Utorok 24. októbra. Meniny má Kvetoslava

Finportal má problémy. Odchádza veľká časť jeho produkcie

Najväčší broker pool na slovenskom trhu sa štiepi. Zo spoločnosti Finportal odišiel doterajší obchodný riaditeľ a akcionár Ondrej Matvija. Odchádza aj časť sprostredkovateľov firmy. O. Matvija hovorí o najmenej polovici produkcie. Dvaja spoločníci sa teraz sporia o spôsobe vysporiadania.

Odchod zo dňa na deň

Došlo k tomu na prelome mája a júna, keď sa O. Matvija podľa jeho slov v jedno ráno nemohol dostať do kancelárie, mal zablokovaný služobný telefón a prístup k firemnému majetku. Bol to podľa neho šok a nevie, prečo k tomu došlo. V spoločnosti Finportal pôsobil od roku 2010 a oficiálne v nej ešte stále má desaťpercentný podiel. Dodáva však, že de facto mal dosah až na 50 percent akcií firmy, o čom podľa neho svedčilo aj rozdeľovanie ziskov Finportalu.

Zostávajúci akcionár a predseda predstavenstva Finportalu, Rudolf Adam, to však popiera. Podiel O. Matviju je podľa neho len desať percent. Tvrdenie o 50tich percentách označuje za klamstvo. Firma sa podľa neho rozhodla o ukončení spolupráce s O. Matvijom pre jeho nekorektné správanie. „Rozhodli sme sa skoncovať s manažérskym štýlom 90tych rokov. Chceme sa správať korektne a zodpovedne, aby to čo sa dohodne, aj platilo,“ vysvetľuje toto rozhodnutie R. Adam.

O. Matvija však hovorí, že on sám si nie je vedomý žiadneho pochybenia a krok svojho spoločníka nechápe. „No, ak by som bol taký nezodpovedný, ako hovorí, určite by z firmy zároveň so mnou neodišla časť back office a sprostredkovateľov zo siete.“ Uvádza, že z centrály firmy odišlo do novozaloženej spoločnosti FinGO deväť ľudí a medzi nimi i kľúčoví zamestnanci, zodpovední napríklad za obchod. Z obchodnej siete podľa informácií O. Matviju odchádza, alebo by v blízkej budúcnosti mali odísť, ľudia tvoriaci najmenej polovicu obchodnej produkcie Finportalu.

R. Adam však s týmito číslami nesúhlasí. S centrály podľa neho odišli šiesti ľudia. Všetci sa už mimochodom objavili na internetovej stránke spoločnosti FinGO na jej riadiacich pozíciách. Šéf Finportalu eviduje odchod sprostredkovateľov tvoriacich zhruba 13 percent objemu produkcie. „Je možné, že ich bude viac, ale momentálne vieme len o týchto,“ konštatuje R. Adam.

Rozchod v zlom

Bývalí lídri Finportalu a ešte stále spoluvlastníci firmy sa teraz sporia o spôsobe ich rozchodu. „O. Matvija odišiel s našimi databázami a dôvernými informáciami. Tie využíva v novej spoločnosti, napríklad pri dohadovaní nadštandardných podmienok s finančnými inštitúciami,“ obviňuje bývalého obchodného riaditeľa R. Adam.

O. Matvija sa zas stavia na obranu štruktúr, ktoré sa z Finportalu rozhodli odísť. Podľa jeho informácií s nimi firma ruší spoluprácu až na posledný možný termín – 30. deň po výpovedi, čo je podľa neho nefér. „Je to v zásadnom rozpore s pravidlami, na ktorých broker pool stojí a to slobodou a férovosťou. Ak sa niekto rozhodne s firmou už nespolupracovať, tá by ho nemala držať nasilu,“ uvádza.

Ďalším problémom je podľa neho porušenie pravidla nedotknuteľnosti „kariéry“. Kariérou sa vo Finportale nazýva štruktúra alebo jednotlivec, ktorá vystupuje voči broker poolu ako jeden partner. Ten sa môže ešte ďalej vnútorne rozvetvovať. To je však už len na rozhodnutí danej kariéry a broker pool do toho nevstupuje.

Podľa O. Matviju vedenie Finportalu oslovuje obchodníkov zo štruktúr odchádzajúcich „kariér“ a presviedča ich na spoluprácu s firmou na priamo. To je podľa neho v rozpore s pravidlami broker poolu. Pravidlo nedotknuteľnosti kariér by malo podľa neho platiť i po odchode kariéry zo spoločnosti.

R. Adam uznáva, že niektorí obchodníci z odchádzajúcich kariér zostávajú vo firme na vlastnú žiadosť i naďalej pôsobiť. „Čo im mám povedať, keď chcú zostať. Toto nie je normálny prechod ku konkurencii, ako v prípade iných, ale chaotický proces, kde mnoho PFA (podriadený finančný agent) ani nevie, čo robí ich nadriadený,“ tvrdí. Pravidlo o nedotknuteľnosti kariér ale podľa neho platí vždy.

Ďalším problémom v neprospech odchádzajúcich je podľa O. Matviju v zadržiavaní ich provízii. Aj to R. Adam odmieta. Dodáva však, že z odchádzajúcich provízii zúčtováva spoločnosť pohľadávky, napríklad na preddavky, alebo iné dlhy.

Nový subjekt na trhu

Spoločnosť FinGO bola do obchodného registra zapísaná v júli tohto roku. Jej ambíciou je poskytovať služby na báze broker poolu. Vzniká z odchádzajúcich štruktúr Finportalu a nateraz bude pôsobiť pod licenciou spoločnosti FinCo. Nemá totiž registráciu samostatného finančného agenta v NBS. Bude zatiaľ využívať licenciu spoločnosti FinCo, ktorá patrí do portfólia spoločnosti Broker consulting.

Za novým subjektom sú spoločnosti Largo finance a Finnology. Plánom novej firmy je údaje ročný obrat vo výške sedem miliónov eur.

„My sa žiadnej konkurencie nebojíme. Nič tragické sa nedeje,“ upokojuje R. Adam. Mrzí ma však to, že z krokov, ktoré O. Matvija robí, je zrejmé, že jeho jediným cieľom je spôsobiť nám čo najväčšiu škodu,“ uzatvára R. Adam.

13 odpovedí na “Finportal má problémy. Odchádza veľká časť jeho produkcie”

  1. Jaroslav Brezina píše:

    Nemusia sa sporit, pripadne ist na sud. Mozu sa predsa dohodnut prostrednictvom mediatora…

  2. Jožko Haroviec píše:

    Kampaň „Zbav sa šéfa“ se Finportálu evidentně povedla 😀

  3. Zisti si fakty kámo píše:

    Pondelok som si prečítal tento článok a zaujalo ma toto: Text v podstate okrem skutočnosti že došlo k odchodu obchodného riaditeľa a niekoľkých ľudí žiadne fakty neuvádza. Len zdieľa tvrdenia jednej aj druhej strany bez vlastného komentára. Zamýšľam sa nad motívom k vzniku článku …

    Tento článok publikuje web patriaci spoločnosti, ktorej je Finportal silným konkurentom. Vyvstávajú tu otázky: Nie je pre ňu dobrá príležitosť publikovať niečo čo bude budiť dojem, že jej silný konkurent má vážne problémy a pokúsi sa tak oslabiť jeho konkurencieschopnosť? Aj keď autor nič nepotvrdzuje ani nevyvracia, nechce len tak náhodou, odradiť ľudí ktorí by chceli opustiť starý spôsob a zabezpečiť si lepšie podnikateľské prostredie napr. vo Finportali, ktorý túto možnosť ponúka ?

    My sme skupina ktorá si tieto podmienky dohodla ako samostatná jednotka fungujúca s Finportalom na úrovni partnerstva. Využívame jeho servis ktorý pracovne potrebujeme, ale za lepšiu cenu akoby sme si ho museli zabezpečovať sami. Ušetrili sme tak peniaze ktoré idú na výplaty. Toto je fakt.

    Faktom je aj že novovznikajúca spoločnosť FinGO nás chcela stiahnuť z Finportalu. Museli by sme sa tak deliť so zarobenými peniazmi s ďalšími subjektami ktoré sú štrukturálne nad FinGOm a žijú z peňazí zarobených ľuďmi dole, čím by sme popreli to o čo nám šlo pri vzniku.

    Ďalšie fakty sú v riskantných a jednostranne výhodných podmienkach daných v zmluve, napr.:
    – provízie ktoré sú posielané do štruktúry, sú posielané pre podriadeného finančného agenta (PFA) „hlave štruktúry“, tie peniaze následne posiela svojim ľuďom. Takýto príjem by mal potom podliehať zdaneniu a teda je tu riziko nižšieho zárobku za vykonanú prácu pre jeho ľudí,
    – FinGO môže zmeniť sadzobník provízií voči PFA jednostranne, čiže PFA nie je partnerom, PFA musí poslúchať,
    – všetky služby centrály vrátane backoffice nie sú bezplatné a FinGo si môže kedykoľvek nárokovať náklady za tieto poskytnuté služby,
    – a niekoľko ďalších nezrovnalostí, ktoré nie sú až tak podstatné ako spomínané.

    Niekedy sa aj v dnešnom tisícročí pri nábore celých skupín používa nástroj – provízia do vrecka v desiatkach tisícoch euro pre PFA „hlavy štruktúry“, zato že tento prinesie svoju skupinu. A je už len na ňom, či zatlačí na lojálnosť svojich ľudí, manipulatívne využije ego svojich ľudí, alebo použije iné argumenty aby skupinu presvedčil, aj keď to pre jeho ľudí nemusí byť výhodná zmena. Myslím si že spoločnosti ktoré majú lepšie podmienky pre nových ľudí, dostávajú ponuku spolupráce aj bez extra provízií do vrecka.

    Nech si každý zistí fakty a urobí si svoj vlastný pohľad.

    • Peter Apolen píše:

      Autor mal ambíciu poukázať na aktuálne pohyby na trhu finančného sprostredkovania. To, že odchádza možno polovica obchodu trojky na trhu, je na to dostatočne relevantný dôvod.

      • Zistite si fakty píše:

        Pán Apolen, keby ste mali ambíciu informovať o pohyboch na trhu sprostredkovania, tak budete informovať o pohyboch na trhu komplexne a nie písať článok s titulkou „Finportál má vážne problémy …“. A ešte k tomu založený len na fáme o odchode 50% produkcie. Veď ten odchod produkcie je nižši ako odchod produkcie z Fincentra do Brokerie a do iných spoločností ako napr. Finportal. Ja som si myslel že autori serioznych webov píšu nezaujate a hlavne objektívne na základe zistených faktov.

      • Katarína Faktorová píše:

        Pán Apolen, ako človeka, ktorý sa nevenuje žurnalistike by ma zaujímala hranica medzi ako píšete „možno“ informáciami, neovernými informáciami a desinformáciami.. PS: dúfam, že nie je faux-pass podpísať sa skutočným menom 🙂

        • Peter Apolen píše:

          Dobrý deň pani Faktorová, faux pas to určite nie je. Ja som sa tiež pod článok aj komentár podpísal. 😉
          Žiaľ nedisponujem možnosťami, aké má napríklad súd, takže preto sa to v takýchto prípadoch rieši konfrontáciou oboch, proti sebe vystupujúcich, strán, k čomu aj došlo. Obe strany sporu mali rovnaký priestor na vyjadrenie sa a obe strany dostali svoje tvrdenia aj na autorizáciu.
          A na margo: zostalo veľa informácií z oboch strán, ktoré sa do článku nedostali z toho dôvodu, že nie sme Nový čas, ale venujeme sa len biznisu.

          • Zistil som si fakty a urobil svoj nazor píše:

            Pan Apolen a kedy budete robit clanok o pohybe sprostredkovatelov medzi spolocnostami globalne a na zaklade faktov ? 🙂

          • Katarina Faktorova píše:

            Dakujem za odpoved, ja by som vsak mala respekt voci tomu ako tieto informacie pospajam, zverejnim a podpisem sa pod to. Cas ukaze relevantnost. S pozdravom a uctou k vasej praci, KF

    • exPFA-FP píše:

      Ďakujeme marketingovému oddeleniu spoločnosti Finportal za príspevok 🙂
      Som jeden z „pomätencov“, ktorí sa rozhodli odísť z Finprotalu a vstúpiť do firmy Fingo. Dôvodom môjho prestupu nebol cash, či zvýšené provízie ako je uvádzané v texte p.“Zisti si fakty kámo“, ale ambícia novovznikajúcej firmy byť jednotkou v online a významným hráčom v offline finančnom sprostredkovaní. V neposlednom rade bola motiváciou k prestupu osoba p.Matviju a jeho kolegov, ktorí stoja za spoločnosťou Fingo (https://www.webnoviny.sk/fingo-spolu-so-silnymi-partnermi-dokaze-rocne-sprostredkovat-cez-300-milionov-eur-v-hypotekach/ ). Vždy dodržiavali dohodnuté podmienky aj nad rámec zmluvy. Opäť sa potvrdilo, že je nesmierne dôležité, kto za firmou stojí, pretože inak ide len o zelenomodré (bielo-modré,červené, atď.) logo bez obsahu.
      Pán „Zisti si fakty kámo“ a štruktúra ktorá pod vami pôsobí vedzte, že váš úžasný a spravodlivý manažment svojvoľne zadržiava provízie ľudí, ktorí sa rozhodli zmeniť SFA. Do posledného dňa odregistrácie sme korektne riešili produkciu na Finportal a odmenou sú pre nás zadržané provízie (tento problém sa týka viac ako 50 ľudí a spoločností, pričom doteraz odhadujeme ich výšku na cca 200.000€). Vytvárajte si preto vážení členovia štruktúry „p.Zisti si fakty kámo“ a ďalších, pôsobiach vo Finportáli už s predstihom finančnú rezervu, aby ste v prípade prestupu pod nové SFA mali z čoho žiť. Okrem toho, proces odregistrácie prebiehal v rozpore so zvyklosťami broker poolu a do dnešného dňa nemáme náhľady do systému, resp. nie sú v takom rozsahu, aby sme boli schopní servisovať klientov. S takýmto prístupom sme sa nikdy v minulosti nestretli ani u firiem, ktoré nemajú na SVK trhu najlepšiu povesť. Žiaľ, ľudia ktorí boli zárukou korektnosti už vo FP nie sú a nemá kto usmerniť bezohľadné správanie sa tohto, kedysi tak seriózneho broker poolu.
      Na margo zmlúv – Zmluva, ktorú sme podpisovali s Fingom o ktorej sa píše v článku je absolútne čistá, bez sankcií, dokonca s presne určeným počtom dní odregistrácie v prípade ukončenia zmluvného vzťahu, so stanovením lehoty prevodu kmeňa a ďalšími nadštandardnými podmienkami. Všetci, ktorí podpisujeme zmluvy s Fingom sme na trhu v priemere 10 rokov. Nikto si snáď nemyslí, že by sme pri našich skúsenostiach podpisovali nejaký pamflet, ako sa to snaží vykresliť autor komentáru.
      Zároveň sa chceme zásadne ohradiť voči tvrdeniu ohľadom kupovania obchodníkov. Naopak, Finportal je ten, ktorý oslovuje napriamo členov jednotlivých divízií a ponúka zvýšenie provízií, čím narúša fungovanie našich štruktúr a popiera zásady broker poolu. Našou motiváciou na prestup nebolo navýšenie provízií, ale vízia prepojenia online a offline finančného sprostredkovania, čo nám v budúcnosti zabezpečí prísun nových klientov,nových odporúčaní v úplne inom segmente klientov, aký sme doteraz riešili. Dostali sme tie isté provízne podmienky a výhody broker poolu aké sme mali, čiže nešli sme s príjmom dole, a NIE JE pravda, že sa budeme deliť o naše provízie s nejakými ďalšími subjektami. Za produkciu budeme mať zaplatené tak ako vo Finportali, navyše máme možnosť získať benefity v podobe zapojenia sa do Trhoviska nových obchodných príležitostí.
      Tešíme sa na spoluprácu s ľuďmi, ktorí nikdy nesklamali našu dôveru a som hrdý na to, že som sa stal súčasťou spoločnosti FINGO, a.s. .

      • Zistil som si fakty a urobil svoj nazor píše:

        Viete, tymto mojim komentarom som chcel povedat, ze v nasej branzi je velka konkurencia a spolocnosti pouzivaju tiez obchodne zrucnosti na to ako sa „predat“. Klientom pomahame aby sa dokazali zorientovat, no my sami sa niekedy zorientovat nevieme, pokym uz nemame urcite skusenosti. Ja osobne davam prednost sedliackemu rozumu pred emociami. Preto som aj poukazal na fakty ktore som videl v zmluve a myslim si ze k masovemu odchodu z Finportalu nemoze dojst ak si clovek zrata plusy a minusy. Napriek tomu Vas nechcem nijak odradzat, skusenosti su vzdy neprenosne, preto Vam zelam vsetko dobre a ozvite sa cca o dva roky. Na margo ziskavania klientov ako ste spomenuli offline vs online, to mozno potrebuju ludia ktori nemaju klientov. Ono ked robite poctivu pracu a bavi Vas to, klienti si Vas najdu aj tak. Preto Vam zelam vsetko dobre a mala rada, „doveruj ale preveruj“ budte sam sebou, klienti nebudu chodit za spolocnostou ale za Vami. Nech si robi ktorakolvek firma akekolvek renome vysplhane na Vasom chrbte, budte sam sebou. Emotivnych a veriacich tu uz za tie roky boli kvanta, pozrite http://www.dlznik.sk

    • expfa-fp píše:

      Takze p.Zisti si fakty kamo, rad by som vas upokojil, aby ste mohli kludne spavat a nemat o nas starosti 🙂
      – v ramci Fingo sme uz mali 3 vyplaty provizii a ZIADNE znizenie o dan a podobne samozrejme neexistuje, sme vyplacaní v plnej vyske, presne podla dohodnuteho sadzobnika, tak ako vo Finportali. Neziju z nas ziadne dalsie „medzistupne“, ako ste sa to snazili nahovorit vo svojom komente, kde ste si fakty asi zistovali metodou „vycucanim z prsta“.
      Zaroven vas chcem upozornit, ze ustanovenie tykajuce sa pripadneho znizenia provizii zo strany SFA fungovalo samozrejme aj vo Finportali. Ked financna institucia znizila vstupy, tak sa logicky znizenie vstupov premietlo aj do vysky nasich provizii. V praxi sa to stalo za posledne 2 roky najvyraznejsie vtedy, ked zaciatkom tohto roka znizila vstupy Postova banka, a nasledne nam vsetkym klesli na spotrebakoch Postovej banky provizie (skontrolujte si sadzobniky z toho obdobia). Takyto postup je logický a nikto sa tomu necuduje, ziadny SFA nebude dlhodobo dotovat provizie.Cize aj Zmluvy o financnom sprostredkovani, ktore sme mali v ramci Finportalu obsahovali ustanovenia, ktore vyssie spomenute umoznovali. Treba si poriadne pozriet svoje zmluvy vo Finportali :-).
      Online vs.offline. Suhlasim, existuje skupina sprostredkovatelov, ktori maju tolko klientov, ze ziadneho dalsieho by uz jednoducho nestihli vybavit. Drviva vacsina obchodnikov (a kludne si skuste spravit prieskum v ramci svojej struktury) by minimalne o jedneho klienta viac za mesiac dokazali zvladnut a aj tych x€ na kompletne vybavenom klientovi, by im padlo vhod. Mimochodom, leady su u nas uz funkcne, kontakty dostavaju moji ludia preverene a uspesnost je uz teraz v ramci pilotnej prevadzky velmi dobra. A tym padom aj ich spokojnost je na vyssej urovni ako pri cistom offline. Jenoducho, mam priestor na dalsieho klienta, tak si ho stiahnem z Market place, nemam priestor na dalsieho klienta, nestiahnem si ho a prenecham obchodnu prilezitost inym kolegom. To je cele…
      Je to malo? Spytajte sa svojich ludi, ci by si nechceli zvysit svoj prijem o 30% a ziskavat dalsie rodiny klientov a dalsie odporucania.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *