Streda 18. októbra. Meniny má Lukáš

M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky

Pred nedávnom vzbudili pozornosť verejnosti odporúčania Národnej banky Slovenska pre banky v oblasti retailových úverov. Časť sa týka i spolupráce so sprostredkovateľmi, kde centrálna banka vyzýva komerčné banky, aby boli obozretné pri spolupráci so externými sprostredkovateľskými sieťami. Banky si majú sledovať rizikovosť obchodov, ktoré dohodli jednotlivé  spoločnosti a jednotlivé distribučné kanály.

  • Čo si o týchto odporúčaniach myslíte?

Regulátor, okrem iného odporúča bankám, aby si riadili objem hypoték distribuovaných prostredníctvom externých sietí, pretože existuje podľa neho hrozba, že sprostredkovateľské siete budú tlačiť na banku, aby zmäkčila svoj skóringový proces a tým pádom išla do väčšieho rizika. No skutočnosť je dramaticky odlišná. Pravidlá schvaľovania úverov sú v bankách dostatočne autonómne a nezávislé. Musím povedať, že ma mrzí, že nás, ako najväčšieho sprostredkovateľa hypoték na Slovensku, ktorý minulý rok sprostredkoval úvery na bývanie za 417 mil. eur a k polroku tohto roka za 256 mil. eur, sa nikto na názor nespýtal. 

Napriek tomu, že v pomyselnom rebríčku, kam by sme zaradili i banky, sa v predaji hypoték nachádzame na piatom mieste. Napriek tomu, že sme členmi rešpektovanej Európskej federácie finančných poradcov a sprostredkovateľov – FECIF. Napriek tomu, že neustále vyvíjame iniciatívu v snahe o komunikáciu zo zástupcami kompetentných inštitúcií.

  • Ak by sa opýtal, čo by ste odpovedali?

Ak by sa nás pýtali na názor, jasne by sme povedali, že žiadna sprostredkovateľská firma nikdy v histórií schvaľovací proces v bankách neovplyvnila a neovplyvní. Žiadna banka by to nikdy nedovolila. Ja osobne pracujem v tejto branži nejaký ten piatok. Z toho v bankovníctve som bol takmer desať rokov. Môžem si dovoliť to zodpovedne prehlásiť.

  • Čo by sa stalo ak by banky obmedzili svoj predaj cez externé sprostredkovateľské siete?

V prvom rade by utrpel klient. Ak by si chcel totiž obstarať finančný produkt sám, základom jeho úspechu je mať šťastie. A to v tom, že sa dostal práve do tej banky, ktorá má aktuálne najlepšiu ponuku. Keďže Národná banka obmedzila aj výšku LTV tak ten, kto nemá prostriedky na kúpu nehnuteľnosti, ale má pravidelný mesačný príjem, ako napríklad učiteľ štátny zamestnanec, živnostník musí siahnuť na drahý spotrebný úver. Výsledkom bude horšia dostupnosť úverov pre ľudí a väčšia finančná záťaž. V spoločnosti kde takmer neexistuje nájomné bývanie je to krok späť. Mladí ľudia môžu reagovať tak, že ešte častejšie budú odchádzať mimo Slovensko.

  • Dá sa povedať, že tým, že sprostredkovatelia zhmotňujú požiadavky na vysokú kvalitu a na nízku cenu, zlepšujú fungovanie konkurencie a trhu?

Rozhodne áno. Sprostredkovatelia prispeli veľkou mierou k tomu, že sa úrokové sadzby pri hypotékach v súčasnosti zreálnili na európsku úroveň. Sprostredkovatelia vyberajú z produktov, ktoré jednotlivé banky majú. Oni ich nevytvárajú, nenastavujú stratégiu bánk ani netvoria ich marže. Majú však mandát zastupovať klienta voči banke a naopak banku pred klientom. Takže vyhľadávajú to najlepšie riešenie, ktoré je na trhu k dispozícií. Inštitúcia ponúka klientovi len to svoje riešenie, ktoré nemusí byť vždy najlepšie. Sprostredkovateľ zlepšením informovanosti a prehľadu o trhu zlepšuje i jeho fungovanie. Často nahrádzame štát pri objasňovaní triviálnych pojmov, ktoré by mal každý klient vedieť už od základnej školy. Preto nás mrzí postoj kompetentných.

  • Stretávajú sa sprostredkovatelia s predsudkami, alebo negatívnymi postojmi voči ich práci?

Povolanie finančného sprostredkovateľa je často spájané s akýmsi podomovým predajom s predstavou, že búcha ľuďom na dvere a núti ich k niečomu, čo oni nechcú. Je pravda, že v 90tych rokoch, sme sa s takýmito praktikami stretávali. No našťastie už žijeme v inej dobe, keď vo všetkých sprostredkovateľských spoločnostiach evidujeme veľmi kvalitných ľudí. Berú svoju prácu profesionálne a chcú sa v nej zlepšovať. Snažia sa klientovi nachádzať a ponúkať to najlepšie riešenie.

Často vyvíjajú i osvetové aktivity. U nás vo Fincentre máme napríklad poradcov, ktorí vo svojich projektoch  podrobne skúmajú podmienky jednotlivých inštitúcií, aby dokázali vyvolať odbornú diskusiu. Robia to nezištne pretože sú „srdciari“ a chcú pre klienta urobiť to najlepšie.

  • Spoločnosť Fincentrum vykazuje vysoké tempá rast sprostredkovaných obchodov. Doteraz to bolo najmä vďaka hypotékam. Ako vidíte vývoj firmy v nadchádzajúcom období?

Hypotéky sú nateraz jeden z kľúčových zdrojov nášho rastu. Plánujeme sa na ne zameriavať i v budúcnosti. Ale nie sú jediným zdrojom rastu. Dlhodobo sa snažíme našim klientom poskytnúť komplexnú finančnú službu. Rastieme teda aj v ostatných položkách, aj keď nie takým tempom ako v hypotékach.

  • Bude rásť význam investícií? Dôchodkové zabezpečenie je stále nedostatočné.

Vzhľadom na demografický vývoj sú investície bezpochyby témou, ktorú budeme musieť v budúcnosti rozvíjať. Ľudia sa budú musieť viac pripravovať na dôchodok a využívať na to všetky nástroje na finančnom trhu. Preto chceme tento potenciál využiť. Nie sme len sprostredkovateľmi hypoték. Chceme s klientom žiť celý život a reagovať na jeho konkrétne situácie.

  • Dá sa tu využiť databáza klientov, ktorých Fincentrum obslúžilo pri hypotékach? V korporáciách sa tomu hovorí i cross selling.

Áno. Je to jedna z ciest. Vyvíjame za tým účelom unikátne nástroje. Jedným z nich je projekt Môj šanón. Ten umožní klientom mať všetky zmluvy, aj tie, ktoré neuzavrel cez nás, na jednom virtuálnom mieste. Pracujeme okrem toho na online distribúcií niektorých produktov. Podstatné je myslieť na klienta dlhodobo. Nie len obslúžiť ho a zabudnúť. Životná situácia klienta sa totiž často mení. Narodí sa mu dieťa, alebo dôjde k inej vážnej situácií. To všetko ovplyvňuje jeho finančný plán. A my chceme na to reagovať. Profesionálov od amatérov totiž odlišuje práve úroveň a kvalita servisu.

  • Kto bude pri takomto cross sellingu kľúčový? Bude to sprostredkovateľ v teréne alebo upozorní na možnosti predaja doplnkových produktov informačný systém?

Vychádzame z princípu, aby každý poradca poznal svojho klienta. Vie tak reagovať na jeho nové túžby či ciele. Primárne teda musí aktivita vychádzať od sprostredkovateľa, ktorý s klientom často spolupracuje i niekoľko rokov. Iniciatívu teda očakávame zdola. No my v tom našim spolupracovníkom chceme pomôcť nástrojmi, ktoré im servis a starostlivosť o klienta značne uľahčia. Osobne ale neverím, že existuje perpetuum mobile na cross selling.

O jeho efektívne zvládnutie sa snažia i firmy z iných odvetví, napríklad telekomunikačný operátori, alebo maloobchodné reťazce, typu Tesco. Pravdou je, že v tejto oblasti sme na začiatku dlhej cesty. Či už poisťovne, banky, alebo sprostredkovateľské spoločnosti, všetci sa snažíme využívať databázy, ktoré máme a ja osobne som presvedčený, že toto je správna cesta.

  • Kedy dostanú sprostredkovatelia nové nástroje do rúk?

Dnes sme vo fáze, keď nastavujeme základný modul, cez ktorý by sa mali dostávať informácie ku klientovi. Ten bude mať unikátny prístup do cloudu, kde si nájde všetky potrebné informácie a zmluvné podklady. Druhá fáza bude zameraná na to, aby sa tieto informácie dokázali pretaviť do služby pre klienta. Je nám jasné, že ak má klient hypotéku a nemá poistený príjem, či už z finančných alebo iných dôvodov, sme tu my a mali by sme klienta nabádať k zodpovednému správaniu a ochrane budúcnosti jeho rodiny a jeho samotného.

Radi by sme nástroje spustili začiatkom budúceho roka. Nie len Môj šanón, ktorého uvedenie je plánované v niekoľkých etapách, ale i dokončenie ostatných nástrojov, ktoré zapadnú do celého systému.

  • Ďakujem za rozhovor.

3 odpovede na “M. Repka: Žiadny sprostredkovateľ nikdy neovplyvnil schvaľovací proces banky”

  1. ruzena píše:

    Poradcom islo vzdy o svoju proviziu a nie o dobro klienta. K vyrociu fixacie alebo aj mimo nej vzdy presunu klienta do dalsej banky a zhrabnu proviziu napriek tomu ze klientovi vytvoria stratu.

    • Juraj píše:

      Ružena, nikdy nikoho nijaký finančný poradca či sprostredovateľ „nepresunul“ do inej banky, pokiaľ s tým sám klient nesúhlasil. Dokumenty v banke (úverové zmluvy apod.) podpisuje vždy klient, nie poradca, preto to ani technicky nie je možné. No a ak si to klient sam nevie spočítať, už len z toho či bude mesačne platiť viac a koľko nakoniec preplatí (RPMN, úrok), tak to už je skôr práca pre mentálneho pomocníka a nie pre fin. poradcu. Pekný deň :)

      • Yowie píše:

        A pokud si to klient umí spočítat, k čemu pak potřebuje poradce?

        Dále je v článku nesmysl ve stylu, že klient je bez poradce bezbranný a nechán na pospas bankám.

        Blbost. Naopak bez poradce (dalšího příživníka) je vyšší šance, že hypo může být levnější. Sám jsem si vyjednal sazby, na které se poradci z renomovaných MLM nechytali. A doporučuji každému, nevěřit slepě jedinému člověku a při hypo, což je záležitost na podstatnou část života, si porovnat nabídky poradců i bank a vyjednávat…

        Kdo toto neudělá, zkrátka většinou zaplatí víc, ať už přes poradce, nebo přes banku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *