Utorok 15. októbra. Meniny má Terézia

Fincentrum Reality chce byť o tri roky lídrom realitného trhu

Od začiatku tohto roku pôsobí na realitnom trhu nová spoločnosť – Fincentrum Reality. Jej cieľom je využívať synergie zo spolupráce so spoločnosťou Fincentrum. Klient tak dostane poradenstvo v oblastí financovania nehnuteľnosti, ako aj jej kúpy, či predaja. Cieľom novej firmy je stať sa do troch rokov lídrom trhu. O ďalších plánoch a ambíciách sa rozprávame so šéfkou firmy, Ľubicou Adamkovou.

  • Fincentrum Reality je stále mladou spoločnosťou. Kedy a ako ste vznikli?

Spoločnosť bola do Obchodného registra zapísaná 15. januára tohto roku a reálnu činnosť začala vyvíjať od začiatku februára. Jedným z našich prvých krokov bola séria workshopov v štyroch mestách: v Bratislave, Nitre, Žiline a Banskej Bystrici.

  • Na čo boli workshopy zamerané?

Organizovali sme ich pre finančných sprostredkovateľov Fincentra a ich cieľom bolo oboznámiť agentov s poslaním novej spoločnosti, jej významom a prínosom, ktorý im vzájomná spolupráca prinesie. Predstavili sme im úspešný koncept spoločnosti Fincentrum Reality z ČR, kde firma pôsobí od roku 2013.

  • Aké je teda poslanie novej spoločnosti?

Našim poslaním je synergia. Na slovenský realitný trh vstupujeme s pridanou hodnotou, ktorou je obrovská masa sprostredkovateľov Fincentra. Tí sa denne stretávajú so svojimi klientami, ktorým radia v oblasti osobných financií, medzi ktoré patrí i financovanie bývania.

Doteraz posúvali sprostredkovatelia Fincentra svojich klientov existujúcim realitným kanceláriám na trhu. Do toho vzťahu sa teraz chceme dostať my.

Chceme, aby sa klienti, ktorí majú záujem o financovanie nehnuteľností, dostali k našej spoločnosti, ktorá im ponúkne nehnuteľnosť adekvátnu finančným možnostiam a preferenciám. 

lubica-adamkova

  • Znamená to, že klient by si mal najprv overiť svoje úverové možnosti a až potom hľadať bývanie? Nebýva to teraz naopak?

Áno, často sa stáva, že realiťák prehovorí klienta na nehnuteľnosť, na ktorú nemá. Ten si až potom začne hľadať spôsob prefinancovania. Malo by to však byť opačne. Klienti by si najprv mali zistiť svoje kapacity a až potom hľadať adekvátne bývanie. Nie je dobré nájsť si vysnívané bývanie a že „veď nejako to zvládnem“. Tieto prípady zvyčajne nedopadajú dobre. Klienti by mali ísť do týchto dlhodobých záväzkov po veľmi triezvej úvahe.

  • Aký prínos z toho budú mať klienti?

Tým, že máme k dispozícií viac informácií ako bežní realitní agenti, vieme klientom zabezpečiť  bezpečný priebeh celej transakcie. Znamená to poskytnúť im istotu, že splátky budú zvládať i v prípade straty zamestnania, alebo choroby. Zabezpečiť, aby ani v takých prípadoch o nehnuteľnosť neprišli. Nemali by sa tak každý mesiac trápiť s prehnane vysokými splátkami, ktoré si nerozvážne uviazali na krk. Okrem toho kupujúci sú často krát na dnešnom trhu, na ktorom vládne predávajúci, odkázaní na to, aby si sami aktívne hľadali vhodné ponuky. Od toho ich chceme odbremeniť.

  • Aké výhody budú mať zo spolupráce vlastníci nehnuteľností?

I tu vyplýva výhoda z rozsahu. Keď dokáže realitka vlastníkovi dohodnúť len jedného záujemcu, s cenou veľa nenarobí, no keď ich má množstvo, čo my vieme zabezpečiť, môže pre vlastníka vygenerovať oveľa atraktívnejšiu cenu. Našim cieľom teda je, aby boli všetky strany spokojné. Vlastník s predajnou cenou, kupujúci s nadobudnutou nehnuteľnosťou a samozrejme s celým finančným servisom.

Našou ambíciou je získavať nehnuteľnosti najmä na exkluzívnu zmluvu. Vieme tak klientom ponúknuť lepší servis. V ČR sme v exkluzívnych zmluvách jednotkou na trhu.

  • Aký obchodný cieľ si spoločnosť stanovila?

Do roku 2019 sa chceme stať lídrom a benchmarkom slovenského trhu. Máme na to odhodlanie, aj koncept. Myslíme si, že trh potrebuje zmenu. Viem, že to už hlásali mnohí, a napriek tomu sa o to pokúsime.

  • Ako hodnotíte dnešný trh realitných kancelárií?

Slovenský realitný trh je veľmi rozdrobený. Len spoločností s ručením obmedzeným, ktoré majú realitnú činnosť uvedenú v predmete činnosti , je dnes v obchodnom registri zapísaných zhruba 15 tisíc. Je tu tak neskutočné množstvo subjektov, čo robí klientom nesmierne ťažké, vybrať si seriózneho partnera na spoluprácu.

  • Ako sa chce Fincentrum Reality uchytiť tomto trhu uchytiť?

Dnešný servis väčšiny realitných kancelárií je nedostatočný. Ich činnosť spočíva v tom, že ponúkanú nehnuteľnosť zavesia na realitný portál a čakajú. Nezaoberajú sa správnym nacenením nehnuteľnosti, nerobia žiadny dodatočný marketing, majú problémy predať nehnuteľnosti so záložným právom a podobne. Fungujú tak len na sprostredkovateľskom základe, ale neposkytujú administratívnu ani právnu podporu.

Ponímanie celého odvetia je preto u klientov často negatívne. To by sme radi zmenili. Poskytujeme plnohodnotný servis. My chceme, aby klienti jasne chápali všetko, čo robíme, celý proces. Máme prijatý etický kódex.

Našou ďalšou devízou je audit našej činnosti medzinárodnou renomovanou audítorskou spoločnosťou KPMG, čo nerobí zatiaľ žiadna spoločnosť na slovenskom trhu.

  • Ako postupujete pri výbere maklérov?

Aktuálne máme zazmluvnených už viac ako 40 maklérov. Dbáme na ich výber. Musia spĺňať kritériá, či už po profesionálnej alebo ľudskej stránke. Spoločným menovateľom je dlhodobá profesionalizácia. Devízou skúseného makléra je, keď si zažil už i boom aj recesiu. Vie tak, akých chýb sa vyvarovať.  Nemáme preto záujem vytvárať továreň na nových maklérov, cieľový stav máme teda limitovaný. 

  • Ako vnímate realitný trh?

O súčasnom trhu môžeme povedať, že dnes prevláda dopyt nad ponukou. Je teda viac kupujúcich, ako predávajúcich. Nové developerské projekty pribúdajú ako huby po daždi a podľa informácii, ktoré mám, sa ich ešte veľa chystá vstúpiť na trh. Je však veľmi otázne, či to trh dokáže absorbovať. Viacerí máme dobre v pamäti situáciu z rokov recesie , keď celý trh „zastal“. Platí však, že realitný trh na Slovensku je veľmi lokálny, takže to, čo platí v Bratislave, neplatí na zvyšku Slovenska a opačne.

Žiaľ, čo sa týka čísel, neexistuje dôveryhodný zdroj, z ktorého by sme mohli čerpať presné údaje. Keď sme vstupovali na slovenský trh, chceli sme porovnať oba trhy, ale nedalo sa to. Jediné údaje, ktoré o slovenskom trhu existujú, totiž vychádzajú zo štatistík Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska, ktorá pri mnohotisícovom trhu pokrýva len približne 150 subjektov.

A navyše čísla, ktoré dodáva, hovoria len o ponúkaných, nie skutočných realizačných cenách. Relevantné údaje by vedel dodať len kataster, prípade banky, ale nikto tak nerobí. O realitnom trhu teda máme všetci len nepresné informácie. Práve tu vidíme veľký priestor na vedenie a následné prezentovanie reálnych štatistík.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *