Pondelok 16. septembra. Meniny má Ľudmila

Krajský súd rozhodol v prípade nespokojných klientov Prima banky

Krajský súd v Žiline rozhodol proti Prima banke. Predmetom sporu bolo jednostranné zvýšenie úrokov klientom bývalej Dexia banky, ku ktorému Prima banka pristúpila po prevzatí portfólia jej predchodkyne. Nespokojných klientov zastupovala pred súdom Asociácia bankových klientov. Prima banka nateraz odmietla rozhodnutie krajského súdu komentovať.

Asociácia tvrdí, že na základe aktuálneho rozsudku môžu všetci poškodení klienti žiadať od banky finančné odškodnenie a vrátenie úrokov, ktoré museli po zvýšení zaplatiť. Odškodnenie by sa mohlo vyšplhať na sumu rádovo v tisícoch eur pre každého klienta. Celkovo by tak mohla banke, podľa asociácie, vzniknúť škoda desať miliónov eur. Prima banka považuje informácie od asociácie za zavádzajúce.

Genéza prípadu

Klientov bývalej Dexie banky vyzvala Prima banka, ktoré v roku 2011 prevzala ich úvery, k tomu, aby ešte pred uplynutí fixácie úveru podpísali dodatok k zmluve, ktorým mali akceptovať navýšenie úrokovej sadzby.

Ak tak odmietli urobiť banka pristúpila k jednostrannému navýšeniu úrokovej sadzby na zhruba dvojnásobok. Ako odôvodnenie tohto jednostranného kroku uviedla zvýšenie rizikovej miery týchto klientov. Prima banka sa pritom odvolala na ustanovenie úverovej zmluvy, ktoré tvrdí, že môže jednostranne zmeniť úrokovú sadzbu, ak sa zmení miera rizika klienta, čo jej mali umožňovať rizikové váhy stanovené Národnou bankou Slovenska. NBS pritom viac krát potvrdila, že bankám žiadne pravidlá pre posudzovanie rizikovej váhy klientov nestanovila.

Asociácia bankových klientov uviedla, že navýšenie sa týkalo približne piatich tisícok klientov, ktorí od roku 2005 s bývalou Dexia bankou uzatvorili zmluvu o hypotekárnom úvere. Nespokojní klienti sa v rokoch 2012 až 2013 obrátili na Asociáciu bankových klientov. Viac ako desiati sa potom rozhodli obrátiť na súd. Neskôr sa k nim pridali ďalší.

Už Okresný súd v Žiline označil zmluvnú podmienku, na základe ktorej Prima banka pristúpila k jednostrannej zmene úrokovej sadzby klientov, za neprijateľnú. Za pravdu mu teraz dal i krajský súd.

Neskončený prípad

Hovorkyňa banky Eva Čonková nechcela vec komentovať. Uviedla, že ide o individuálny historický prípad, ktorý nemá súvislosť so žiadnymi inými obchodmi a klientami banky. „Do úplného ukončenia prípadu sa nebudeme vyjadrovať,“ dodala. Do úvahy totiž ešte pripadá dovolanie na Najvyšší súd SR.

„Prima banka šablónovitým postupom zvýšila úrokovú sadzbu viacerým klientom, u ktorých nedošlo k porušeniu zmluvných podmienok. S najväčšou pravdepodobnosťou došlo týmto postupom k ich kolektívnemu poškodeniu,“ myslí si Asociácia bankových klientov.

Banka podľa nej nemôže jednostranne meniť výšku úrokov hypotekárneho úveru, ani vyhlásiť jeho predčasnú splatnosť na základe neoprávnených dôvodov.

Predchodkyňa Prima banky vznikla ešte v roku 1993 ako Prvá komunálna banka. Založilo ju 193 slovenských miest a obcí. Po desiatich rokoch do nej kapitálovo vstúpil zahraničný investor a banka sa premenovala na Dexia banku. Tú v roku 2011 odkúpila Penta Investments a v roku 2012 ju premenovala na Prima banku Slovensko. Zameranie banky sa medzičasom posunulo od komunálnej sféry viac k retailového sektoru. Banka v uplynulých rokoch masívne otvárala nové pobočky, čím sa regionálnym zastúpením priblížila k špičke trhu. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *