Nedeľa 01. novembra. Meniny má Denisa

Home office – Ako pracovať z domu efektívne

Radíme Andrej Mikula 08.10.2013 | 00:00 0 Komentárov

Pracovať z domu je pre väčšinu ľudí výrazne menej stresujúce ako pracovať z kancelárie. Chce to ale určitú dávku disciplíny a pár dobrých tipov, ktoré sa dozviete v tomto článku. Keď pracujete doma, šetríte čas a nervy, ktorý by ste stratili dochádzaním do práce a tlačením sa v dopravných zápchach. Tiež asi nebudete cítiť taký tlak od šéfa, ktorý by inak mohol kedykoľvek za Vami prísť a skontrolovať, či náhodou nehráte Farmville 

Práca z domu má mnohé výhody, ale aby ste skutočne niečo urobili, musíte si stanoviť určité pravidlá. Najväčšou výzvou je samozrejme oddeliť prácu od relaxu. Pracovné povinnosti od tých domácich. Excelovské tabuľky od pozerania televízora.

Ak máte rodinu a malé deti, môže byť ťažké vysvetliť im, že vás nemajú vyrušovať. Ak žijete sami, čoskoro sa pravdepodobne začnete nudiť. Začne vám chýbať ľudská spoločnosť. Následkom môže byť strata motivácie a absolútna nechuť k práci.

Lenže… Takto to byť nemusí. V tomto článku píšem o šiestich zásadách, ku ktorým som dospel, keď som si otvoril svoj prvý “home office”. Inými slovami, keď som začínal podnikať a ešte nemal prachy na kanceláriu :-)  Vďaka týmto tipom a trikom sa naučíte ako pracovať z domu efektívne a stane sa tak z vás úspešný “home worker”.

1. Nech ste kdekoľvek, buďte tam naplno

Či už pracujete z domu, z vlastnej kancelárie alebo z veľkého open officu v nadnárodnej korporácii, každé ráno by ste sa sami seba mali spýtať jednu dôležitú otázku: “Čo presne chcem dnes dosiahnuť? Čo potrebujem dokončiť? Čo konkrétne budem mať dnes večer hotové a s akým pocitom budem odchádzať?”

A odpoveď musí byť konkrétna. Stručná, presná, jasná…

Keď pracujete vo firemnej kancelárii, máte jasne stanovený denný rozvrh. Do práce prichádzate o 8:00 ráno (tí šťastnejší môžno chodia na deviatu), ráno väčšinou bývajú nejaké porady, potom sa chvíľu maká, ide sa na obed  a poobede znovu kolotoč ďalších stretnutí a skutočnej práce. O piatej padla.

Reálne z týchto ôsmych hodín ich možno naplno pracujete štyri až päť. Aj keď sa to zdá, že je to málo, pokiaľ počas týchto štyroch hodín naozaj makáte naplno, málo to nie je.

Pri zariaďovaní svojej domácej kancelárie si musíte podobný rozvrh vytvoriť tiež. Stanovte si, kedy vstanete, kedy sa naraňajkujete a kedy už budete zarezávať v práci. Teda kedy na 100% budete sedieť za počítačom alebo tvoriť pridanú hodnotu na schôdzke s klientom.

Stanovte si, kedy budete mať  obednú pauzu, aká bude dlhá a dodržujte ju. A v neposlednom rade si stanovte, kedy “v práci” končíte a venujete sa iným, „príjemnejším“ veciam.

2. Všade dobre doma najlepšie

Ja osobne som s prácou doma nikdy nemal problém. Deti totiž zatiaľ ešte nemám a tak ma pri práci doma nikto neruší. Ale pri príprave tohto článku som sa rozprával s človekom, ktorý si už založil rodinu a tento kamarát, ktorý si žiaľ nepraje byť menovaný, trochu bojoval s tým, ako svojej rodine a hlavne malým deťom vysvetliť, že „Aj keď je ocko doma, nesmiete ho rušiť, lebo musí pracovať.”

Nakoniec vraj musel pristúpiť k radikálnemu riešeniu. Na kľučku si počas svojej pracovnej doby zavesil ceduľu “Do Not Disturb – Nerušiť”, akú poznáme z hotelov a vo svojej improvizovanej kancelárií sa zamkol. Keď mi to rozprával, musel som sa smiať, pretože mi to pripomenulo scénu z filmu Vrchní, prchni, keď Dalibor Vrána „cvičí” v zamknutej obývačke na husle :)

Akokoľvek zvláštna sa vám táto izolácia môže zdať, podľa jeho slov to fungovalo. „Dokonca som si tak zlepšil vzťahy v rodine, lebo som pracoval iba vo vyhradenú pracovnú dobu,” povedal. „A keď som bol s deťmi, bol som s deťmi – nie s mobilom a emailami.

3. Kde je Vaše miesto?

V klasickej kancelárií máte svoje pevné pracovné miesto. Kvalitná stolička, veľký stôl, veľký monitor a desktop počítač namiesto notebooku, na ktorom vám IT oddelenie zakázalo čokoľvek nainštalovať. Nevyzerá to cool, cenu za design bežné kancelárie nezískavajú, ale fungujú. Cítite sa tam ako v práci. Pretože ste v práci…

Podobné pracovné prostredie si musíte vytvoriť aj doma. Nemusíte si hneď zariaďovať pracovňu. Ak máte malý byt, podobne ako väčšina ľudí na Slovensku, asi by ste na ňu ani nemali miesto. Ale kúpte si aspoň štandardný pracovný stôl a kancelársku stoličku. Miesto, kde pracujete by malo byť vyhradené iba na prácu.

Ak sa inak nedá, a máte v byte naozaj málo miesta a ani extra stôl by sa Vám nikde nezmestil, kúpte si aspoň jednu špeciálnu stoličku. Túto stoličku si pokojne priložte k jedálenskému stolu v kuchyni, ale používajte ju iba na prácu.

Keď na nej budete sedieť, budete pracovať. Nie pozerať filmy alebo surfovať po Facebooku. Takto sa dá elegantne odlíšiť pracovná doba od nepracovnej. Keď budete chcieť makať, sadnite si na Vašu pracovnú stoličku. A nie, nejde o design. Nemusí to byť čierne kožené kancelárske kreslo, pokojne nech to je úplne obyčajná stolička, ale seďte na nej iba vtedy, keď budete makať. A keď náhodou dostanete chuť pozrieť si YouTube video, presadnite si.

Banálny tip? Asi áno. Ale funguje.

4. „Houston, máme problém.”

Dobré komunikačné schopnosti sú známkou profesionála. Udržujte si permanentné spojenie s „centrálou” – s Vašim šéfom, kolegami a klientmi. Keďže nie ste v skutočnej kancelárii, ale doma, všetko sa dá riešiť telefónom alebo emailami.

Avšak čím viac písomných zápisov o tom, čo sa prediskutovalo budete mať, tým lepšie. Ak máte radi Skype, kľudne ho používajte, ale po každom telefonáte odporúčam ešte poslať krátky email v ktorom zrekapitulujete dohodnuté. Asi takto: „Pochopil som Vás správne, že…” Len pre istotu.

5. Urobte si “to do list”. Denný, týždenný, mesačný.

A začnite tým mesačným. Čo presne chcete docieliť tento mesiac. Aká je tá jedna hlavná vec, ktorú chcete mať hotovú. Napíšte si ju na papier. Ale nie na zdrap popísanej A4ky, ktorá náhodou bola práve po ruke. Otvorte si Word alebo špeciálny zápisník, ktorý bude fungovať ako Váš pracovný denník a tieto ultra dôležité informácie napíšte tam.

Z veľkého mesačného cieľa spravte štyri týždenné a každý týždenný rozmeňte na sedem denných. Jeden veľký cieľ na deň je až až. Nenapchajte si zbytočne hneď na pondelok 30 úloh. Aj tak to všetko nestihnete a len sa budete cítiť zle. “Pomaly ďalej zájdeš” platí aj v time manažmente.

6. Odmeňte sa

Nech už je Váš šéf akýkoľvek, občas vás snáď predsa pochváli a povie: „Dobrá práca.” A keď nie on tak kolegovia. Lenže ak pracujete sami doma a niečo úspešne dokončíte, zdá sa, že na blízku nie je nikto, komu by ste mohli výsledok svojej práce ukázať a kto by vás mohol pochváliť. Chyba! Vy ste na blízku. Vy musíte vedieť, že to čo robíte, stojí za to a vy musíte pochváliť sami seba.

A keď hovorím o odmene, nemyslím len slovnú pochvalu. Keď nastane čas obeda, choďte sa nejesť do reštaurácie. A nedajte si len obyčajné menu, ale doprajte si Vaše obľúbené jedlo. Veď ste si ho predsa zaslúžili.

Je to klišé, ale… nezabúdajte dodržiavať pitný režim, dávajte si pravidelná pauzy od hľadenia do monitora (prestane Vás bolieť hlava a chrbtica), urobte si občas pár drepov na rozprúdenie krvi a keď sa vám práve nebude chcieť pracovať, dajte si krátku prechádzku. Bez mobilu a bez notebooku samozrejme.

Rekapitulácia:

1. Sústredenie. Majte jasnú predstavu o tom, čo chcete na konci dňa dosiahnuť.

2. Vysvetlite rodine, čo vlastne ten Váš home office znamená. Naplánujte si hneď teraz čas a miesto, kde to s vašimi najbližšími prediskutujete.

3. Nadizajnujte si svoje ideálne pracovné miesto. Možno je teraz ten správny čas vybrať sa napr. do IKEA. Mäsové guličky sú vraj opäť v ponuke :)

4. Urobte si to do list. Bez komentára. Už viete, prečo.

5. Odmeňte sa. Kúpte si napríklad šampanské. A keď bude tento týždeň úspešný, usporiadajte doma malú oslavu.

Bonusový tip: Niekde som čítal tip, ktorý mi v začiatkoch práce z domácej kancelárie veľmi pomohol: Oblečte sa tak, ako keby ste naozaj museli ísť von medzi ľudí – do skutočnej kancelárie. Nemusíte nosiť oblek, ale zase nepracujte ani v pyžame. Ľudský mozog je zvláštna vec a čím viac si doma upravíte podmienky tak, aby to vyzeralo ako v naozajstnej práci, tým budete úspešnejší. Pyžamo alebo tepláky sú skrátka spojené s oddychom.

Keď sa budete snažiť pracovať vyvalený na gauči so zapnutou reprízou Paneláku, je to možno príjemná predstava, ale s vysokou produktivitou sa môžete rozlúčiť.

Týchto pár tipov stačí na to, aby sa Vaša produktivita vo Vašej domácej kancelárii rapídne zvýšila. A prosím Vás… Ak s týmto všetkým súhlasíte, nepovedzte si len “Hmm. Zaujímavé…” Ale urobte to.

Autor je zakladateľ portálu TimeManagement.sk. Od roku 2007 ukazuje ľuďom ako vďaka inovatívnym technológiám a efektívnym time management technikám pracovať menej a dosiahnuť viac. Odmieta “pseudo-motivačné keci” a preto pri práci používa iba praktické postupy, ktoré skutočne zvýšia vašu produktivitu a pomôžu vám zorganizovať si čas.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial