Stvrtok 22. augusta. Meniny má Tichomír

Ministerstvo financií ustúpilo od zámeru zvýhodniť dlhodobé investičné sporenie

Ministerstvo financií zmenilo svoj plán rozšíriť daňové úľavy na ďalšie formy dôchodkového sporenia. Predchádzajúce vedenie rezortu začalo rozpracovávať návrh, ktorý by podobné zvýhodnenie, aké majú dnes doplnkové dôchodkové sporiteľne v treťom pilieri, rozšíril aj na iné subjekty. Nový minister Ladislav Kamenický však túto iniciatívu stopol. Namieta tým, že tieto subjekty nie sú regulované.

Asociácia obchodníkov s cennými papiermi (AOCP) nazvala rozhodnutie ministerstva financií ako “Ďalšia rana pre naše budúce dôchodky”.  Úprava sa mala týkať takzvaného Dlhodobého investičného sporenia (DIS). Slovenská legislatíva ho upravuje už od roku 2016. Do dnešného dňa však nebol tento produkt nikomu a ani raz poskytnutý. Nie je totiž o neho záujem.

Toto sporenie umožňuje získať daňovú úľavu z kapitálového výnosu investície – teda len zo zisku. Podmienkou je investovať po dobu 15 rokov. Využívať je na to potrebné cenné papiere registrované na burze. Limit ročných vkladov do DIS je nastavený na tri tisíc eur. Ako povedal riaditeľ AOCP Róbert Kopál, dlhodobé investičné sporenie však nie je za súčasných podmienok pre klientov lákavé.

“V spolupráci s úradníkmi ministerstva za predchádzajúceho vedenia sme preto začali pracovať na zmene podmienok,” hovorí. Na DIS by svojim zamestnancom mali môcť prispievať ich zamestnávatelia, podobne ako je tomu dnes v treťom pilieri. Príspevky zamestnávateľov sú tam oslobodené od odvodov do Sociálnej poisťovne, čo je podľa R. Kopála jedným z hlavných dôvodov, pre ktoré je o tretí pilier záujem. S týmto zámerom sa stotožnili i analytici Národnej banky Slovenska. Zúčastnených preto obrat v postoji rezortu financií prekvapil. Ten zastavil práce na zmene a aktuálne chce ju vypustiť zo svojho legislatívneho plánu na tento rok.

Argumenty proti

“Nejaké veci v návrhu sú plusové a niektoré sú proti. Do akciových trhov investujú tí najbohatší, týkalo by sa to teda len ich. A tento trh je zatiaľ neregulovaný,” hovorí minister financií Ladislav Kamenický.  “Ministerstvo financií nepovažuje rozšírenie daňových úľav pre DIS za efektívne riešenie z niekoľkých dôvodov. Tento druh sporenia by využívala iba veľmi úzka skupina finančne dobre zabezpečených ľudí, ktorí sú schopní a ochotní investovať do tohto druhu aktív,” dodáva hovorkyňa rezortu financií Alexandra Gogová.

Hovorí, že “na rozdiel od DSS a DDS štát nereguluje marže a investičné stratégie poskytovateľov DIS, ktoré tak môžu efektívne “zhltnúť“ významnú časť verejnej podpory, ako napríklad pri stavebnom sporení, bez lepšieho zhodnotenia výnosov.”

B. Kopál túto argumentáciu nechápe. Maximálny ročný vklad do DIS je stanovený na tri tisíc eur, čo tento produkt podľa neho predurčuje pre retailový trh. Mal by sa teda týkať najmä bežných ľudí. Navyše širšia štátna podpora by podľa neho zvýšila konkurenciu pri správe dôchodkových úspor. V súčasnosti totiž spoločnosti pôsobiace v treťom pilieri neprinášajú sporiteľom postačujúce zhodnotenie. Dosahuje horšie výsledky ako druhý pilier. Napríklad v minulom turbulentnom roku druhý pilier skončil síce v miernom, ale stále pluse (1,6 %), tretí pilier sporiteľom prerobil 4,6 percenta. Doplnkové dôchodkové spoločnosti tak nie sú pri správe financií sporiteľov dostatočne efektívne.

Konkurencia alebo regulácia?

“Človek doteraz nevymyslel nič lepšie, ako zvýšiť kvalitu a znížiť cenu, než konkurenciu,” hovorí B. Kopál. Otvorenie benefitov, ktoré sú dnes určené len pre štyri spoločnosti v treťom pilieri, pre viac ako štyri tisíc subjektov, ktoré by mohli poskytovať DIS, by podľa neho “zásadným spôsobom zvýšilo konkurenciu, z ktorej budú bezpochyby profitovať predovšetkým sporitelia, čiže občania SR a to v podobe vyšších budúcich dôchodkov”.

“AOCP apeluje na vládu a ministerstvo financií SR, aby v záujme občanov SR  a vytvárania predpokladov pre čo možno najväčšiu výšku budúcich dôchodkov pokračovalo v pôvodnom zámere podpory dlhodobého investičného sporenia,” uvádza asociácia. Dodáva, že podpora vyššieho dôchodkového zabezpečenia je ešte viac dôležitá po nedávnom prijatí ústavného zákona, ktorý zastropoval vek odchodu do penzie, a zníži budúce dôchodky.

„Je to snaha dôchodkových správcovských spoločností zachovať súčasný status quo, ktorý im vyhovuje,“ vysvetľuje si stopku ministerstva financií v legislatívnej iniciatíve. L. Kamenický si dôvodí, že zvýšiť dôchodky je možné aj inak – napríklad zmenou regulácie investičného portfólia sporiteľov v treťom pilieri. Za doterajšou nepopularitou DIS naopak podľa neho môžu byť “vyššie sprostredkovateľské poplatky” a “chýbajúca verejná informácia o výnosoch”. Tento argument však možno ťažko dokázať, keďže nebol poskytnutý ani jeden produkt, na ktorom by sa mohol overiť. Stret názoru obchodníkov s cennými papiermi a ministerstva je tak okrem odbornosti aj ideologický. Kým jedna strana volá po konkurencii a druhej chýba regulácia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *