Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

M. Repka: Ak sa nič zásadné nepokazí, rok 2016 bude úžasný

„Máme za sebou výborný rok 2015, a ten ktorý začíname, bude ešte lepší,“ povedal na výročnom kongrese Fincentra spoluzakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Petr Stuchlík. Výnimočnosť tohto roka odôvodnil viacerými faktormi, ktoré budú hrať finančným sprostredkovateľom do karát. 

Fincentrum organizovalo svoj tradičný výročný kongres koncom minulého týždňa v hotel DoubleTree by Hilton. Témou bolo hodnotenie roka 2015 a naznačenie vízií pre nasledujúce obdobie. Obrat spoločnosti meraný v prijatých províziách vzrástol vlani o 13,8 percenta. Firma dosiahla tržby 56 mil. eur. Firma tak pokračovala v rastovom trende a i za minulý roka bola najväčším sprostredkovateľom hypoték na trhu.

„Rok 2015 bol skvelý, no i tento bude mimoriadny,“ súhlasí s P. Stuchlíkom generálny riaditeľ spoločnosti Milan Repka. Dôvod na optimizmus oboch lídrov vychádza z dvoch dôvodov. Prvým je očakávané zemetrasenie na hypotekárnom trhu po marcovom vstupe zákona o úveroch na bývanie do platnosti. Druhým je dlhodobá vízia spoločnosti koncentrovať sa na investície. „Každý Slovák s priemerným a vyšším príjmom by mal, a skôr, či neskôr aj bude, myslieť viac na investície a zabezpečenie budúcnosti,“ prognózuje P. Stuchlík.

Hypotekárne zemestrasenie

Dňa 21. marca začnú, vstupom novej legislatívy do praxe, platiť nové pravidlá pri predčasnom splácaní hypoték. Kým doteraz bolo nutné pri splácaní mimo výročia fixácie zaplatiť pokutu vo výške štyroch, alebo piatich percent zo splácanej sumy, nový zákon stanoví limit na túto odplatu do jedného percenta. Znamená to, že predčasne splácať sa zo dňa na deň začne oplácať oveľa širšiemu okruhu „starých“ hypotekárnych klientov s vysokými úrokovými sadzbami z minulosti.

„Zákon pre nás otvorí pre nás úplne nové príležitosti,“ naznačuje M. Repka. Cestou, ako to využiť, je podľa neho cross selling a komplexné poradenstvo. „Bude našou povinnosťou osloviť každého doterajšieho klienta a pripomenúť mu, že sme pre neho k dispozícii,“ hovorí. Znamená to urobiť klientom novú finančnú analýzu a nastaviť im nový plán reflektujúci nové súvislosti. „Situácia sa bude meniť každým dňom. Treba byť pripravený,“ nabáda M. Repka.

P. Stuchlík porovnáva nastávajúcu situáciu s dôchodkovou reformou, alebo so zavádzaním súkromných zdravotných poisťovní v minulej dekáde. Obe tieto udalosti v minulosti znamenali veľkú migráciu klientov medzi finančnými inštitúciami. „Teraz máme pred sebou niečo podobné. Keď to nevyužijeme, budeme ľutovať, pretože taký rok, ako tento, už nebude,“ hovorí P. Stuchlík.

Perspektívne investície

Ďalšiu príležitosť vidia obaja manažéri v investíciách. Tento segment je perspektívny najmä v dlhodobej vízií. Ako slovenská populácia postupne bohatne a má zabezpečené základné potreby, otvára sa ľuďom oveľa väčší potenciál na finančné investície. „Žiadny dôchodkový systém našich klientov nezabezpečí. Je našou povinnosťou myslieť na ich budúcnosť a sprostredkovať im adekvátne investičné príležitosti,“ hovorí M. Repka.

Okrem vyššieho disponibilného príjmu hovoria v prospech rozmachu finančných investícií i veľmi nízke úroky na bankových vkladoch. Tým, ako sa úročenie v bankách priblížilo k nule a v dohľadnej dobe to nevyzerá na zmenu, je pre stále väčší okruh klientov zaujímavé preniesť peniaze z termínovaných účtov do podielových fondov. Je tu teda priestor pre kvalifikovaných sprostredkovateľov a poradcov.

„Keď klientov nenaučíme investovať my, naučia ich to banky, no nie dobre,“ konštatuje P. Stuchlík. Naráža tak na fakt, že bankoví zamestnanci poľahky presviedčajú klientov k prechodu z termínovaných vkladov do podielových fondov, ktoré sú pod správou ich bankovej skupiny. Dokazujú to i štatistiky Slovenskej asociácie správcovských spoločností. Podľa nich väčšina investorov volí fondy bankových správcov, ktoré však dosahujú rádovo nižšie zhodnotenia, ako fondy svetových správcov typu Pioneer, alebo Fidelity.

Ako využiť príležitosti

Fincentrum chce príležitosti využiť. Poskytuje preto svojim spolupracovníkom niekoľko pomôcok. Jednou z nich je založenie spoločnosti Fincentrum Reality, ktorá začala fungovať začiatkom tohto roka. Jej cieľom je využiť synergiu realitného trhu a trhu financovania bývania. Vzájomná symbióza umožní získať kontakt s klientami ešte v čase, keď si len vyberajú nehnuteľnosť, nad ktorej financovaním budú neskôr uvažovať.

„Fincetrum reality je investíciou do budúcnosti. Uľahčí nám to, popri refinancovaní, získať lepší prístup k novým obchodom,“ hovorí M. Repka.

Ďalšími pomôckami je napríklad posilnenie CRM systému (customer relationship management), posilnenie digitálnych nástrojov ako elektronická analýza potrieb a vyšší dôraz na cross selling. „CRM je oblasť, do ktorej chceme ešte viac investovať,“ naznačuje obchodný riaditeľ Fincentra František Dragúň. Dodáva, že to umožní diverzifikovať príjmy a prinesie to vyššiu stabilitu v budúcnosti a nové, vyššie, príjmy.  

„Je to zároveň príležitosť udržať si klienta. Keď má klient u nás viac zmlúv, je oveľa stabilnejší a vernejší, ako klient s jednou zmluvou,“ hovorí.

Podľa P. Stuchlíka môže správne použitie CRM zvýšiť produkciu o sedem až desať percent. „Keď správne využijeme CRM, percento rastu tržieb za tento rok bude začínať dvojkou,“ myslí si.

„Pri všetkých opatreniach, ktoré robíme, a nástrojoch, ktoré ponúkame, by sme boli pesimisti, keby sme očakávali len taký rast ako minulý rok,“ súhlasí s ním M. Repka. Trh podľa neho poskytuje pri správnom využití príležitostí priestor i pre násobný rast.

„Čakajú nás divoké mesiace. Už teraz viem, že na budúcoročnom kongrese, kde budeme rekapitulovať tohtoročné výsledky, budeme hovoriť o výborných číslach,“ prognózuje.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *