Utorok 11. decembra. Meniny má Hilda

Je pád Facebooku predzvesťou konca zlatého obdobia technológií?

Nedávny pád Facebook zasial medzi investorov nedôveru. Akcie firiem tak nereagujú ani na inak výborné hospodárske výsledky za druhý kvartál. Objavujú sa
totiž obavy, že by Facebook mohol predznamenať nový trend – odklon od firiem obchodujúcich s osobnými údajmi používateľov.

Firemná výsledková sezóna je v plnom prúde a už viac ako polovica spoločností z akciového indexu S&P 500 zverejnila svoje kvartálne výsledky. Podľa očakávaní sú čísla silné. Výnosy na akciu medziročne vzrástli o 24 percent a tržby stúpli o desať percent. No napriek priaznivému vetru vanúcemu z firemných výsledkov narástli americké akcie za posledné dva týždne iba o 0,6 percenta. Investori totiž už predpokladali, že výnosy budú výborné, a preto svoju pozornosť zamerali skôr na budúce smerovanie firiem, ako aj celej ekonomiky.

Hrozba obchodnej vojny

Celkový výhľad sa v dôsledku rastúcich obáv z obchodnej vojny výrazne zmenil. Index očakávania ZEW klesol na najnižšiu úroveň od roku 2012. Ekonomika jednoznačne vykazuje známky únavy. Dokazuje to aj spomalenie rastu eurozóny, ktorý sa, meraný indikátorom Eurocoin, v súčasnosti nachádza na polovičnej úrovni v porovnaní so začiatkom roka.

Americká ekonomika je tak stále silnejšia ako ostatné regióny. Avšak Čína je na tom zle. Zažíva výrazné spomalenie hospodárstva. Nasledujúcich šesť až dvanásť mesiacov bude pre Čínu a jej finančné trhy kľúčových.

Pri pohľade na všetky tieto faktory je celkom prekvapivé, že globálne akciové trhy sa ešte stále nachádzajú na najvyšších úrovniach od februára tohto roku a zostávajú pokojné. Kľúčový bude vývoj technologického sektora. Dostávame sa k jadru dnešnej témy, a to k otázke:

Je pád Facebooku známkou pre celý technologický sektor?

Investori používajú pre akcie firiem Facebook, Apple, Amazon, Netflix a Google jeden ustálený pojem FAANG Táto skratka označuje spoločnosti, ktoré majú všemocnú silu, prinášajú nadpriemerné výsledky, neustále rastú, dosahujú nadpriemernú ziskovosť a konzistentné výnosy. To sa však v 2. štvrťroku po šokujúcom páde Facebooku zmenilo. Firma oznámila masívne výdavky na obnovu infraštruktúry a vyššiu bezpečnosť, čo sa podpísalo pod nižšie ako očakávané prevádzkové marže.

Hodnota akcií Facebooku v reakcii na to klesla o 19 percent, aby sa neskôr stabilizovala na úrovni zo začiatku mája. Zatiaľ čo mnohí veria, že ešte stále vysoké ocenenie je, vzhľadom na monopolné postavenie spoločnosti v odvetví online reklamy, spravodlivé, najväčším rizikom do budúcnosti je klesajúca trajektória marží spoločnosti, ktorú nedokážu vykompenzovať ani rastúce príjmy z jej aplikácií WhatsApp, Instagram a Messenger.

Nová skupina – MAGA

Pod paľbou investorov boli počas výsledkovej sezóny aj akcie spoločnosti Twitter a Netflix. Obe totiž nedosiahli očakávaný rast. Výsledkom toho celého vznikla nová skratka: MAGA (Microsoft, Apple, Google a Amazon). Nová skratka označuje technologických gigantov, ktorí ponúkajú o niečo stabilnejší výhľad, ako Facebook, pretože majú prepracovanejšiu infraštruktúru.

Čísla skupiny MAGA neprekračujú výnosy FAANG, no kľúčovou informáciou nie je jej výkon, pretože ten je v krátkodobom výhľade variabilný. Ide o potenciál. Výsledky Facebooku za druhý štvrťrok sú pre investorov budíčkom, ktorý signalizuje, že rastúca regulácia a sociálne médiá môžu aktuálne dosahovať svoj vrchol, alebo sa tak prinajmenšom môže stať v blízkej budúcnosti.

Najznámejšia a najväčšia sociálna sieť Facebook je teraz terčom pretrvávajúceho náporu regulačných orgánov. Na rázcestí sa však nachádza aj Google. Všetkým spoločnostiam, ktoré svoju hodnotu odvodzujú najmä od osobných údajov svojich užívateľov, hrozí, že budú v súčasnom prostredí vystavené tlaku.

Obchod s osobnými údajmi je ohrozený

Firmy ako Microsoft, Apple, Amazon, Netflix a Spotify síce tiež používajú údaje užívateľov, no tie nie sú ich hlavným produktom. Tieto spoločnosti odvodzujú svoj príjem z predaja reálnych služieb  produktov, bez reklamy. Naproti tomu Facebook, Google/Alphabet a Twitter sú synonymom pre „bezplatné služby“, či inými slovami, zobrazovania online reklám výmenou za dáta používateľov.

Tieto spoločnosti sa aktuálne nachádzajú v nemilosti regulátorov, a možno aj celej spoločnosti. Ľudia totiž objavujú, akú ceny majú ich osobné údaje, a ako dôležité je ich chrániť.

Technologický sektor je ešte stále atraktívny. Môže aj naďalej prispievať k celkovému rastu akciového trhu, pretože je stále najlepším miestom pre budúci rast a jeho ocenenie je naďalej primerané. Odvetvie je tiež najmenej citlivé na hrozbu rastu úrokových sadzieb, pretože má veľmi nízku mieru dlhu, meranú voči mzdám a aktívam.

Autor je akciový stratég Saxo Bank

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *