Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Jedna z možností motivácie ku kúpe motivačnej literatúry môže byť i jej daňová odpočítateľnosť

Motivačná literatúra je nevyhnutným prostriedkom z práci na sebe. Treba v nej síce oddeliť zrno od pliev, ale osvedčenou poznávacou značkou môže byť autor. Ako je to však s daňovou uznateľnosťou jej nákupu? Nejde totiž jednoznačne o výdavok na dosiahnutie príjmov, keďže sa môže využitie môže byť i súkromné. Podľa nášho spolupracovníka – konzultanta Petra Furmaníka, si však pred daňovou kontrolou treba trvať na svojom a dokazovať, že knihy alebo online kurzy slúžili k vášmu profesijnému rastu.

Kúpil som si knihu “Umění zahálky anebo Rozkoš z nicnedělání”. Hovorí zhruba o tom, ako sme zahltený povinnosťami, plánmi, úlohami a informáciami, ako nám to škodí a ako nám paradoxne “hluché” chvíle dokážu zvýšiť spokojnosť so životom či dokonca produktivitu. Možno už viete, kam mierim.

V posledných rokoch knižných trh doslova zamorila vlna literatúry motivačnej a podnikateľskej – venujú sa cestám k úspechu, osobnému rozvoju, time-managementu či psychológii. Ich autori sa netaja tým, že nám zvýšia výkonnosť, naštartujú náš biznis a zmenia nás na úspešných ľudí, ktorí zarábajú pekné peniaze. A naozaj si ich preto kupujeme. Môže si však podnikateľ nákup takejto literatúry uplatniť ako daňový výdavok? Poďme spoločne nato.

Odborných príručiek a magazínov je mnoho a rôzneho zamerania. Začnime preto od toho najjednoduchšieho.

Literatúra odborná: áno

Myslím, že v tomto prípade je to najjednoznačnejšie. Ak si stavebný inžinier kúpi odbornú príručku alebo technickú normu, ide jednoznačne o daňový výdavok. Ak si kúpi právnický časopis či aktualizované zákony advokát, je to samozrejmé rovnako. Podobne je na tom marketér, ktorý si kupuje magazín o reklame či on-line kurz týkajúci sa SEO. Profesionál potrebuje svoje “náradie” aj odborné know-how, v tomto prípade snáď nebude namietať nikto.

Literatúra ekonomická (dane, účtovníctvo, zákony): áno

Neznalosť zákona neospravedlňuje alebo inak povedané: daňovým, účtovným či prípadne obchodno-právnym, mzdovým a odvodovým zákonom podliehajú podnikatelia – potrebujú ich preto ovládať. Dokonca aj vtedy, ak majú vlastného účtovníka. Študovania nikdy nie je dosť. Preto ak odoberáte účtovnícky časopis, kúpili ste si mzdovú príručku alebo napríklad môj e-book “Ako na daňové priznanie k DPH – ľudskou rečou”, ide o obhájiteľný daňový výdavok.

Literatúra motivačná, rozvojová, psychologická: principiálne áno, ale…

Najprv čo si pod týmto pojmom predstavujem:

Mám pocit, že najpopulárnejším je snáď Robert Kyosaki, ktorí hlása čosi o tom, aby sme neboli zamestnancami, ale podnikateľmi (nečítal som) či jemu podobní motivátori Brian Tracy, Zig Ziglar alebo Ivo Toman. Zaujímavejšie znejú Tim Ferriss a jeho “Štvorhodinový pracovný týždeň”, Richard Koch o legendárnom “Pravidle 80:20″ či Tomáš Hajzler šíriaci ideu slobody v práci.

Osobne mám radšej knihy, ktorí idú viac do hĺbky a trochu aj provokujú: “Startup za pakatel” o tom, ako si môže mikrobiznis na svojom talente založiť každý, provokačný manifest o kreativite “Kraď jako umělec” či “Ticho” o “tichej” sile a kvalite introvertov. A mnohé iné. Môj súkromný názor: tieto knihy sú rôznej kvality a určite ich netreba čítať ani všetky ani doslova, ale s vlastným kritickým rozumom.

A teraz daňová uznateľnosť:

Daňovým výdavkom je v zmysle zákona o dani z príjmov “výdavok na dosiahnute, zabezpečenie a udržanie príjmov”, ktorý daný podnikateľ skutočne vynaložil a zaúčtoval/zaevidoval. Spĺňajú túto definíciu takéto knihy? Principiálne áno. Spojítko s budúcim či súčasným príjmom je však oveľa slabšie ako v prípade ekonomickej, technickej či inej odbornej literatúry.

Daňový kontrolór môže argumentovať, že kúpa takého Kyosakiho či Ferrissa Vám priamo nič nezarobila a mohli ste ju využiť aj na súkromné účely. Tipujem, že – podobne ako s on-line biznisom či napríklad podnikaním formou Google Adsense – majú o takejto literatúre minimálny až žiadny prehľad a už len z dôvodu tejto neznalosti môžu byť proti. Naopak, vy zas môžete tvrdiť, že takéto knihy sú určené skutočne len na zarábanie a na súkromný život sa nekupujú.

Či Vám v budúcnosti príjem prinesú je asi rovnaká otázka/námietka, akú by bolo možné vzniesť na výdavok na drahú reklamu – podnikateľ si ju zaplatil vo viere v zlepšenie biznisu, neefektívna či hlúpo urobená kampaň mu však nemusí priniesť nič; výdavok na reklamu je však uznateľný. K názoru “za” prispieva aj daňové pravidlo, podľa ktorého si SZČO môže dať do daňových výdavkov aj podnikateľské výdavky uskutočnené pred začiatkom podnikania, dokonca aj v roku predchádzajúcom začiatku podnikania. Pravidlá sú bohužiaľ (či naštastie?) formulované nejednoznačne a nepresne a úspech závisí od kvality obhajoby.

 Literatúru, ktorá stojí predsa len pár EUR, môžeme pokojne nahradiť aj off-line či on-line seminármi, školeniam a kurzmi. Ceny tých motivačných sa na rozdiel od knih sa pohybujú v stovkách eur  (pričom o kvalite môžeme samozrejme diskutovať) a v súčasnosti priam letia. Poznám dokonca podnikateľa, ktorí si v daňových nákladoch uplatňuje účasť svojho firemného tímu na občasnom Festivale psychológie, ktorý organizuje inak veľmi kvalitný magazín Psychologie.cz.

Autor je konzultantom spoločnosti Libertax. Článok bol publikovaný i na ludskourecou.sk.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *