Sobota 21. októbra. Meniny má Uršuľa

M. Nalevanko: Peniaze nie sú všetko, ale finančne gramotní sú vo výhode

Aj keď peniaze nie sú všetko, finančne gramotní ľudia majú v živote výhodu. Riaditeľ spoločnosti The Benchmark Research & Consultancy a autor publikácie Nepustite knihu do svojich peňaženiek Michal Nalevanko tvrdí, že s výchovou k finančnej gramotnosti je potrebné začať čo najskôr.

Finančná gramotnosť sa dnes dotýka asi každého…

Prakticky každý dnes má účet v banke, mnoho ľudí si sporí na dôchodok, ďalší si požičali na strechu nad hlavou a bankám splácajú hypotekárne úvery. Finančných produktov je v skutočnosti toľko, že je problém dobre si vybrať. No ľudia, ktorí majú základné vedomosti a rozumejú pojmom ako je riziko, výnos, finančná rezerva, sú v neporovnateľnej výhode oproti ľuďom, ktorí nevedia, čo je dôležité pri výbere správneho finančného produktu.

Peniaze nie sú všetko, ale faktom je, že ak človek nie je finančne gramotný, táto nevedomosť ho môže vyjsť naozaj draho.

Nie je trošku na škodu, že ľudia viac veria bankárom ako napríklad nezávislým finančným sprostredkovateľom?

Myslím si, že sčasti je to aj dôsledok akéhosi zotrvačného mechanizmu. Generácia mladých ľudí a ľudí v strednom veku sa nemala kde naučiť, aký široký diapazón finančných produktov existuje. Rodičia nič také vo svojom živote nepoznali, v škole je takáto téma prakticky tabu a obávam sa, že potrvá jednu, možno dve generácie na to, aby ľudia začali sami preberať aktívnejšiu úlohu pri výbere správneho finančného produktu a nespoliehali sa len na odporúčania bankárov, ktorých možnosti sú limitované produktmi bánk. Bude lepšie, ak začnú využívať služby odborníkov, ako sú napríklad finanční sprostredkovatelia, ktorí majú lepšie a širšie informácie.

Jedni potrebujú sporiť, iní potrebujú investovať, ďalší si chcú požičať. Každý z nás má individuálne potreby, neexistuje univerzálna rada ani univerzálny produkt pre každého. A to je práve priestor, aby odborníci na financie a finanční sprostredkovatelia pomohli ľuďom vyznať sa v pavučine finančných produktov.

Prečítajte si

Kedy začať s výučbou finančnej gramotnosti?

To je ako so znalosťou čítať a písať, čiže čo najskôr. Čím skôr si človek začne uvedomovať, že vo svete ekonómie sa hovorí, a nie nadarmo, že neexistuje obed zadarmo, tak to je základná pravda, ktorá platí kdekoľvek. Napríklad pri investovaní. S každou investíciou je spojené riziko. Investícia môže priniesť aj relatívne vyšší zisk, ale je s ňou spojené aj väčšie riziko. Ako aj prieskum Partners Group ukázal, ľudia vo 20–25 rokov, ktorí sú na prahu svojho profesionálneho života, majú spomedzi všetkých skúmaných vzoriek najhoršie vedomosti týkajúce sa financií.

Pod aký predmet by ste začlenili finančnú výchovu?

Nedávno som čítal knihu, ktorá popisovala fungovanie ekonómie. Volala sa Ekonomické bájky a je to príbeh v štýle „Verneoviek“, ktorý na elementárnych princípoch, takmer až komixovým spôsobom vysvetľuje, ako ekonomika funguje a aké sú základné princípy. Myslím si, že ak by pedagógovia a odborníci našli spoločný jazyk a dokázali nájsť príťažlivú formu výučby financií, mohol by to byť samostatný a aj atraktívny predmet na základných školách.

Zmeny, ktoré nastanú v druhom pilieri, sú zrejme ďalšou významnou skúškou finančnej gramotnosti, keďže mnohí sporitelia budú musieť odhadnúť dopady a hľadať alternatívne formy sporenia, aby si zabezpečili dôstojný dôchodok…

Ľudia bez ohľadu na to, či chcú mať nejaké vedomosti, sú súčasťou finančného sveta. Tento príklad to len dokazuje. Bez ohľadu na to, či si sporia, alebo odkladajú na budúcnosť, vždy nejakým spôsobom využívajú finančné produkty. A nerozumieť tomu, čo využívajú, je tou najväčšou chybou, akú môže človek urobiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *