Piatok 20. októbra. Meniny má Vendelín

Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov

Vybudoval AIG poisťovňu na Slovensku a pôsobil aj v najužšom vedení najväčšej Allianz Slovenskej poisťovne. Miesto podpredsedu predstavenstva vymenil za možnosť budovať finančné poradenstvo v Rumunsku. Executive director Salve Group Marek Jankovič odpovedal aj na otázku, či finanční sprostredkovatelia vytlačia z trhu poisťovacích agentov.

Ako hodnotíte pôsobenie Salve Group v Rumunsku?

Ako úspech dosiahnutý vo veľmi krátkom čase v neznámej krajine a ako veľmi cennú skúsenosť.

Zo skúseností na Slovensku vieme, že napríklad švajčiarska spoločnosť sa teší väčšej dôvere ako spoločnosť na východ od Slovenska. Salve Group prezieravo používa londýnsku adresu. Ako prijímali Rumuni skupinu Salve Group?

Stretli sme sa s pozitívnou odozvou, pretože sme priniesli novú príležitosť. Dôkazom toho bolo viac ako 25 000 licencovaných obchodníkov v priebehu 4 mesiacov. Správne ste odhadli, že zahraničná adresa má väčšiu dôveru, nám však ešte pomohla aj osobná prítomnosť predstaviteľov spoločnosti Salve Group v Rumunsku. 

Postupne ste riadiace právomoci delegovali na miestnych manažérov. Ako sa vám spolupracovalo s tamojšími ľuďmi. Riadiť Rumunov je zrejme iné, ako riadiť Slovákov?

Ťažko zovšeobecňovať, pretože toto veľmi závisí od výberu ľudí. Výber ľudí, a to nielen v Rumunsku, považujem za kritický faktor úspechu, plus v Rumunsku sa nám v projekte penzijnej reformy osvedčila aj takmer každodenná kontrola. Rumuni majú trochu inú mentalitu aj prístup k práci a sú viac emocionálni. Stretli sme sa s ľuďmi s veľmi dobrými vedomosťami a môžem povedať, že všeobecne sú lepšie jazykovo vybavení ako Slováci – toto možno súvisí s tým, že v TV filmy nie sú dabované, ale len titulkované a ľudia prirodzene dostávajú anglický jazyk do seba.

Aký postoj zaujali Rumuni k dôchodkovej reforme? Videli skôr šancu, alebo boli nedôverčiví?

Podmienky vstupu do dôchodkovej reformy boli nasledovné: do veku 35 povinne, od 35 do 45 nepovinne. V tejto kategórii sa zapojilo viac ako polovica ľudí, čím sa potvrdila dôvera v budúcnosť dôchodkového systému. Celkovo by som povedal, že reforma penzijného systému bola vnímaná pozitívne.

Podľa Vašich predchádzajúcich vyjadrení ostáva Rumunsko aj v čase krízy perspektívny trh…

Predpokladá sa, že hospodársky rast sa spomalí, ale stále bude pozitívny a dôležitú úlohu pre nás hrá aj nízka penetrácia finančných produktov u obyvateľstva. Predpokladaný rast trhu životného poistenia je viac ako 12% (pôvodne 20%) a takisto rastie trh hypotekárnych úverov a ostatných finančných produktov.    

V čom je podľa Vás rumunská dôchodková reforma iná ako slovenská?

Reforma v Rumunsku má podobný princíp ako u nás. Avšak odvody do druhého dôchodkového piliera sú na začiatku nižšie a budú rásť v priebehu 6 rokov na úroveň 8%. Prvé skúsenosti sú pozitívne – je zvládnutá administrácia platieb a sú vykázané kladné výnosy na dôchodkových účtoch.

Z vášho životopisu je zrejmé, že máte rád veľké výzvy. Kam ešte môže rásť Salve Group? Plánujete expanziu do ďalších krajín…

Mám skutočne radšej obdobia, keď sa vo firme niečo mení alebo niečo nové začína ako stav, keď je všetko ustálené a na svojom mieste. Expanzia Salve Group na ukrajinský a rumunský trh bola určite výzvou.

Zvažujeme možnosť začať aj v ďalších krajinách, hoci vzhľadom na súčasnú situáciu sme opatrnejší. V najbližšom období do úvahy prichádza Rusko a možno Srbsko.

Považujete kombináciu prvého a druhého piliera na Slovensku za postačujúci? Viete si predstaviť ako reálnu možnosť, že sa znížia povinné odvody na dôchodkové sporenie a zostane na ľuďoch, ako s ušetrenými peniazmi naložia? Teda či si ich „prejedia“ alebo investujú.

Pre väčšinu obyvateľov nie. Stačí na to jednoduchá kalkulácia – stačí definovať osobné náklady dnes, rátať, že sa zvýšia každý rok (povedzme indexom rastu spotrebiteľských cien alebo infláciou) až do dôchodkového veku a porovnať s projekciou výšky dôchodku. Určite bude treba ešte ďalšie financovanie a na to slúžia produkty DDS, životné poistenie, sporivé produkty bánk atď. Ono je to ako v tej rozprávke, kde sa jeden groš minul, jeden dal rodičom a jeden ušetril – dnešné správanie vzhľadom na dostupnosť úverov a financovania je, že miniem tri groše a ešte si požičiam :). 

Aj do Rumunsku ste išli s cieľom ponúkať kvalitnejšie poradenstvo. Ako hodnotíte úroveň finančného poradenstva na Slovensku?

Ako adekvátnu iba 15 ročnému vývoju.

Pomôže pripravovaný zákon o finančnom poradenstve a sprostredkovaní očistiť trh?

Uvidíme aká bude finálna podoba zákona, ale mal by prispieť k zlepšeniu situácie.

Budú podľa Vás pôsobiť po prijatí zákona na Slovenskom trhu aj finanční poradcovia (platení iba z peňazí klienta)?

Myslím si, že klienti budú ochotní platiť za niektoré služby a rozvinie sa aj skupina poradcov. Produkty spoločností pôsobiacich na finančnom trhu však musia byť prispôsobené, aby poradca mohol pracovať – čo tak zatiaľ vo veľkej miere absentuje

Dôverne poznáte aj prostredie poisťovní. Sú podľa Vás finanční poradcovia (z maklérskych spoločností) a poisťovací agenti súperi v boji o klienta? Alebo môžu vedľa seba spokojne nažívať?

Určite sú konkurentmi nakoľko pôsobia na rovnakom trhu. Vedľa seba nažívajú (neviem či spokojne) zhruba 15 rokov. Ten boj možno nie je taký ostrý vzhľadom na to, že trh poistenia stále rastie a rastie aj trh s inými produktmi finančného trhu.   

Narážam aj na to, že ak by sa finančno-poradenským spoločnostiam podarilo preniknúť na celý trh, poisťováci by stratili klientov. Je to samozrejme hypotéza, ktorá predpokladá, že si klienti uvedomia, že poradca im dá na výber viac možností ako reprezentant jednej poisťovne. Čiže, ak rastú poradenské spoločnosti, môže to byť časom na úkor interného predajného kanála poisťovní?

Hypoteticky je možné takmer všetko, ale v súčasných podmienkach je to málo pravdepodobné. Faktom je, že poradenské spoločnosti dnes už majú významný podiel na trhu, ktorý získali na úkor reprezentantov poisťovní. Pri tvorbe novej legislatívy a regulácie pre oblasť sprostredkovania finančných produktov štát dnes argumentuje ochranou spotrebiteľa. Pokiaľ by sa chápanie ochrany spotrebiteľa rozšírilo a platilo by, že občan/klient musí mať možnosť vybrať si, a takúto možnosť mu reprezentant jednej poisťovne nevie poskytnúť, tak by sa vytvoril trh sprostredkovateľov/poradcov na úkor interných zástupcov poisťovní.  

Marek Jankovič

V Salve Group pôsobí na pozícii executive director, prevzal celkové riadenie SALVE GROUP a je v predstavenstve spoločnosti. Do SALVE GROUP prišiel z pozície viceprezidenta Allianz Slovenskej poisťovne. Ako predseda predstavenstva vybudoval na Slovensku poisťovňu AIG Slovakia. Pôsobil ako člen dozornej rady Burzy cenných papierov Bratislava.

Marek Jankovič vyštudoval technickú kybernetiku na Elektrotechnickej fakulte Slovenskej technickej univerzity.

Čo si myslíte o zákone o finančnom sprostredkovaní a poradenstve?

View Results

Loading ... Loading ...

Jedna odpoveď na “Marek Jankovič: Klienti budú ochotní platiť za niektoré služby finančných poradcov”

  1. Jozefina píše:

    Prosim vas, mozete zverejnit kolko je standardna vasa provizia od poistovne v oblasti zivotneho poistenia ? Parlamentom schvaleny zakon o financnom sprostredkovani a financnom poradenstve v § 32 hovori o zverejnovani privizi na ziadost klienta. avsak jedna vynimka asi musi byt, konktretne v zivotnom poisteni a to : V §32 ods.4 hovori len o priemernej vyske nakladov pre jednotlive druhy zivotneho poistenia.
    Mozete zo SALVE niekto vysvetlit tento pojem ?
    Dakujem vam.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *