Stvrtok 23. novembra. Meniny má Klement

Keď sa rozhoduje dieťa…

Veľmi zjednodušene by sme príčinu svetovej finančnej krízy mohli vidieť v prehnanej sebadôvere a preceňovaní vlastných schopností. Na jednej strane tí, ktorí verili, že systém sa nezrúti a na druhej strane tí, ktorí verili, že budú schopní splácať. Dnes môžeme povedať: detská naivita.

Na detskej naivite investorov zarobili i nebankové subjekty koncom minulého storočia. 40% i vyšší úrok bol príliš lákavý, aby mnoho Slovákov odolalo. Pravda, vtedy sa ešte označenie „pyramídová hra“ takmer nepoužívalo. Aj preto si štát priznáva istú zodpovednosť a vláda začala hľadať spôsoby, ako čiastočne odškodniť klientov nebankových spoločností.

Na slovenskom trhu už „nebankové subjekty s úžasnými úrokmi“ nepôsobia. To však neznamená, že sa nedá uviaznuť v nevýhodných finančných produktoch. Za zlé rozhodnutie môže stav, ktorý psychológovia nazývajú detský egostav (Freudovo id). Stav, ktorý je dôležitý pre tvorivú prácu, rozhodovaniu o peniazoch nepomáha. Radovan Novotný z FEKT VUT v Brne definoval človeka v detskom egostave ako:

  • impulzívneho a iracionálneho, ktorý chce všetko hneď, reaguje strmhlavo, uvažuje v duchu myšlienky: "musím to kúpiť hneď, keď hovoria, že to už zajtra mať nemusia",
  • spontánne reagujúceho na bezprostredné podnety, napríklad okamžite objednáva vo chvíli, keď počul reklamu,
  • robiaceho veci, ktoré sa v daný okamih zdajú byť dobré, napríklad podpíše zmluvu, pretože verí, že poradca to s ním myslia dobre,
  • ľahko sklopiaceho hlavu pred autoritou, napríklad ustúpi zo svojich práv pri reklamácii predajcovi, ktorý cituje neexistujúce zákony a smernice,
  • konajúceho z okamžitého popudu, napríklad kliknutím na reklamný baner sľubujúci poznanie neopakovateľných investičných príležitostí,
  • ustráchaného a pociťujúceho neistotu, napríklad keď bez súvahy pod vplyvom bezprostredných emócií podpíše zmenu nájomnej zmluvy,

V bežných kníhkupectvách sa dajú kúpiť desiatky kníh s témou: ako manipulovať s ľuďmi. Manipulatívne techniky sa stali obľúbeným nástrojom niektorých predajcov – snažia sa narušiť racionálne uvažovanie.

Niekoľko príkladov ponúka opäť Radovan Novotný:

  • "Už si to kúpilo veľa zákazníkov. Zo svojej skúsenosti musím povedať, že si to nedovolí len tak niekto."
  • "Máte teraz jedinečnú príležitosť. Keď podpíšete zmluvu hneď, budú vám odpustené poplatky na polroka."
  • "Jasne, musíte to premyslieť. Keď kupujete auto, nekupujete rožok v obchode. Keď sa budete chcieť na čokoľvek opýtať, som tu od toho."
  • "Keďže je o tento byt enormný záujem, dohovorili sme sa s majiteľom, že ho predáme najvyššej ponuke. Svoju ponuku mi môžete dať v zapečatenej obálke."
  • "Každý rozumný klient to takto urobí."
  • "Kalkulácie pre rôzne varianty lízingu vám povedať nemôžem. Môžeme to ale spočítať presne podľa vašich potrieb."

Kníh ako vyviaznuť zo siete obchodných trikov je podstatne menej, ako kníh, ktoré radia obchodníkom. Pre spotrebiteľa na finančnom trhu to znamená nutnosť čítať naozaj všetko – najmä tie malé písmenká.

Lepšie je nechať si poradiť od odborníka. Pozor však, aj na trhu finančných poradcov môžeme stretnúť serióznych i neserióznych jedincov. Tí neseriózni sa postupne vyšachujú z trhu sami. Zneužívať „dieťa v spotrebiteľovi“ je podľa šéfa Fincentra
Milana Repku: „cesta do pekla.“ V tomto sa s ním zhodne aj jeho náprotivok z OVB Benedikt Fronc: „Spoločnosť, ktorá sa pozerá v prvom rade na záujem klienta, až potom na svoj záujem, má rozhodne väčšiu šancu byť tu dlhodobo a byť úspešná.“

Situácii na trhu má pomôcť pripravovaný zákon o finančnom poradenstve a sprostredkovaní i zákon o ochrane spotrebiteľa na finančnom trhu – z ktorého vzíde ombudsman pre finančný trh.

Akú silu má dieťa vo vás?

View Results

Loading ... Loading ...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *