Pondelok 01. júna. Meniny má Žaneta

M. Lancz: Koronakrízu prežili lepšie univerzálni sprostredkovatelia s dostatočnými rezervami

Sprostredkovatelia prežili podľa šéfa asociácie AFISP Martina Lancza koronakrízu bez väčších strát. Pomohli im rezervy z minulého obdobia. Horšie časy však sektor čakajú v prípade, ak klesne ponuka zo strany finančných inštitúcií, alebo keď vzrastie nezamestnanosť.

• Slovenská ekonomika má za sebou najhoršie obdobie v povojnovej histórii. Ako karanténu prežili finanční sprostredkovatelia?

Sprostredkovateľský trh nie je jednoliatou skupinou. Je to podobné ako pri vplyve krízy na maloobchod. Obchody s potravinami a prevádzky, ktoré fungovali online, slušne zarobili a naopak tie, ktoré sú umiestnené v obchodných centrách, boli v strate.

Aj v rámci sprostredkovateľov boli takí, ktorí v marci a apríli realizovali obchody rozrobené z predchádzajúceho obdobia. V multilevelových sieťach preto v aprílových výsledkoch nebola kríza nijako výrazne citeľná. To je jedna skupina.

Druhou skupinou sú napríklad špecialisti na hypoúvery. Ich biznis sa dosť výrazne pribrzdil opatreniami zo strany bánk. Obchody sa úplne nezastavili, ale zďaleka nie sú také ako predtým. Ak teda sprostredkovateľ nemal zásobu dopytov z minulosti, na obchodoch sa mu kríza prejavila výrazne. Výsledky za uplynulé obdobie budú onedlho zverejnené a myslím si, že určite došlo k poklesu nových hypoúverov.

Treťou skupinou sú sprostredkovatelia, ktorí sa špecializujú na poistenie, spolupracujúci napríklad s bazármi, alebo predajcami áut. Na nich sa to určite prejavilo najviac. Výrazne totiž poklesol predaj vozidiel v apríli. Pre nich je dopad krízy najhorší.

Celkovo si však myslím, že kríza z uplynulých šiestich až ôsmych týždňov na sprostredkovateľský biznis zásadne negatívny vplyv nemala.

• Platí teda, že kríza sa až tak nedotkla tých, ktorí na ňu boli pripravení?

Víťazmi sú jednoznačne spoločnosti, ktoré boli už predtým pripravené na digitálne sprostredkovanie. Tie sa vo veľmi krátkom čase dokázali prispôsobiť trhu a poskytovať služby na diaľku. Aj samotné poisťovne prišli skoro s možnosťami ako online dojednať životné poistenie. Pri neživotnom poistení online predaj už fungoval, no otázka je, koľko ľudí si dnes uzatvorí nové PZP alebo havarijné poistenie, keď sa nekupujú si autá.

K nárastu došlo v investíciách. Ľudia sa o ne začali zaujímať viac, čo je pozitívny dôsledkoch koronakrízy. Platí to aj v prípade poistenia. Obavy o zdravotný stav viedli k tomu, že ľudia majú väčší záujem o životné poistenie.

• Sprostredkovatelia sú teda závislí najmä od pripravenosti ich obchodných partnerov. Ako sa bude situácia vyvíjať v budúcnosti?

Treba si uvedomiť, že sprostredkovatelia sú distribúciou produktov finančných inštitúcii smerom k spotrebiteľom. Keď teda nebude ochota bánk znižovať úrokové sadzby, bojovať o trhový podiel a klientov tak ako v minulosti, ich ponuka bude na trhu chýbať a obchody budú nižšie.

Iná situácia je medzi poisťovňami. Tu sa splátky, na rozdiel o bánk, neodkladali. Poisťovne majú zachovaný cash-flow. Inovovali preto veľmi rýchlo. Vstúpili do online prostredia a snažia sa získať na pandémii vyššie trhové podiely. Aktivita sa tu na rozdiel od bánk zvýšila.

• Ako je to pri investíciách? Dá sa povedať, že Slováci boli viac pripravení ako v minulosti a využili nedávny pokles trhov na masívne investície?

Treba opäť diferencovať, akí klienti investujú. Tí, ktorí majú finančné rezervy, to určite cítia ako príležitosť. No pokiaľ niekto požiadal o odklad splátok hypotekárneho úveru, zjavne nemá dostatočné rezervy na to, aby investoval.

Navyše trhy boli síce 30 percent dole, ale fundament stále chýba. V USA pribudlo len za apríl 20 miliónov nových nezamestnaných. Trhy momentálne rastú, no kapitálový trh sa vyvíja odlišne ako reálna ekonomika. Radíme preto klientom skôr si budovať hotovostné rezervy, pretože kríza bude ešte nejaký čas trvať.

Makroekonómovia pripúšťajú, že tu bude osem, možno desaťpercentná nezamestnanosť, rovnako tak pokles HDP. Znamená to, že dvesto tisíc ľudí bude bez práce. To sú ľudia, ktorí majú hypotéky a iné záväzky. Otázka teda znie, ako dokážu fungovať do budúcnosti.

• Odklad splátok rozdeľuje spoločnosť. Kým jedni ho vítajú, iní upozorňujú na nevýhody. Aký je váš názor?

Myslím si, že odloženie splátok nebolo pomocou pre klientov, ale pre banky. Tie totiž majú úvery aj naďalej úročené. Ak by však nedošlo k odkladu, mali by banky možno 100 tisíc klientov, ktorí by neboli schopní splácať. Aby sa teda nerozbehla obrovská vlna defaultov a banky sa nedostali do problémov, potrebovali právny rámec, ktorý by situáciu odložil o deväť mesiacov. Štát teda nepomohol klientom ale bankám.

• Čo bude finančné sprostredkovanie ovplyvňovať v najbližšom čase?

Minulý rok bol pre sektor historicky najúspešnejší. Sprostredkovatelia vysoko rástli aj v prvých troch mesiacoch tohto roku. Viacerí si tak vytvorili krátkodobú, možno až strednodobú rezervu na provizórne fungovanie. Preto neočakávam, že by sprostredkovateľské siete mali masívne bankrotovať.

V krátkodobom hľadisku teda nie sme v stave ako napríklad reštaurácie, alebo obchody v nákupných centrách, ktorým dochádza hotovosť. Sektor určite má rezervy, z ktorých môže ešte niekoľko mesiacov čerpať.

Navyše systém je nastavený tak, že provízie z bánk a poisťovní za prvé tri mesiace prichádzali na účty vo štvrtom mesiaci. Príjmy v apríli teda boli ešte rekordné. Nehovorím, že sa to nebude diať v máji, alebo júni, ale doteraz nebol sektor postihnutý výpadkom príjmov. Platí to u veľkých sietí. Malí sprostredkovatelia však určite pokles obratu majú.

• A čo v stredno- a dlhodobom hľadisku?

Tu už sú vyhliadky horšie. Ak by klesla ponuka zo strany finančných inštitúcii, či by sa pre veľkú nezamestnanosť znížil dopyt zo strany domácností, situácia by sa dramaticky zhoršila a do konca roka by to prinieslo pokles aj v sprostredkovateľskom sektore.

Dôjde k transformácii sprostredkovateľov. Tí, ktorí sa venovali najmä jednému segmentu, napríklad hypoúverom, sa začnú presúvať do investícií a poistenia. Dopyt po týchto službách stále je. Určite sa bude zefektívňovať aj činnosť sprostredkovateľských spoločností. Či už pôjde o vzdelávanie, alebo nábory a semináre. Tie už často fungujú online.

Aj napriek tomu však bude omnoho náročnejšie udržať si výnosy z predchádzajúcich období. Bude si to vyžadovať oveľa viac práce. Robiť nové obchody už pre mnohých nebude také jednoduché, ako keď tu bola napríklad obrovská ponuka extrémne lacných hypoúverov. No asi neuvidíme masívne odchody z trhu. Ten sa už v minulosti dosť skoncentroval a na trh neustále vstupujú noví sprostredkovatelia.

• Asociácia finančných sprostredkovateľov a poradcov (AFISP) iniciovala počas krízy rokovania s NBS o online preskúšavaní sprostredkovateľov. Podarilo sa to dotiahnuť do konca?

Žiaľ, online skúšky stále nefungujú. Návrh prerokovala Banková rada NBS a prebehlo medzirezortné pripomienkovacie konanie. Systém sa však nedá zmeniť zo dňa na deň. Pravidlá sú nastavené a musíme ich rešpektovať.

Návrh opatrenia je však predložený na rokovanie Stálej pracovnej komisie Legislatívnej rady vlády pre finančné právo a následné bude predmetom rokovania Bankovej rady NBS. Po schválení bude opatrenie predložené na uverejnenie v Zbierke zákonov a vo Vestníku NBS. Skúšobný poriadok je v procese finalizácie.

V každom prípade sme vďační, že sa NBS do online preskúšavania pustila. Do budúcnosti máme pripravenú alternatívu. Budeme sa snažiť, aby online skúšky v budúcnosti paralelne fungovali s tradičnou formou.

Už o niekoľko dní sa rozbehne štandardné prezenčné preskúšavanie. Prihlášky na AFISP je možné podávať od 13. mája.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *