Streda 11. decembra. Meniny má Hilda

Ktoré odvetvie odoláva ekonomickým cyklom? Stavte na módu!

Viete, ktorému sektoru sa darí aj v časoch kríz, či aj počas ekonomickej katarzie, akú sme zažili v rokoch 2009 – 2010? Ak ste odpovedali, že ide o sektor spotrebného tovaru, máte pravdu.

Je to okrem iného aj oblasť, ktorá najviac profituje z ochoty nakupovať cez internet, čo je azda najintenzívnejšia zmena spotrebiteľského správania za posledných 30 rokov.

Potvrdzujú to aj čísla. Celosvetový objem tržieb e-commerce (obchodovanie cez internet) sa od roku 2014 strojnásobil na viac ako 3,5 mld. USD ročne. Ani Slováci v tomto trende nezaostávajú. „Podľa Slovenskej asociácie e-shopov pretečie takmer každé desiate euro, ktoré minieme na tovary a služby, cez stránky e-shopov. Je to vidieť aj na ich tržbách, ktoré na Slovensku a v Česku rastú každoročne o 15 percent,“ tvrdí Igor Gogoľ, produktový manažér Across Private Investments. Dodáva, že v tomto predaji sa výnimočne darí najmä elektronike a módnemu priemyslu. Práve ten zažíva silné časy s medziročným nárastom tržieb až o 40 percent.

Oplatí sa zamerať na módu pre masy

Faktory, akými sú schopnosť lepšie odolávať ekonomickým cyklom a rýchlo sa prispôsobovať novým trendom, dokazujú, že sektor spotrebného tovaru môže byť trhom, kde sa investíciám môže dariť aj v neľahkých časoch. Neznamená to však sto percentnú imunitu.  Hoci ide o necyklické investície ani tieto akcie nie sú ochránené pred nervozitou, ktorá trhy v ťažkých časoch sprevádza.

Aj koše akcií necyklických spoločností, ako napríklad Vanguard Consumer Staples ETF alebo Consumer Staples Select Sector Fund, zažili v rokoch 2008 – 2009 poklesy. Hoci boli výrazne menšie ako u všeobecných akciových indexov, i tak dosiahli 25 percent. Fond Consumer Staples Select Sector SPDR však napriek poklesu v roku 2008 dokázal za 15 rokov zhodnotiť svoju hodnotu o 174 percent. Rok 2008 bol mimochodom jeho jediný pokles za toto obdobie.

Ďalší z príkladov fondov tohto typu je Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund. Hoci aj on zaznamenal v roku 2008 pokles, od roku 2009 vzrástla jeho hodnota na šesťnásobok.

 

Ešte lepším riešením ako celý spotrebný trh je výber len určitého segmentu. Môže to byť napríklad zameranie na trh luxusného tovaru. Akcie firiem pôsobiacich v tomto segmente sleduje index S&P Global Luxury Goods. Pre retailových investorov je dostupný prostredníctvom ETF od Amundi (AMUNDI S&P GLOBAL LUXURY UCITS ETF – EUR). Luxusný tovar však vykazuje o niečo väčšiu citlivosť na krízy. Nie je preto príliš vhodný ako ochrana pred náhlymi prepadmi.

I. Gogoľ preto hovorí, že jedným z mála, ktorý zvyšuje svoje tržby aj v časoch ekonomickej recesie, je časť módneho priemyslu zameraného na predaj oblečenia pre masový segment. Ponúka obuv a oblečenie, ktoré v očiach spotrebiteľov prinášajú dostatočnú kvalitu za konkurenčnú cenu. V časoch, keď majú spotrebitelia do vrecka hlbšie, ide o cennú devízu.

Lokálny hráči často len cez dlhopisy

Príkladom úspešného lokálneho hráča na tomto poli je módna skupina CS Apparel Group, ktorá prevádzkuje na Slovensku a v Českej republike dve značky zamerané na návrh, výrobu a predaj oblečenia. Prvá, známa najmä v Česku, je SAM 73, v segmente „rodinnej módy“ s viac ako 100 kamennými pobočkami. „Investícia do takejto spoločnosti je žiarivým príkladom „necyklickej investície“, keďže najlepšie hospodárske výsledky dosiahla práve v rokoch 2008 – 2009,“ uvádza I. Gogoľ.

Skupina neskôr úspešne rozšírila svoje portfólio akvizíciou druhej spoločnosti, ktorá je exkluzívnym distribútorom jednej z najviac cenených značiek oblečenia – Under Armour. Vo svete sa radí na štvté miesto vo svojom segmente. Nevýhodou tu však je slabá možnosť staviť si na túto spoločnosť.

„Možnosť profitovať na úspechu tohto segmentu je zabezpečená prevažne cez emisie vlastných podnikových dlhopisov,“ hovorí I. Gogoľ. No zároveň upozorňuje, že netreba zabúdať aj na existujúce riziká spojené s korporátnymi dlhopismi, najmä na dôveru, ktorú investor vkladá do spoločnosti, teda do jej schopnosti vrátiť investovaný kapitál v dohodnutom čase a za dohodnutých podmienok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *