Piatok 22. júna. Meniny má Paulína

Mobilné bankovníctvo zmení tvár bankového trhu

Mobilné bankovníctvom môže byť hlavným dôvodom pre zmenu primárnej banky klienta. Uviedlo to až 60 percent majiteľov smartfónov a tabletov, ktorí sa zúčastnili prieskumu poradenskej spoločnosti  AlixPartners v USA. Len pred polrokom tak v tomto prieskume odpovedalo 48 percent respondetov.

Ide teda o dôležitý trend, ktorého dôležitosť bude narastať s počtom inteligentných mobilných zariadení a časom stráveným pri nich. Zmení sa zároveň distribúcia a predaj bankových služieb.

Zoznam trendov , ktorými sa budú uberať banky a ich služby počas nasledujúceho roka, každoročne zostavuje viac ako 60 svetových lídrov v oblasti bankovníctva a finančných služieb. Tohtoročný rebríček desiatich bankových prognóz a trendov pre rok 2014 ukázal, že dominovať bude digitalizácia, inovácie a optimalizovanie počtu bankových pobočiek.

Prognózy hovoria aj o väčšom boji o zákazníka a náraste konkurenčného boja. Dôraz sa bude klásť na zjednodušenie bankových procesov, personalizáciu bankových služieb a vylepšeniu mobilného bankovníctva.

 „Spotrebitelia očakávajú a požadujú mobilnú dostupnosť. Banky, ktoré zlyhajú v inovácií sa vystavujú riziku straty záujmu nových ale i súčasných klientov,“ hovorí riaditeľ poradenskej spoločnosti AlixPartners, ktorá prieskum realizovala, Bob Hedges. Mobilné kanály tým majú podľa neho potenciál zmeniť spôsob predaja a poskytovania finančných služieb.

Perspektívu má napríklad platenie cez sken QR alebo čiarových kódov účtov a faktúr. Koncom minulého roka až 28 percent bankových zákazníkov vo veku 26 až 34 rokov v prieskume uviedlo, že kvôli možnosti takto platiť účty sú ochotní zmeniť svoju banku.

Spotrebitelia využívajú online kanály na úkor tradičných ale nákladnejších kamenných pobočiek. Prieskum prišiel k záveru, že po prechode na online bankovníctvo využívajú takýto klienti pobočky o 39 percent menej. „Popularitu smartfónov a digitálnych kanálov nemožno ignorovať,“ hovoríl B. Hedges. Zmení sa tak možno i vzťah spotrebiteľov a finančných poradcov. O úver bude možné požiadať cez internet, rovnako založiť si dôchodkové sporenie.

„Dnešný spotrebiteľ chce spravovať a mať pod kontrolou svoje financie pomocou najnovších zariadení podľa vlastného výberu na mieste, ktoré si sám určí,“ uvádza Andrej Čársky, šéf oddelenia vývoja produktov a elektronického bankovníctva v online banke Zuno, ktorá zatiaľ ako jediná na Slovensku funguje bez fyzických pobočiek. V roku 2014 Zuno očakáva nárast využívania služieb online bankingu.

Súvisí to aj s narastajúcim počtom ľudí využívajúcich internet. Podľa najnovších prieskumov spoločnosti Gemius, na Slovensku využíva internet 68 % ľudí, čo je štvorpercentný nárast oproti roku 2012. Zvýšenie využívania služieb internetového a mobilného bankovníctva bude mať na druhej strane pravdepodobne dopad aj na kamenné pobočky bánk v podobne redukcie ich počtu.

Bankovníctvo, ktoré funguje online, je rýchlejšie, efektívnejšie a nevyžaduje také množstvo nákladov ako banky s fyzickými pobočkami. Klienti tak majú navyše k dispozícii viac benefitov v podobe nižších či nulových poplatkov za služby, ktoré sú v klasických bankách často spoplatňované,“ hovorí A. Čársky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *