Stvrtok 22. augusta. Meniny má Tichomír

Investori napriek vysokým stratám Uberu uverili

Nedávny vstup Uberu na burzu (IPO) opäť potvrdil zaujímavý fakt. Investori majú radi akcie s príbehom. Napriek tomu, že firma je po desiatich rokoch fungovania stále v hlbokej strate, jej akcie si napriek úvodnému prepadu našli priaznivcov.

Napriek tomu, že počet zákazníkov spoločnosti Uber dosahuje už takmer 100 miliónom, ziskovosť tohto alternatívneho poskytovateľa taxislužieb je stále v nedohľadne.

Rozpačitý štart obchodovania

Tento fakt odzrkadlila aj úvodná reakcia investorov. Spoločnosť vstúpila na trh 10. mája pri cene 45 dolárov. Táto cena sa však nestretla s pochopením. Hneď prvý deň po vstupe na burzu preto klesli akcie firmy o sedem percent a v nasledujúci deň o ďalších 11 percent. Neskôr sa síce cena mierna zotavila, stále sa však nevyšplhala na úvodnú hodnotu. Včera (20.5.) uzavreli akcie obchodovanie na hodnote 41,53 dolárov.

,,S technologickými IPO, ktoré poskytujú služby cez internet, sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece,“ konštatuje Jakub Rosa, analytik Across Private Investments. ,,Vďaka módnym produktom a množstvu používateľov dosahujú ich valuácie desiatky miliárd. Väčšina z nich sú však start-upy a, pochopiteľne, nie sú profitabilné. Často narážajú na reguláciu, ktorá im bráni v rozmachu,“ dodáva analytik.

Hľadanie nového šampióna

IPO spoločnosti Uber bolo najväčšie od roku 2014, kedy na trh vstúpil čínsky internetový predajca Alibaba. Investori majú o tieto tituly záujem. Nechcú totiž zmeškať zrod nového Applu, Microsoftu či Facebooku. Snažia preto nastúpiť na trh ešte pred potenciálnym rastom ceny v budúcnosti. Musia sa však vysporiadať s vysokým rizkom. Stoja totiž pred otázkou: Dá sa prehnaná valuácia ospravedlniť potenciálnym budúcim rastom?

Taxi služby Uberu si rýchlo získali celosvetovú obľubu. Vlani ich využilo 91 milióna užívateľov, ktorí takto urobili viac ako päť miliárd jázd. Z Uberu to tak právom robí lídra zdieľanej ekonomiky. Ide o perspektívne nové odvetvie a celkom nový model poskytovania služieb. Spája sa s ním preto nadšenie a eufória. To je však zatiaľ jediné, z čoho sa investori môžu tešiť. Firma je totiž v hlbokej strate.

Umenie prerábať peniaze

Hoci minulý rok vzrástli jej tržby medziročne o 43 percent na 11,3 miliárd dolárov, dosiahla stratu 1,8 mld. dolárov. Medziročne síce ide o zlepšenie, keď firma v roku 2017 prerobila 2,2 mld. dolárov, investori na dividendu budú musieť čakať ešte poriadne dlho.

,,Pri nových spoločnostiach nie je až taký problém, keď v prvých rokoch podnikania nie sú profitabilné. Aj Amazon v rokoch 1996 – 2002 vykázal stratu tri miliardy dolárov,” pripomína J. Rosa. Akcie Amazonu však neskôr priniesli investorom vysoké zisky. V roku 1997 obchodovali za 1,7 dolára, vlani na jeseň to boli dve tisícky dolárov. To však neznamená, že príbeh sa musí opakovať. “Za posledných deväť mesiacov spálil Uber viac peňazí než Amazon za prvých sedem rokov,“ upozorňuje J. Rosa.

Perspektíva v doplnkových službách

V dokumentoch pre burzovú komisiu spoločnosť priznala, že možno nikdy nebude v zisku. Investori by teda nemali byť zaslepení značkou, ktorou sa ich Uber snaží presvedčiť o svojej sile. Je pravdou, že firma je lídrom na americkom trhu alternatívnych taxislužieb, kde jej podiel tvorí približne 80 percent a do budúcna môže ťažiť z alternatívnych služieb ako donáška jedla Uber Eats alebo nasadením autonómnych vozidiel. Ziskovosť týchto služieb je však veľmi otázna.

Uber svojou aplikáciou spájajúcou vodičov so zákazníkmi zjednodušil život miliónom ľudí. Vodiči sa ľahšie spoja so zákazníkmi a oni dostanú lacnejší, príjemný zážitok z jazdy. Je to win-win situácia. Avšak pre investorov ide o čistú stratu. Marža Uberu je neprofitabilná. Stráca 25 centov na každom získanom dolári. Na každej jazde je to v priemere 1,2 dolára. Až 80 percent zo zisku totiž necháva firma vodičom. Vyšší počet jázd sa preto do vyšších výnosov nepremieta. “Uber sa nachádza v začarovanom kruhu, čo potvrdil aj prvý obchodný deň, kedy sa realita nestretla s porozumením investorov,“ konštatuje analytik Acrossu.

Investori milujú „trendy“ spoločnosti

Technologické aj ďalšie spoločnosti vstupujúce aktuálne na burzu využívajú priaznivé makroekonomické podmienky, nízke úrokové sadzby a rekordné úrovne akciového trhu, aby sa dostali do priazne investorov. Tí by si však mali dávať pozor, aby zostali s očakávaniami pri zemi. Každé IPO je totiž krokom do neznáma.

Na trh sa zväčša chystajú mladé firmy, ktoré sú stratové. V uplynulom roku približne 80 percent spoločností, vstupujúcich na burzu, nedosiahlo zisk. Ide o najvyššiu hodnotu od začiatku štatistík v roku 1980. Ceny akcií si nájdu férovú úroveň až po určitom čase. Dovtedy kolíšu oboma smermi, najmä v úvodné dni a týždne obchodovania.

Prečo akcie stratových spoločností rastú? “Príbeh Uberu a jeho konkurenta Lyftu potvrdzuje trend na akciových trhoch, kedy investori preferujú rastové firmy pred hodnotovými. Spoločnosti pred fundamentami zatvárajú oči (viď Tesla),” hovorí J. Rosa. Dodáva, že stratové hospodárenie firiem ospravedlňujú investori vidinou možného zárobku v dlhodobom horizonte. “Nie je však pravidlom, že z každého start-upu sa stane líder akým je  Amazon”. Aj keď väčšina cien akcií v úvodných dňoch po IPO rastie, sú mnohé spoločnosti, ktoré zamieria strmo nadol, keď sa pozitívne očakávania nestretnú s realitou.

3 fakty o IPO:

1. Väčšina IPO sa dlhodobo obchoduje pod úvodnou cenou

2. Je náročné predikovať, akým smerom sa akcie v prvých dňoch po IPO vydajú

3. Inštitucionálni investori po prípadnom náraste po IPO realizujú zisky výpredajom akcií

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *