Pondelok 26. augusta. Meniny má Samuel

Malusy – poisťovne o nich veľa nehovoria

Malusy nie sú na Slovensku obľúbenou témou poisťovní. Znamenajú totiž vyššie ceny poistného – aj keď iba pre nebezpečných vodičov. Tí zodpovední by zasa mali zaplatiť menej. Aby to naozaj fungovalo, musia sa poisťovne dohodnúť.

Malus znamená prirážku na poistnom, pokiaľ má vodič na svojom konte jednu či viacero spôsobených nehôd. Túto možnosť však poisťovne veľmi nevyužívajú. Pokiaľ nepanuje zhoda na malusoch, škodca jednoducho pôjde ku konkurencii, ktorá ho za nehodovosť nepotrestá. „Malusová poisťovňa“ tak stratí klienta.

„Malusovú turistiku“ riešili pred rokom v Českej republike. Vysoké náklady na poistné plnenie nakoniec prinútili poisťovne k dohode. Dnes si medzi sebou vymieňajú informácie a to spätne od chvíle, keď sa demonopolizoval trh. V praxi to znamená, že škodcovia platia omnoho viac, malus môže dosiahnuť až 2 násobok základného poistného. Na druhej strane, beznehodoví vodiči platia nižšiu cenu.

Na Slovensku sa podobnej situácie v roku 2009 určite nedočkáme. Lastovičkami, ktoré môžu signalizovať zmenu, sú ČSOB poisťovňa Wüstenrot poisťovňa. Obe trestajú vodiča zhodne až za druhú spôsobenú nehodu. „Prvá poistná udalosť je teda v ČSOB Poisťovni bez navýšenia poistného,“ zdôrazňuje riaditeľka odboru riadenia poistných produktov neživotného poistenia Margaréta Ivanová.

Členka predstavenstva Wüstenrot poisťovne Dana Macková pomenúva všeobecný problém: „Malusy sa na Slovensku neuplatňujú aj z dôvodu, že neexistuje komplexný informačný systém, na základe ktorého by poisťovne mohli zistiť skutočnú škodovosť klienta. Pokiaľ je však klient poistený u nás, je spravodlivé a poistno-matematicky správne zohľadniť vo výške poistného na nasledujúci poistný rok jeho škodový priebeh v roku predchádzajúcom. Preto klienti, ktorí nespôsobili žiadnu škodu, získajú na nasledujúce poistné obdobie ďalšiu 5 % zľavu.“

Margaréta Ivanová z ČSOB Poisťovne predpokladá, že poisťovne sa budú musieť dohodnúť: „Vzhľadom k tomu, že vo všetkých susedných štátoch je systém bonus/malus funkčný, predpokladáme, že v nasledujúcich rokoch aj slovenský poistný trh pristúpi k spravodlivejšiemu aplikovaniu malusov po poistnej udalosti, ako aj k zvýhodneniu klientov, ktorí jazdia bez nehody.“

Rovnaký názor zastáva podľa marketingovej a PR špecialistiky Jany Tarčákovej Janičovej aj AXA: „Ak sa poisťovne na uplatňovaní malusov dohodnú, stane sa to na slovenskom trhu štandardom, pridáme sa. Podľa nášho názoru bude uplatňovanie malusov v dlhodobej budúcnosti nevyhnutné. Netrúfame si odhadnúť presné časové ohraničenie.“

O maluse píše na svojej internetovej stránke aj OTP Garancia: „Malus je aplikovaný vo výške 10% po každej poistnej udalosti bez ohľadu na výšku prideleného bonusu.“ Naopak, najväčšia Allianz – Slovenská poisťovňa sa rozhodla malus neuplatniť, rovnako ako Generali poisťovňa Slovensko, ktorá sa zlúčila Českou poisťovňou. Z 9-tich poisťovní, ktoré PZP ponúkajú sú „malusové“ v menšine.

Odpoveď na otázku: „Ako ďalej malusy?“, dnes určite počuť nebudeme. Koniec koncov – malusy už skúšala v minulosti aj Allianz SP, nakoniec od nich ustúpila. Rozhodne sa najskôr v priebehu budúceho roka, keď poisťovne vyhodnotia vplyv malusov na svoj zisk. ČSOB poisťovňa zatiaľ hovorí o predaji podľa plánu, Wüstenrot  sa dokonca chváli zdvojnásobením predaja v novembri. Ak sa potvrdí, že malusy poisťovne nepoškodili, ochotne sa pridajú sa aj ďalšie značky na trhu. 

Podarí sa zaviesť malusy na celom trhu?

View Results

Loading ... Loading ...

8 odpovedí na “Malusy – poisťovne o nich veľa nehovoria”

  1. Michal píše:

    Malusy uplatňujú už teraz všetky poisťovne. Ibaže im hovoria základné sadzby. A tí bez nehôd využijú bonusy.

    • rony píše:

      iba ak je tym myslene, ze malus dostava kazdy klient, ktory neabsolvuje „povinne“ koliecko: vypoved a uzavretie novej zmluvy hocaj s tou istou poistovnou. ano, tito klienti dostavaju malus ako prirazku za vernost.

      • Michal píše:

        A je tento stav normalny? Kazdy rok vyjednavat s vlastnou poistovnou?

        • rony píše:

          vsetci vieme, ze NIE. Obvykle je vazit si verneho klienta, ktory sa nevyhraza, nespekuluje. Koniec koncov PZP nie je jedina podobna oblast, kde to takto funguje 🙂

          malus by mal byt sucastou „licencie k poskytovaniu PZP“ a podobne ako NBS ma bankovy dohlad nad podnikanim bank, tak aj poistovne musia byt k tomu donutene.

          Ono staci mat nejaku nezavinenu nehodu a az vtedy clovek zisti, co je to likvidacia skody z PZP vinnika. Poistovna sa „zahoji“ na tom, ze ty mas skodu vzdy vyssiu ako to, co uhradi. Aj to je dosledok tohto stavu.

          • Michal píše:

            Problem je, ze PZP musime mat. A to poistovne stavia do vyhodnejsej pozicie nez klient. Nemaju nas ako stratit.

          • agent píše:

            Na slovensku je to bohuzial tak ,ze ten kto uz ma poistku je pre poistovnu nezaujimavy, nedaju mu automaticky nizsiu cenu. Poistovne potrebuju stale novych a novych klientov a preto tym daju nizsiu cenu.
            Takto presne to funguje

  2. oko píše:

    Práve preto každý rok hľadám najlacnejšie poistenie. Nie som ochotný platiť za kreténa, čo každú chvíľu nabúra.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *