Utorok 15. októbra. Meniny má Terézia

Internetbanking neohrozuje kamenné pobočky. Znižuje len množstvo v nich spotrebovaného papiera

Banky Peter Apolen 12.07.2013 | 00:00 0 Komentárov

O tom, že poskytovanie bankových služieb prostredníctvom internetu vytlačí klasické kamenné pobočky sa hovorí už niekoľko rokov. Zatiaľ ale k ničom takému nedochádza. Zo všetkých retailových bánk pôsobiacich na Slovensku tento zámer neuviedla žiadna. 

Naopak tvrdia, že povaha práce pobočkových pracovníkov sa síce mení, ich existencia je ale stále opodstatnená. Pridaná hodnota kamenných zastúpení je v poradenstve, vysvetľovaní a aktívnom predaji. Dokazuje to, že bankovníctvo nie je o technickej povahe služby, ale je o emóciách, teda najmä o dôvere, na ktorú je potrebný osobný kontakt.

Používanie internetbankingu pritom na Slovensku nie je vôbec v plienkach. Využíva ho 40 percent populácie medzi 16 až 74 rokom života. Je to rovnako ako európsky priemer a o šesť percentných bodov viac ako v Českej republike. 

Využívanie internetbankingu (% populácie medzi 16 a 74 rokom života, 2012) internetbanking-600x359 

Šetrenie a racionálizácia

K masívnemu rušenie pobočiek v prospech internetu nedochádza ani v zahraničí. Výnimkou je len Unicredit Group, ktorej rakúska dcéra – Bank Austria ohlásila plán zrušiť v budúcich rokoch približne štvrtinu z celkového počtu 270 pobočiek. Ako dôvod uviedla zmenu vo zvykoch klientov, ktorí realizujú svoje transakcie stále viac prostredníctvom internetbankingu. Pobočky tak strácajú na význame. Podobný dôvod uviedla i pre rušenie zastúpení v Nemecku. Tu ich má zaniknúť 50. 

No Unicredit bank ruší pobočky i v iných krajinách.  V Taliansku, kde ich plánuje zavrieť ďalších 350, čo je desatina z existujúcich. Osemsto ich tam zrušila už v roku 2008. Reštrikcia teda nemusí byť dielom internetbankingu ale celkového zosekávania nákladov a konsolidácie.  Preto sa zlúčilo i české a slovenské zastúpenie a podobný proces čaká i ďalšie dcéry – v Litve, Lotyšsku a Estónsku.

K poklesu počtu pobočiek dochádza i celosvetovo. Spoločnosť Bancography, ktorá skúma trendy v americkom bankovníctve konštatuje v najnovšej štúdii Bancology, že minulý rok počet pobočiek bánk síce v USA klesol, dôvodom ale nie je internetbanking ale zlučovanie bánk a bankových skupín. Banky tak odstraňujú vnútornú konkurenciu a neefektivitu pokrytia trhu. 

Americká City Bank napríklad prepustí v najbližšom období 11 tisíc zamestnancov, čo predstavuje štyri percentá jej pracovnej sily. Chce tak v roku 2014 ušetriť 1,1 miliardy dolárov. Španielska banka Santander zatvára 700 pobočiek a prepúšťa tritisíc zamestnancov. Cieľom je znížiť dlhodobé náklady. 

Menej papiera a viac emócií

Zmenami prechádzajú i pobočky bánk na Slovensku. Žiadna tiež neuviedla, že pre rozvoj internetového bankovníctva obmedzuje klasický predaj. „To, že si klienti svoje bežné financie dokážu spracovať bez priameho fyzického kontaktu s bankou, neznamená, že pobočky strácajú svoj význam,“ vysvetľuje hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Hovorkyňa Poštovej banky Lenka Lendacká uvádza, že síce má používanie Internetbankingu stúpajúci trend. Klienti ho však využívajú len na určitý typ bankových služieb, najmä na prevodné príkazy. 

„Z našich prieskumov a skúseností vyplýva, že potreba ľudského faktora nebude nikdy úplne eliminovaná. Významnosť bankových pracovníkov v oblasti financií má dokonca stúpajúci trend,“ uvádza hovorkyňa Tatra Banka Marína Smolková. Hovorkyňa Unicredit banky Zuzana Ďuďáková dodáva, že osobný prístup, príjemný hlas, či interaktívny rozhovor nie je možné vtesnať do mobilnej aplikácie alebo schémy v internetbankingu.

Banky ale priznávajú, že sa mení agenda, ktorú vybavujú zamestnanci na pobočkách. „Kým v minulosti tvorilo značnú časť práce pobočkových pracovníkov spracovanie papierových platobných príkazov, dnes táto činnosť postupne odpadá a práca na pobočke je najmä o poradenstve a predaji produktov,“ hovorí A. Walterová.  „Nepredajné aktivity sa snažíme presúvať mimo pobočku – na alternatívne kanály,“ približuje hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimer.  

Finančné domy uvádzajú, že približne 90 percent bezhotovostných platobných operácií sa realizuje prostredníctvom internetu. Svojou cenovou politikou sa snažia motivovať zákazníkov, aby na rutinné operácie využívali elektronické kanály. Napríklad balíčkami v rámci, ktorých sú operácie cez internetbanking bezplatné a na druhej strane spoplatnením operácií na pobočke. 

Pri predaji nových služieb je však situácia odlišná. „Klienti aj naďalej uprednostňujú osobný kontakt. Dokazuje to, že v pobočkách sa predá až 98,5 percenta produktov,“ konštatuje hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová. Ide napríklad o úvery alebo možnosti investícií.

Niektoré banky naopak do pobočiek investujú. Najnovšiu pobočkovú sieť má napríklad Sberbank, ktorá v rámci rebrandingu, rekonštruuje všetky pobočky. Hovorkyňa banky Ľubomíra Chmelárová uvádza, že cieľom je dostať pobočky do novej dimenzie. Vo väčšine bude prístupné wifi a detskými kútikmi sa myslí i na deti.  

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *