Streda 02. decembra. Meniny má Bibiána

Koranavírus spôsobil prepad tržieb maloobchodníkov. Tu sú prvé čísla

Nový koronavírus zmenil nákupné správanie spotrebiteľov. Ľudia prestali navštevovať obchody a vo veľkom sa presunuli do e- shopov. Napriek tomu je prepad platieb za tovary a služby hrozivý.

Prepad tržieb zaznamenali najmä služby. Obchodníci, ktorí budú chcieť prežiť, sa musia čo najskôr preorientovať predaj cez na e-shop.

• Prepad tržieb reštaurácií o 80 %

• Nákup zdravotných doplnkov v drogériách a lekárňach vzrástol o 40 %

• Predaj potrieb do domácnosti (farby, laky, nábytok) klesol o 90 %

• Výdavky na služby hotelov, reštaurácii a ostatných služieb cestovného ruku spadli o 90 %

• Predaj oblečenia sa prepadol o 100 %

• Predaj elektroniky v kamenných predajniach je nižší o 85 %, v e-shopoch však vzrástol o 105 %. Celkový pokles predaja elektroniky je tak „len“ 56 %

• Platby za dopravu v autobusoch a vlakoch klesli o 80 %

Prevádzky, ktoré museli byť zatvorené a nemôžu poskytovať svoje služby alebo tovar cez internet sú veľmi silne a prudko zasiahnuté. Postupné zavádzanie opatrení, ktoré vláda prijímala v boji proti šíreniu vírusu, sa však na ekonomike začali odrážať už v prvej polovici marca. Skokový nárast zaznamenali v druhom marcovom týždni (8. – 14. marec) nákupy potravín. Vyplýva to z dát platieb klientov najväčšej banky na trhu, Slovenskej sporiteľne.

V druhej polovici mesiaca začali už objemy nákupov v kamenných predajniach potravín jemne klesať, prudší nárast však zaznamenávala donáška potravín (3,5-násobok minuloročných nákupov). Tá však stále tvorila len zlomok celkových tržieb oproti tržbám v obchodoch.

Tržby rapídne klesli aj pri reštauráciách a kaviarňach. Ich výpadok príjmov dosahuje až 80 percent. Platby za donášky síce medziročne vzrástli na trojnásobok, prepad celkových tržieb však stierajú len mierne.

Silný medziročný nárast sme zaznamenali aj pri nákupoch v oblasti zdravia a starostlivosti, kam zaraďujeme napríklad drogérie či lekárne. V druhej polovici marca boli výdavky o 40 percent vyššie než v rovnakom období minulého roka. Za zmienku stojí prudký skok v druhom marcovom týždni, kedy výdavky oproti predchádzajúcemu týždňu vzrástli o 50 percent.

Už v treťom marcovom týždni však ostali obchody zatvorené, čím sa nákupy presunuli do online priestoru ešte výraznejšie. Ľudia začali zároveň nakupovať online čoraz viac potrieb do domácností, kam zaraďujeme napríklad farby, laky, železiarstva, nábytky a pod. Do konca marca cez internetové obchody Slováci minuli takmer trojnásobok výdavkov v tejto oblasti než v roku 2019, čo však nepokrylo takmer 90 percentný pokles pri platbách v obchodoch.

V druhej polovici marca sme videli razantné prepady v oblasti cestovného ruchu. Slováci zaplatili za tieto služby (hotely, reštaurácie, letenky, rezervácie,…) až o takmer 90 percent menej než v rovnakom období minulého roka (akýmkoľvek bezhotovostným spôsobom).

Najvýraznejší prepad však zaznamenal nákup oblečenia v kamenných predajniach. Medziročne sa prepadol o takmer celých 100 percent. V tomto prípade je výpadok mierne kompenzovaný nárastom nákupov cez online obchody, avšak stále zaznamenávame stratu tržieb v miliónoch eur týždenne oproti úrovniam z predchádzajúceho roka.

Veľmi podobnú situáciu vidíme aj pri elektronike, kde pozorujeme 85 percentný prepad objemu nákupov v druhej polovici marca a zároveň nárast online obchodu o 105 percent. Berúc do úvahy veľkosť nákupov je celkový prepad tržieb teda na úrovni asi 56 percent.

Negatívnu bilanciu zažíva aj verejná doprava, kde sme v druhej polovici marca zaznamenali medziročné poklesy asi o 80 percent v týždenných platbách. Istá skupina ľudí však naďalej verejnú dopravu využívať musí, a teda určitá úroveň príjmov ostane. Horšiu situáciu zažívajú taxi služby, ktorých jedinou cestou zachránenia tržieb je momentálne napríklad rozvoz jedla či zdravotníckych potrieb.

Práca z domu či menej cestovania tlačia smerom nadol aj nákupy na čerpacích staniciach. V medziročnom porovnaní zaznamenávame len veľmi jemný pokles počtu platieb, avšak razantnejší pokles objemu. Pravdepodobnou príčinou budú nízke ceny pohonných hmôt, ktoré sme zaznamenávali v posledné dni. Nižšie ceny za pohonné hmoty sa odvíjajú od globálne veľmi nízkej ceny ropy v súvislosti s pandémiou COVID-19 a sú ovplyvnené aj politikou Saudskej Arábie, ktorá navýšila svoju produkciu a stlačila ceny nadol.

Vzhľadom na pretrvávajúci vývoj, ktorý má veľký vplyv na slovenskú ekonomiku, budeme posilňovanie online nákupov pozorovať aj v apríli. Prijímané vládne opatrenia čiastočne vykryjú razantnú stratu tržieb, čo je však len nevyhnutné minimum na prežitie a obchodníci musia čoraz viac premýšľať nad presunom svojho biznisu do online priestoru či poskytovaním nových služieb.

Autorka je analytička Slovenskej sporiteľne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial