Streda 17. január. Meniny má Bohdana

Flexibilita, ponuka, starostlivosť – najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. 

Výhodami sú ponuka a vedomosti

V súčasnosti je na finančnom trhu viac ako štyri tiscí finančných produktov a orientovať sa v nich je pre bežného človeka prakticky nemožné. Človek s komplexným prehľadom tak získava na význame. „Banka aj poisťovňa radia ľuďom z vlastných produktov, zatiaľ čo klient by si mal vyberať najlepšie riešenie z celého trhu, nielen obmedzovať sa na jednu inštitúciu. V tom mu pomôže práve finančný agent,“ hovorí prokuristka a riaditeľka odboru vzdelávania a vzťahov s verejnosťou OVB Allfinanz Slovensko, a. s., Ivica Chačaturianová.

Preto je veľmi oceňovanou výhodou sprostredkovateľa prehľad na trhu a čo najširšia ponuka produktov viacerých firiem. „Klient si cez sprostredkovateľa môže porovnať ceny, produkty, služby od rôznych poisťovní a rozhodnúť sa, čo je pre neho lepšie,“ hovorí Martin Višňovský, člen predstavenstva NN Životnej poisťovne a NN dôchodkových spoločností. 

Široký prehľad

Potreby človeka sa však vekom prirodzene menia  a tu vie byť finančný agent rozhodujúcim článkom, ktorý klientom zabezpečí permanentný servis a úpravu finančných produktov. „Rodinný agent v rámci servisovania dokáže klientovi udržiavať portfólio aktuálne tak, aby bolo čo najvýhodnejšie a odrážalo skutočné potreby. Navyše dokáže manažovať finančné synergie v rámci rodiny napríklad v poistnej ochrane v životnom aj neživotnom poistení,“ hovorí Ivica Chačaturianová.

Treba zdôrazniť, že nesmierna výhoda agenta je v jeho schopnosti prísť s aktuálnymi novinkami, akciami spoločností a zmenami na finančnom trhu, ktoré laik nemá priestor sledovať.  

„Agent vie nakombinovať finančné aj poistné produkty tak, aby sa zmluvy dopĺňali a klienti napríklad využili všetky možnosti zliav, ktoré finančné inštitúcie ponúkajú,“ dodáva na margo flexibility agenta Peter Világi, analytik spoločnosti Fincentrum a dodáva, že rodinný agent musí vedieť, kde má jeho klient možnosť získať najlepšie podmienky.

„Aby pri žiadosti o úver klient získal úplne všetky informácie, ktorými už sprostredkovateľ disponuje, musel by si podať viacero žiadostí o úver. Schvaľovatelia to však môžu vyhodnotiť ako špekuláciu, keďže každá žiadosť sa objaví v úverovom registri, čo žiadateľovi skomplikuje cestu k hypotéke.

Ak by nakoniec aj úver dostal, k čerpaniu bude musieť banky obehnúť znova a vyžiadať si potvrdenia o nečerpaní úverov, na ktoré žiadosti podával. A tento úkon niektoré banky spoplatňujú aj 25 eurami,“ ilustruje P. Világi na príklade pôžičky výhodnosť rozhľadeného agenta.

Klienti oceňujú dlhodobé plánovanie a flexibilitu

Lucia Muthová, hovorkyňa Allianz – SP,  vysvetľuje, že podľa zistení klienti preferujú služby sprostredkovateľa tam, kde potrebujú získať viac informácií a poradiť sa s niekým, kto pozná ich situáciu, potreby aj očakávania do budúcnosti. Na týchto predispozíciách by preto mali agenti vo vzťahu ku klientovi stavať. Dodáva, že klienti oceňujú aj možnosť prispôsobiť sa časovo a poskytnúť poradenstvo a pomoc v prostredí svojho domova. 

Z ďalších prieskumov Allianz – SP vyplýva, že na pracovníkov konkrétnych pobočiek sa obracajú klienti skôr pri uzatváraní produktov, ku ktorým nepotrebujú veľké množstvo informácií. Ide najmä o cestovné poistenie, či zákonné poistenie vozidla. Tie je však čoraz častejšie možné uzatvoriť aj cez internet, alebo ich klientovi ako pridanú hodnou ponúkne sprostredkovateľ v komplexnom balíčku.

Odborník by nemal len predávať

Ako hovoríme o kvalitách sprostredkovateľa, svoje znalosti a možnosti by mal klientovi predstaviť už pri prvom stretnutí. „Dobrý sprostredkovateľ sa pýta na ciele a snaží sa klientovi vyladiť súbežne budovanie, zabezpečenie a zhodnocovanie majetku, ako aj poistenie existenčných istôt. Nečaká okamžité rozhodnutie klienta, nevytvára časový stres na podpis zmluvy. Sprostredkovateľ, ktorý chce robiť svoju práce dlhodobo, presne vie, že kľúčovými sú servis a dlhodobá spokojnosť klienta,“ dodáva na margo odbornosti I. Chačaturianová.

Šikovný sprostredkovateľ vie vďaka svojim kontaktom a dlhodobo budovanému zázemiu dohodnúť v inštitúcii pre klienta výhodnejšiu cenu alebo väčšie zľavy. Najmä pri produktoch neživotného poistenia. P. Világi upozorňuje, že dnes už sú samotní klienti dostatočne vzdelaní a nároční, preto neobstoja sprostredkovatelia, ktorých jedinou odpoveďou na akúkoľvek otázku je investičné životné poistenie.

Klient vycíti, či mu agent chce pomôcť, alebo prišiel predať konkrétny produkt bez ohľadu na to, či chce investovať, kúpiť si o pár rokov nehnuteľnosť alebo sa zabezpečiť proti rizikám hypotéky. „S takýmto agentom by som klientom odporučil nespolupracovať,“ dodáva na margo profesionality P. Világi.

Odborníci majú na Slovensku dvere otvorené

Podľa slov I. Chačaturianovej je na vyspelých trhoch poradca a sprostredkovateľ dôveryhodnou osobou. Na Slovensku takéto povedomie stále chýba. Podľa prieskumu GfK sa stále väčšina Slovákov radí o financiách so známymi a rodinou. To potvrdzuje aj prieskum  NN Životnej poisťovne a NN dôchodkových spoločností. Hoci predaj prostredníctvom externej distribučnej siete rastie, ešte má rozvojový potenciál.  

Finanční sprostredkovatelia zabezpečili za prvý kvartál tohto roku 31 percent produktov NN Životnej poisťovne, 52 percent NN dôchodkovej správcovskej spoločnosti a osem percent pre NN Tatry – Sympatia. Produkty spoločnosti NN Slovensko celkovo na úrovni 17 percent. Potenciál pre rast ostáva aj naďalej zaujímavý

Concierge nie je konkurencia

Mnohé banky pre privátnych klientov už sprístupnili služby Concierge, teda komorníka pre finančné operácie. Ten pre klientov zabezpečuje však nielen finančný, ale aj nefinančný servis. Umožní investície do zaujímavých akcií, do umenia, do vína a sprostredkuje aj netradičné formy investovania.  Vrátane poistenia.

Je k dispozícii pre celú rodinu a prakticky spravuje celé finančné portfólio. Oproti sprostredkovateľom však má niekoľko nevýhod. Je súčasťou niektorej zo spoločnosti a táto služba je obvykle platená, alebo prístupná len VIP klientom finančných inštitúcií. Na jeho využívanie je potrebný vklad rádovo v stovkách tisíc eur. Finančný sprostredkovateľ však prináša porovnateľný servis aj pre menej bonitnú klientelu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *