Utorok 11. augusta. Meniny má Zuzana

Koronakríza prebudila Slovákov. Mnohí začali uzatvárať rizikové poistenie

Poistenie Marek Mittaš 03.07.2020 | 00:00 1 Komentár

Pandémia koronavírusu zmenila poistný trh. Naštartovala rýchlu digitalizáciu a inovovala myslenie Slovákov. Vzrastá potreba viac chrániť seba a svoju rodinu.

„Počas obdobia pandémie boli niektoré segmenty poistenia ovplyvnené veľmi výrazne. Pri cestovnom poistení alebo poistení vozidiel sa predaj zo dňa na deň zastavil,“ opisuje situáciu Vladimír Halás, riaditeľ odboru životného a retailového poistenia Allianz – Slovenskej poisťovne.

V ostatných segmentoch poistenia však bolo naopak vidieť vzostup záujmu o vyššiu ochranu. Poisťovne zaznamenali hlavne snahu dôslednejšie chrániť príjem, majetok, či kompenzovať životný štandard v prípade ochorenia. Hygienické opatrenia okrem toho predstavovali tlak na urýchlenie digitalizácie a uzatváranie poistenia na diaľku.

„Počas pandémie vzrástol záujem o životné, ale aj o neživotné poistenie. Čo je zaujímavé, súbežne s trávením väčšieho počtu hodín na internete vrátane nakupovania, vzrástol aj záujem o poistenie kybernetických rizík“ hovorí o tom, ako rýchlo dokázala pandémia zmeniť myslenie Slovákov Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.

Slováci zareagovali veľmi flexibilne a začali vyhľadávať poistenia, ktoré ich v aktuálnom svete môžu chrániť čo najviac. „V posledných týždňoch zaznamenávame postupný nárast novej obchodnej produkcie a naše skúsenosti z tohto obdobia dokazujú, že ľudia sa začali viac zaujímať o svoje zdravie a zlepšil sa aj ich postoj k životnému poisteniu,“ hodnotí Beata Lipšicová z poisťovne UNIQA.

Dva modely správania

Nárast záujmu o životné poistenie je vo všeobecnosti vyšší, ale neplatí to u všetkých. Pandémia koronavírusu sa nedotkla len zdravotnej, ale aj finančnej oblasti. A cítiť to aj na poistení.

„V súvislosti so životným poistením sme zaznamenali dva modely správania. Väčšinou išlo o klientov, ktorí si začali uvedomovať hroziace riziko v prípade chýbajúcej poistnej ochrany a pandémia urýchlila ich rozhodnutie uzatvoriť si životné poistenie alebo ho prehodnotiť. Napríklad navýšiť poistné sumy a chrániť tak seba aj svoju rodinu pred nečakanými situáciami,“ hovorí Katarína Kukurová z Generali.

„Avšak stretli sme sa aj s klientmi, ktorí s cieľom ušetriť pristúpili k zrušeniu svojej poistnej zmluvy,“ dodáva.

To je chybná stratégia najmä pri investičnom poistení, v ktorom klienti v takých prípadoch pri poklese trhov často zrealizovali čistú stratu. Našťastie ich podľa štatistík poisťovní nebolo veľa. „Vo všeobecnosti z našej aktuálnej skúsenosti vyplýva, že práve v neľahkých časoch je zväčša poistenie to, čo si ľudia naopak skôr uzatvárajú, než rušia,“ dodala K. Kukurová.

Ľudia chcú poistku lacnú aj kvalitnú

Pandémia koronavírusu naštartovala aj zvýšený záujem o rozsah rizikového životného poistenia. „Zaznamenali sme individuálne reakcie klientov, ale najmä otázky existujúcich klientov, týkajúcich sa rozsahu dojednaného krytia a výluk v súvislosti s pandémiou,“ hovorí Beáta Dupaľová Ksenzsighová z poisťovne Union.

Aj naďalej platí, že mnoho ľudí lavíruje medzi poistným krytím a cenou. To sa mení len veľmi pomaly. „Ľudia životné poistenie na Slovensku stále nakupujú podľa ceny. Je potešiteľné, že časť klientov je uvedomelá a zaujíma sa o ďalšie pripoistenia k rizikovému poisteniu. Avšak mnoho z nich po cenovom návrhu od týchto pripoistení upustí a uspokojí sa s nižším krytím, avšak za výhodnejšiu cenu. Slováci síce prejavujú väčší záujem o životné poistenie, ale zostávajú stále mimoriadne cenovo senzitívni a snažia sa ušetriť,“ hovorí M. Búlik.

Pomaly už ale narastá počet ľudí, ktorí si uvedomujú, že platiť si poistenie, ktoré ich naplno neochráni v prípade núdze, je de facto zbytočné. Ich počet sa zvýšil práve aj vplyvom pandémie.

„Zaznamenávame zmenu pri dojednávaní životného poistenia smerom ku komplexnejšiemu krytiu rizík a vyšším poistným sumám. Situácia, ktorú priniesol koronavírus, iba potvrdila, že táto zmena v dojednávaní poistenia je skutočne v prospech klienta,“ uvádza K. Kukurová.

Menia sa potreby ochrany

„V minulosti sme boli svedkami, že poistenie, ktoré nesmelo chýbať, zahŕňalo poistenie úrazov. Primárne boli riešené len malé úrazy, ktoré nijakým spôsobom nezasahovali do bežného chodu domácnosti a jej členov. V súčasnosti a najmä po poslednej skúsenosti, si klienti uvedomujú, že v prvom rade je potrebné chrániť seba a svoju rodinu poisteným smrti, vážnych chorôb, invalidity a PN,“ hodnotí V. Halás.

„Klientom sa dlhodobo snažíme odporúčať, aby pri životnom poistení začali vždy najväčšími rizikami. Keďže štátne sociálne dávky nedokážu ani vzdialene kompenzovať stratu príjmu, je potrebné mať kryté tieto riziká s dostatočnou poistnou sumou. Tieto riziká sú pri životnom poistení úplným základom,“ dodáva M. Búlik.

Zmeny sa dotkli hlavne uzatvárania zmlúv

Poisťovne boli počas pandémie vysoko flexibilné a začali potrebám klientov výrazne vychádzať v ústrety. A to nielen úpravami produktov. Tých sa pandémia prakticky dotkla zatiaľ len minimálne.

„Životné poistenie každoročne prispôsobujeme požiadavkám trhu, ale zároveň treba povedať, že poistenia v tomto segmente sú jasne dané a ich úlohou je chrániť klienta a jeho rodinu. Čiže každá zmena je skôr z kategórie kozmetických.,“ hovorí V. Halás. Čo sa však omnoho zásadnejšie dotklo životného poistenia, bola digitalizácia. Pred pár mesiacmi bolo uzatvorenie životnej poistky cez internet prakticky nemožné. Dnes je to bežnou praxou.

„Na situáciu poisťovňa zareagovala zásadnou inováciou a zavedením aj bezkontaktného dojednávania rizikového životného poistenia, elektronickou komunikáciou s klientom a zaplatením poistného bez potreby fyzického kontaktu s agentom,“ konštatuje B. Lipšicová. Podobná situácia je dnes u prakticky vo všetkých poisťovniach a u sprostredkovateľov. Možnosť uzatvoriť životné poistenie aj bez návštevy poisťovne, či osobného kontaktu s agentom vytvára podhubie pre rast tohto segmentu.

Jedna odpoveď na “Koronakríza prebudila Slovákov. Mnohí začali uzatvárať rizikové poistenie”

  1. Kiko píše:

    Akože uzatvárať si v čase pandémie životnú poistku nie je pokus o poistný podvod? Len taká otázka do diskusie…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial