Nedeľa 08. decembra. Meniny má Marína

Fincentrum ako prvá firma na trhu prináša aplikáciu smernice PSD2

Fincentrum spúšťa ako prvá spoločnosť na finančno-sprostredkovateľskom trhu aplikáciu, ktorá bude agregovať účty klientov z viacerých bánk na jedno miesto. Je založená na využití smernice PSD2.

O podrobnostiach sme sa rozprávali s prevádzkovým riaditeľom spoločnosti zodpovedným za digitalizáciu, Michalom Faltičkom.

♣ O smernici PSD2 sa veľa hovorí, ale zatiaľ nikto presne nevie, čo od nej môžeme očakávať. Čo konkrétne bude znamenať v aplikácii Fincentra?

Vďaka PSD2 si budú môcť naši klienti integrovať svoje bankové účty, ktoré majú vo viacerých bankách, na jedno miesto. Budú mať k dispozícií formu multibankingu, teda možnosť vidieť všetky svoje účty v jedinej aplikácii a mať tak lepší prehľad o svojich financiách.

♣ Aké výhody to klientom prinesie?

Jednoznačne lepší prehľad, ale aj vyššiu kvalitu služieb a lepší servis. Sami klienti uvidia, sumárny zostatok na všetkých svojich účtoch. Rovnako tak platobnú históriu, všetky príjmy a výdavky. Budú mať preto lepší prehľad o tom, kde míňajú a kadiaľ im unikajú financie zbytočne. Zlepší to finančné plánovanie ich rodinného alebo osobného rozpočtu.

♣ Spomenuli ste vyššiu kvalitu služieb. Máte na mysli servis finančného sprostredkovateľa?

Áno, ak dá klient súhlas so sprístupnením platobných údajov svojmu sprostredkovateľovi, umožní mu to dostať vyššiu kvalitu služieb. Sprostredkovateľ bude vedieť zmapovať, koľko klient míňa na finančné služby a navrhnúť mu adekvátne riešenia.

Z transakčnej histórie bude napríklad vedieť vyčítať, akú veľkú splátku klient platí za hypotéku, akú má poistku, či iné finančné služby. Tieto výdaje bude vedieť posúdiť na základe aktuálnej ponuky na finančnom trhu a na základe toho navrhnúť vylepšenia.

Pri hypotéke napríklad môže sprostredkovateľ klientovi navrhnúť refinancovanie, ak bude na trhu existovať lacnejšia alternatíva jeho súčasného úveru. Rovnako tak bude môcť otvoriť otázku úmernosti platby poistného v súvislosti s poskytnutou poistnou ochranou. Hlavným cieľom je lepší a adresnejší servis ušitý na mieru daného klienta.

♣ Sprístupniť niekomu svoj bankový účet si ale vyžaduje veľký stupeň dôvery. Nebojíte sa toho?

Finančný sprostredkovateľ je vlastne niekto ako finančný lekár. Mal by byť informovaný o reálnej finančnej situácii klienta. Znamená to poznať stavy a obraty na jeho bankových účtoch. Podmienkou je, že klient musí svojmu sprostredkovateľovi dôverovať. Ak táto dôvera funguje, profesionál dokáže s dátami pracovať v prospech svojho klienta.

Je to teda v prvom rade v záujme spotrebiteľa. Ak chce dostať kvalitnejšiu službu, mal by byť ochotný otvoriť karty a rozprávať sa so sprostredkovateľom o svojich financiách otvorene. Nemôžete očakávať, že dostanete prvotriedne riešenie, keď špecialistovi neposkytnete pravdivé a úplné údaje. Platí to aj v iných odboroch, či už v medicíne, alebo v advokácií. Prvoradou podmienkou úspešného vzťahu je dôvera.

♣ Budú dáta klientov dostatočne zabezpečené, aby nedošlo k ich zneužitiu?

Zabezpečenie proti úniku dát je na najvyššej možnej úrovni, teda v niektorých ohľadoch aj nad rámec zákonných požiadaviek. Poradca má navyše stále len náhľad na účet, v žiadnom prípade nemôže s peniazmi operovať. To bude môcť len klient.

♣ Pozrime sa teraz na druhú stranu. Zvýšia sa nejako požiadavky na prácu sprostredkovateľov? Budú sa musieť naučiť niečo nové?

Budú sa musieť vyznať sa v dátach. Tie však budú systémom automaticky predpripravené, nebude to teda nič zložité. Treba však povedať, že sa zvýšia požiadavky na schopnosť agentov premýšľať nad peniazmi klienta komplexne. Ak nie je napríklad časť financií zákazníka využitá správne, bude si to vyžadovať väčšiu pozornosť sprostredkovateľa, aby vedel, čo má klientovi ponúknuť a ako mu to správne odkomunikovať.

Tento trend je však nezvratný. Dlhodobo sa zameriavame na profesionalizáciu a odborný rast našich sprostredkovateľov, takže ten, kto sa chce presadiť, musí na sebe neustále pracovať.

♣ Prinesie agregácia bankových účtov nejaké výhody aj sprostredkovateľom?

Na základe prístupu k podrobnejším údajom budú môcť urobiť kvalitnejšiu finančnú analýzu a navrhnúť klientom lepšie finančné riešenia. Ak z toho vzniknú obchodné príležitosti, bude to obojstranne prospešný vzťah. Našim hlavným cieľom je však dodať klientom prvotriedny servis, nie naháňať nové obchody.

♣ V zahraničí agregátori bankových služieb už úspešne fungujú. Slovensko zaostáva. Očakávate masívny záujem poskytovať tieto nové funkcie zo strany iných firiem?

Niektoré banky už svoje riešenia spustili. Fincentrum je prvou spoločnosťou na slovenskom finančno-sprostredkovateľskom trhu, ktorá túto aplikáciu priniesla. Sú s tým spojené aj určité náklady. My sme však pri vývoji mohli vychádzať zo skúseností koncernu Swiss Life a so spolupráce s externou IT spoločnosťou s bohatými skúsenosťami, čo nám ušetrilo časť práce. Z know-how nášho švajčiarskeho vlastníka tak budú môcť ťažiť všetci naši klienti a sprostredkovatelia.

Nie je to jednoduchá a lacná záležitosť, ani v budúcnosti nebude môcť túto aplikáciu ponúknuť každý hráč trhu. Sme si vedomí, že konkurencia dnes tlačí firmy k tomu, aby klientom neustále prinášali niečo nové. My si to uvedomujeme a aplikácia PSD2 bude našou konkurenčnou výhodou.

♣ Chystáte nejaké ďalšie novinky?

Aplikácia na agregovanie bankových účtov je súčasťou nášho nového klientskeho portálu Filip, na ktorom v súčasnosti tvrdo pracujeme. Prinesie aj ďalšie inovácie. Podobne ako teraz pri bankových účtoch chceme na jedno miesto integrovať aj investície, ktoré majú klienti zjednané u viacerých poskytovateľov. Spúšťame okrem toho i digitálny podpis a ďalšie noviny.

♣ Ako sa bude digitalizácia vo finančnom sektore podľa vás vyvíjať v budúcnosti?

Ďalšie a ďalšie veci sa budú digitalizovať. Život finančného sprostredkovateľa bude onedlho úplne bez papierov. Samotné zjednanie zmluvy bude otázkou automatizovaného stiahnutia dát z databázy bez nutnosti ich zadávať ručne.

Klient zmluvu podpíše na mobilnom telefóne a zmluva automaticky odíde do back-office na spracovanie. Otvárajú sa nové možnosti, keď klienti chcú platiť napríklad odtlačkom prsta alebo scanom tváre na mobilnom telefóne. V tomto smere žijeme revolučné časy.

Pred desiatimi rokmi bol problém, ako spísať zmluvu a na nič nezabudnúť, neurobiť žiadnu chybu pri vypĺňaní formulára. Sprostredkovateľom sa však vďaka digitalizácii a robotizácii uvoľňujú ruky a môžu sa viac venovať klientom, lepšej analýze ich potrieb a formovaniu ich finančných cieľov.

7 odpovedí na “Fincentrum ako prvá firma na trhu prináša aplikáciu smernice PSD2”

  1. Moniq píše:

    Kde bude aplikácia dostupná? Dostane sa k nej aj neklient Fincentra?

  2. Peter Apolen píše:

    Dobrý deň, prezisťoval som to a koncom septembra bude aplikácia dostupná aj neklientom Fincentra cez portál mojsanon.sk, kde sa stačí zaregistrovať. K dispozícii bude aj nový portál FiLiP.

  3. Marek.X píše:

    Do aplikácie sa teda už dajú stiahnuť účty evidované v slovenských bankách?

  4. Michal píše:

    Dobrý deň,
    momentálne spolupracujeme s bankami, ktoré boli po IT stránke pripravené už počas leta. Konkrétne sa jedná o ČSOB a Tatra banku. Dokončujeme prepojenie so SLSP a následne pridáme aj VÚB. Ďalšie banky budú nasledovať.

  5. ferko píše:

    Zdarvim. Asi mi nieco uslo, ale naozaj sa neviem dopatrat k nejakym podrobnostiam. Konto na mojsanon mam zalozene uz roky, ale zatial sa mi tam nic nezobrazilo. Mal som z clanku dojem, ze to uz nejak bezi aspon v pilotnej prevadzke…
    Viete dat aj konkretnejsie info?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *