných finančných produktov, na ktoré je viazaná provízia,“ hovorí o možných nástrahách J. Beständig.

Ako pri každej kríze totiž aj teraz narástol aj počet ľudí, ktorí potrebujú ukončiť svoje investície a predať cenné papiere. Je to klasická obranná reakcia a snaha získať rýchlu likviditu nevyhnutnú na život. Stáva sa to tým, ktorí si nevytvorili dostatočnú bezpečnostnú rezervu. Súvisí to aj s tým, že finančná gramotnosť je na Slovensku stále nízka.

Do problému sa preto môžu dostať sprostredkovatelia, ktorí boli zameraní len na jednu časť finančného trhu. „Pre tých, ktorí sa zamerali v menšej alebo väčšej miere na hypotéky, môžu nastať problém. Časť klientov nebude po nejakú dobu bankami akceptovaná,“ hovorí o situácii J. Beständig. Problémom pre niekoho môžu byť aj výrazne dlhšie lehoty na spracovanie hypotekárnych prípadov.

Sprostredkovateľov podržala aj NBS

Ďalší problém sa rysoval v nemožnosti obnoviť si licencie potrebné na výkon finančného sprostredkovania. Pri karanténne opatrenia sa totiž zastavil proces odborného vzdelávania a vykonávania skúšok. Problém sa však podarilo dočasne zažehnať. Našťastie prijala Národná banka Slovenska opatrenie, ktoré umožní pokračovať v práci aj agentom, ktorí by mali v tomto čase absolvovať skúšky.

„Je určite pozitívne, že NBS ako dozorujúci orgán umožní naďalej vykonávať činnosť tým sprostredkovateľom, ktorým v týchto dňoch končí platnosť skúšky a nemajú možnosť si ju obnoviť,“ hodnotí M. Búlik.

„Sme však presvedčení, že skúšky by sa dali efektívne nahradiť aj dištančnou formou, ktorú dnes úspešne využíva mnoho firiem a my túto formu používame už roky. To by bola pomoc pre celý sektor, ktorý je dnes v neistote,“ dodáva.

Zlepší sa finančná gramotnosť a zníži rast dlhov

Súčasná zložitá situácia má pozitívny dopad na zadlžovanie ľudí. Nezdravý a riskantný vývoj s príliš rýchlym nárastom dlhov Slovákov sa v posledných rokoch snažila skorigovať národná banka. Pre extrémny pokles úrokových sadzieb a akvizičnú činnosť bánk však nebola dostatočne úspešná.

„ Aktuálny vývoj na trhu tento problém vyriešil pravdepodobne na mesiace, tým pádom sa národná banka môže silnejšie sústrediť na finančnú gramotnosť,“ myslí si M. Búlik.

Navyše aj finančný sprostredkovatelia by mali ísť vo finančnej gramotnosti príkladom svojim klientom. Preto by ich ani polročný výpadok aktívnych príjmov nemal bolestivo zasiahnuť.

„Ak sprostredkovatelia sami odporúčali klientom mať rezervy na tri až šesť mesiacov, mali by mať rezervy aj oni sami pre prípad poklesu obratu,“ hovorí J. Beständig. Zároveň však dodáva, že ak bude situácia trvať príliš dlho, nemusí to stačiť: „Ak nepoľavia obmedzenia a kríza sa bude eskalovať, bude zrejme nevyhnutná aj pomoc štátu. Či už vo forme odloženia alebo odpustenia platenia odvodov, alebo vo forme priamej finančnej pomoci.“

Budúcnosť zmení skladbu produktov a posilní komplexnosť

Na Slovensku dlhodobo pôsobia sprostredkovateľské siete, ktoré sa sústredili výhradne na predaj hypoték. Tie môžu mať problém. Naopak, seriózni sprostredkovatelia, ktorí sa snažia klientom riešiť komplexné finančné potreby, dnes dokážu poskytovať služby aj ďalej. Títo sprostredkovatelia preto vidia svetlo na konci tunela.

„Predpokladáme pokles produkcie v úveroch a naopak rast v produktoch poistenia a v produktoch určených na zachovanie hodnoty majetku. Množstvo klientov aktívne rieši zabezpečenie budúcnosti seba a svojej rodiny,“ približuje Peter Farkaš riaditeľ obchodu spoločnosti Finportal.

„Možno aj vďaka aktuálnej situácii, ktorá predstavuje náhle ohrozenie zdravia či života, ako aj finančných príjmov, si väčšia časť klientov uvedomí nutnosť chrániť sa pred rizikami. Pretože pri kritických udalostiach, kedy je štát mimoriadne zaťažený osobitnými výdavkami, je najspoľahlivejšia osobná finančná ochrana a dlhodobá tvorba úspor,“ dodáva M. Búlik..

Pandémia nebude trvať večne a po skončení vidí J. Beständig dva možné scenáre: „Situáciu sa podarí do leta zvládnuť a následne sa opäť rozbehneme. Budeme dobiehať aj obchody z prvého a druhého kvartálu. Alebo nás situácia poznačí na dlhšiu dobu a budeme nútení žiť z menšieho obratu. To druhé platí v situácii, keď výrazne vzrastie nezamestnanosť, delikvencia splácania finančných záväzkov, výrazne sa oslabí realitný trh a ľudia kvôli minutým rezervám začnú mať problémy s cashflow,“ hovorí.

Ktorý scenár sa naplní, ukážu najbližšie mesiace. Isté však je, že v každom z nich bude mať kvalitný finančný sprostredkovateľ klientovi čo ponúknuť.

Jedna odpoveď na “Finanční sprostredkovatelia vidia v koronakríze nové príležitosti”

  1. investor píše:

    Logické je, že keď predaj hypoték klesne o 50 percent, budú mať problémy hlavne ti, ktorí robili len hypotéky. Naopak šancu majú v čase poklesu trhov sprostredkovatelia, ktorí predávajú investície. Z krízy vyjdeme iní, ako sme do nej vstupovali.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *