Sobota 20. júla. Meniny má Iľja, Eliáš

Ktoré banky menia poplatky a cenníky najčastejšie?

poplatky
Banky Peter Apolen 26.03.2019 | 00:00 0 Komentárov

Bankové poplatky sú citlivou témou. Sú na očiach klientov a často sú hlavným kritériom pri výbere bankových produktov. Klienti preto neradi vidia, keď dochádza k zmenám v cenníkoch príliš často.

Slovenské banky za minulý rok na poplatkoch a províziách utŕžili 754 mil. eur. Oproti minulému roku to predstavuje nárast o desať percent. Pre banky ide o dôležitý zdroj príjmov. Vlani tvorili poplatky a provízie 27 percent z celkových výnosov bánk. Gro ich biznisu však stále tvoria úroky z úverov. Z nich vlani do bánk natieklo 1,8 mld. eur, čo je zhruba 61 percent ich celkových výnosov.

Hoci poplatky tvoria len menšiu časť príjmov bánk, sú klientmi citlivo vnímané. Úroky sú totiž priamo úmerné požičanej sume. Čím viac si človek požičia, tým väčší objem úroku zaplatí. Pravdepodobne preto hodnotia túto platbu klienti ako viac adekvátnu, v porovnaní s poplatkami, ktoré sú platené paušálne.

Portál Finančná Hitparáda sa preto pozrel na to, ako často slovenské banky minulý rok menili svoje cenníky. “Stabilita sadzobníka poplatkov a férový prístup ku klientovi pri obmenách jeho obsahu sú základom spokojnosti klienta,” hovorí Martin Švidroň analytik portálu.

Banky najčastejšie upravujú cenníky na prelome rokov, ale úpravy robia aj priebežne počas roka podľa vývoja situácie na trhu, napríklad aj z dôvodu zmien v legislatíve.

Za zvyšovaním poplatkov nemusí byť len chamtivosť banky

Za zvýšením sú často vyššie náklady. Platí to napríklad pri poplatkoch za služby s hotovosťou, ktoré sú z roka na rok v bankách drahšie, keďže aj banka má so spracovaním hotovosti vyššie náklady v porovnaní s bezhotovostným stykom.

To isté platí aj pre rôzne výpisy a potvrdenia v pobočke, ale aj výpisy zasielané poštou, napr.: z bežného účtu, či kartového účtu kreditnej karty. Banky skôr preferujú elektronickú komunikáciu a tá je zvyčajne zadarmo.

Častou zmenou prechádzajú aj podmienky na získanie zľavy za vedenie balíka služieb k bežnému účtu. “Keďže tento produkt využívame všetci, banky sa prostredníctvom neho snažia obstáť v konkurenčnom boji, ale aj nalákať klienta na ďalšie produkty. Klient si tak vie znížiť poplatok a získať zľavu z poplatku za vedenie balíka služieb až do výšky 50 alebo 100 percent z poplatku,” približuje M. Švidroň.

“Za zmenou poplatkov však netreba hneď vidieť len príležitosť banky, ako zvyšovať zisk, ale aj ovplyvňovanie návykov klientov,” dodáva analytička Finančnej Hitparády Alica Dobáková. Jedným z takýchto prípadov je podľa nej napríklad presmerovanie klientov do online a mobilného sveta.

Analytička vysvetľuje, že operácie ako prevody a platby na pobočke zbytočne vyťažujú pracovníkov banky, ktorý sa zatiaľ môžu venovať predaju ďalších produktov. Kým napríklad jednorazový príkaz na úhradu v pobočke banky môže stáť aj štyri eurá, elektronicky to môže byť aj zadarmo.

Ktoré banky menili cenníky najčastejšie

Podľa Finančnej Hitparády zmenili v uplynulom roku banky cenníky spolu 39 krát. Priemerne sú to dve zmeny na banku ročne.

Z pohľadu počtu a charakteru zmien poplatkov sa v pozitívnom zmysle slova víťazom stala mBank, ktorá počas sledovaného obdobia vykonala iba jednu zmenu cenníka a aj tá bola pozitívna. Pre klienta to v praxi znamená nemenné ceny za služby a ako pocit férového prístupu banky.

Na druhej strane pomyselného rebríčka sa nachádza Poštová banka. Tá menila cenník až šesť krát. “Tento zvýšený počet však súvisí aj s inováciami, ktoré počas roka táto banka zavádzala,” vysvetľuje M. Švidroň. Druhou bankou najčastejšie meniacou cenník bola vlani OTP banka so štyrmi updatemi cenovej ponuky pre klientov.

Ako si viedli banky podľa produktov

Portál okrem monitorovania zmien cenníkov porovnáva aj úrokové sadzby bánk. Pracovníci portálu si nechávajú pravidelne vypracovávať reálne ponuky zo všetkých bánk. Najvýhodnejšiu úrokovú sadzbu v uplynulom roku na produkte hypotéka ponúkala Oberbank. Na produkte pôžička ponúkala najvýhodnejšiu úrokovú sadzbu Tatra banka.

Na produkte termínovaný vklad do 10 tisíc eur ponúkala už tradične najvyššiu úrokovú sadzbu Privatbanka. Najvýhodnejší pomer ceny a zloženia balíka služieb k bežnému účtu v banke ponúkala podľa hodnotenia Finančnej Hitparády UniCredit Bank. UniCredit bank získala toto ocenenie od porovnávacieho portálu už druhý rok po sebe.


Portál Finančná Hitparáda pravidelne sleduje dôležité zmeny cenníkov bánk a hodnotí bankové produkty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *