Pondelok 23. októbra. Meniny má Alojzia

J. Solík: Prostredie nie je bariérou, pre ktorú by som sa rozhodol nepodnikať

Mladým podnikateľom chýbajú v prvom rade dobré nápady. Až keď ich získajú, môžu hľadať spôsoby, ako ich financovať. S predsedom združenia mladých podnikateľov Jánom Solíkom hovoríme o tom, ako môže byť obchod s potravinami inovatívny a ako môžu mladí podnikatelia získať pre svoj projekt kampaň za 100 tisíc eur.

Hovoríte, že podnikateľské prostredie nie je najväčšou prekážkou, aby mladí začali podnikať…

Prostredie nie je ideálne, je čo zlepšovať v mnohých oblastiach, ale myslím si, že to nie je neprekonateľnou bariérou, pre ktorú by som sa rozhodol nepodnikať. Naopak, dôležité sú iné atribúty, či mám chuť a odvahu sa do toho pustiť. Či keď sa do toho pustím, tak to nevzdám po troch mesiacoch, pretože nie sú výsledky, ktoré by som očakával. Ja si myslím, že pre toho, kto má odhodlanie, tak prostredie nie je hlavná prekážka, určite mu nezjednodušuje činnosť, možno ho trochu spomalí, ale to nie je bariéra, ktorá by sa nedala prekonať.

Na druhej strane, sú tu ekonomicky slabé regióny, kde asi ťažké začať a nájsť si zákazníkov…

…ale zase ľahšie nájdete ochotného zamestnanca. Závisí to od typu biznisu a takisto od toho, ako sa na to pozeráte. Môžem sa na to pozerať, že to bude ťažké, lebo je tu vysoká nezamestnanosť, alebo môžem sa na to pozerať aj tak, že ľudia nie sú tak rozmaznaní, budú ochotnejší pracovať a pomáhať mi budovať firmu.

Najväčší problém vidím inde. Keď sme robili prieskum, za problém číslo jeden označili mladí ľudia peniaze. Druhý problém v kategórii vysokoškolsky vzdelaní, respektíve študujúci na VŠ, bol chýbajúci nápad a zároveň niekde inde o sebe uviedli, že sú kreatívni. Oni sami seba pokladajú za kreatívnych, ale ako prekážku uvádzajú, že nemajú dobré podnikateľské nápady…

Prečítajte si
Za najlepší podnikateľský nápad môžu mladí získať kampaň za 100 tisíc eur

Kreativita sama o sebe nestačí. Dobrý podnikateľský nápad musí byť aj realizovateľný…

My napríklad robíme seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch, ako sa niekedy z jednoduchých inovácií dá urobiť zaujímavý biznis. Všetko sú to zahraničné príklady. Niekto si napríklad povedal, že mu nevyhovuje, ako dnes fungujú potraviny a otvoril si nové. Čo už viete na potravinách vymyslieť inovatívne? A predsa. Uložili veci podľa receptov z hľadiska množstva a aj toho, aké ingrediencie potrebujete. Čiže si kúpite všetko na dané jedlo pre dve osoby. Nekupujete kilo soli, ale toľko, koľko treba. Vymysleli to v Berlíne a je to veľmi úspešný podnikateľský koncept.  Ľudia radi varia a nechcú aby im jedlo hnilo, keď kúpia kilo niečoho, preto si kúpia iba dva kusy.

Ďalším príkladom sú pizza krabice. Niekto si vymyslel, že to je skvelý reklamný nosič a pizzeriam ich dáva zadarmo.

Mne to prídu úplne jednoduché myšlienky, ale niekto ich musí vymyslieť a niekto sa musí pustiť do ich realizácie.

Na druhej strane niekto začne podnikať, pretože sa nevie zamestnať… A to nie sú najkreatívnejší ľudia…

Ak sa nemýlim, na Slovensku je 400 tisíc živnostníkov a 100 tisíc obchodných spoločností. Bolo by veľmi zaujímavé zistiť, koľko z nich supluje zamestnanecké pomery a koľko sa reálne pustilo do biznisu.

Áno, pre niektorých je to jeden z podnetov, ako si nájsť zamestnanie, ale aj služby sa dajú robiť inak. Napríklad hodinový manžel – to je len iný typ remesla s dobrým marketingom.

Podporiť dobré nápady chcete prostredníctvom súťaže „Podnikateľský nápad roka“. Víťaz získa kampaň za 100 tisíc eur a mentoring. Viete si predstaviť, že víťazi tejto súťaže by sa vedeli ľahšie dostať k peniazom cez banky alebo k inému investičnému kapitálu?

Združenie mladých podnikateľov robí aj aktivitu, ktorá je zameraná na podporu financovania inovatívnych spoločností cez projekt „Business angels“. Sú to ľudia, ktorí boli minimálne raz úspešní vo svojom biznise a sú ochotní investovať svoj čas, skúsenosti a peniaze do inovatívnych zámerov, ale musia byť inovatívne, musia to byť vysokorastúce spoločnosti s veľkým potenciálom a zároveň často veľkým rizikom.

My máme obidva projekty prepojené, víťazom vieme sprostredkovateľ rokovania s niekým, kto im eventuálne vie poskytnúť peniaze, pokiaľ to bude inovatívny nápad. Banku do projektu zatiaľ zapojenú nemáme, ale do budúcnosti to nevylučujem. Vyskladali sme balíček s firmami tak, aby boli ochotné do toho investovať to, čo vedia najlepšie. A myslím si, že tie služby, ktoré môže začínajúca firma vyhrať, sú postačujúce v tejto chvíli.

Ako je to všeobecne s možnosťami získania kapitálu? Schvaľovatelia úverov v bankách sú veľmi konzervatívní…

Banky sú veľmi konzervatívne a je veľmi ťažké financovať zámer, ktorý nevie ukázať dva roky historických čísel. Práve preto sme sa pustili do aktivity „Business angels“, pretože tam vidíme priestor, ktorý je nepokrytý. Aspoň tie zaujímavejšie nápady, ktoré vedia generovať veľkú pridanú hodnotu a zamestnávať ľudí, vedia nájsť podporu. Rezervy vidíme v mikrofinancovaní absolútne začínajúcich firiem, ktoré nie sú inovatívne, ale sú to realizovateľné plány, ktoré by skôr potrebovali úverové financovanie a v komerčnom sektore ho nevedia získať.

Akú úlohu tu zohráva súkromný kapitál?

Tam sa dostávame k problému. My sme v úzkom kontakte so Slovenskou asociácou rozvojového kapitálu (SLOVCA), ale tiež nevedia zainvestovať objemy do absolútnych start upov, tam treba „Business angels“. Tieto venture kapitálové firmy sú ochotné investovať, minimálne 200 – 500 tisíc eur, ale ktorý nápad potrebuje hneď na začiatku 200 tisíc eur? On na začiatku potrebuje „Business angels“, ktorý mu dá 20 až 50 tisíc eur a trochu ho usmerní.

My sme robili so SLOVC-ou minulý rok súťaž „Vyhrajte investora“, ale to je pre začínajúce firmy až druhý krok, oni potrebujú prvý krok a to je systém neformálnych investorov, ako je všade inde na svete. Formálni investori sú až druhé kolo financovania.

Napríklad víťazom súťaže, kde sa hralo o venture kapitál milión eur (pokiaľ by ďalšie procesy dopadli dobre), bola výrobná firma MORGAW z Banskej Štiavnice. Bola to firma, ktorá hľadá financie na rozvoj, vie ukázať prototyp výrobku, vie povedať, že na ňom jazdia majstri sveta v cyklistike, ale to nie je začiatočné štádium podnikania.

Z vášho pohľadu je pre rozbeh v prvej fáze potrebný tazvaný „Business angels“. Aká je jeho úloha v novoznikajúcej firme?

„Business angels“ majú podiel vo firme, väčšinou menšinový a poskytnú aj svoje kontakty a kredibilitu. To je často veľmi dôležité, niekedy „Business angels“ viac prepožičiavajú svoje meno, vedia nové firmy usmerniť a k tomu dávajú kapitál. Preto sa ich investíciám hovorí „Smart money“. To nie sú len peniaze.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *