Sobota 16. decembra. Meniny má Albína

Monika Céreová: Pre ženy je výhodou ich schopnosť diplomacie

Takmer polovica mužov a až 83% žien si myslí, že na Slovensku je medzi manažérmi príliš málo žien. Vyplýva to z prieskumu svetovej Asociácie profesných účtovníkov ACCA. Ako šafranu je žien aj na šéfovských stoličkách slovenských bánk. Jedna z nich, riaditeľka slovenskej pobočky českej J&T Banky Monika Céreová, hovorí aj o tom, čo ponúka nežnejšie pohlavie finančnému biznisu.

Už päť rokov ste riaditeľkou pobočky privátnej banky a cesta až sem určite nebola jednoduchá. Prečo je podľa vás ešte stále menej žien vo svete biznisu? Ako je to v zahraničí, a ak môžete porovnávať – existujú v tomto ohľade veľké rozdiely medzi východnou a západnou Európou?

Bankovníctvo je prevažne svet mužov a nedostatok žien práve vo vysokých funkciách má svoje historické opodstatnenie. Je veľmi ťažké skĺbiť enormné pracovné nasadanie, ktoré si takéto kľúčové pozície vyžadujú, so starostlivosťou o rodinu. Žena, ktorá musí pracovať dlhšie, ako je bežne stanovená doba, ktorá musí často cestovať a venovať viac času svojim obchodným partnerom, jednoducho potrebuje mimoriadne zázemie a pomoc svojej rodiny. Podľa mojich skúseností je situácia v zahraničí takmer taká istá. J&T BANKA má okrem Slovenska svoje zastúpenia v Česku, Rusku, na Barbadose, vo Švajčiarsku a v rámci týchto krajín je na vyššom poste žena iba v Moskve. Napriek tomu sa domnievam, že ženy sú pre svet podnikania veľkým prínosom – dokážu doň vniesť nový rozmer. Muži sú pri plánovaní a rokovaní veľmi pragmatickí a neústupčivejší. My ženy sme skôr naklonené kompromisom a presadzujeme empatickejší prístup a pre ženy vo svete biznisu je výhodou práve ich schopnosť diplomacie. Muži vidia svet inak a je výhodou, ak to viete využiť.

Má to dnes prichádzajúca mladá generácia pri hľadaní pracovných miest a budovaní si svojej kariéry podľa vás ľahšie, či ťažšie, ako to bolo napríklad v časoch pred nežnou revolúciou?

Každá doba má svoje klady i zápory. Nesmiernou výhodou dneška je možnosť cestovania a výučby cudzích jazykov bez obmedzenia. My sme sa museli učiť ruštinu, dnes si môžete vybrať ktorýkoľvek jazyk. Angličtinu, ktorá je dnes skutočným svetovým jazykom, aj u nás už slušne ovláda väčšina mladej generácie. Či to dnes majú mladí ľahšie? Podľa mňa je vlastne jedno, či je to dnes, alebo včera, dôležité je to, či si človek dokáže stanoviť svoj cieľ a ísť za ním. Je pravdou, že v súčasnosti máme na trhu práce veľké množstvo zaujímavých pracovných miest, ale podľa našich skúseností, zasa naopak – je do nich skutočne ťažké nájsť kvalitných zamestnancov.

Aké nároky sú kladené pri výbere vašich nových spolupracovníkov, keďže J&t Banka je špecifickou bankovou inštitúciou?

Našou snahou je vyberať si najlepších z najlepších, no nielen čo sa týka ich samotných znalostí z ekonómie, ale uchádzač musí mať predovšetkým určité empatické vyžarovanie. Výberové konanie sa niekedy skladá až zo štyroch kôl a ja pri výbere prihliadam aj na to, ako pôsobí na mňa osobne a snažím sa zistiť, ako sa mi s ním môže v budúcnosti spolupracovať. V privátnom bankovníctve sú služby postavené na úzkej komunikácii s klientom. Naši zamestnanci musia byť pre klientov predovšetkým oporou, musia disponovať dobrým všeobecným prehľadom tak z ekonómie, ako aj legislatívy. Samozrejme, aj v rámci J&T prechádzajú naši zamestnanci rozličnými školeniami, mnohé z nich sú napríklad zamerané práve na komunikáciu s klientom.

Každá firma má nastavenú určitú internú kultúru. čo považujete v tomto ohľade za charakteristické pre J&t Banku? Pokúšate sa napríklad aj vy sama nastavovať pravidlá a ak áno, vychádzate pritom z nejakého vzoru, alebo z príkladu inej firmy?

V spoločnosti J&T som vlastne od jej počiatkov. Pred časom ma v článku pre médiá nazvali „dušou J&T“. Najprv sa mi to zdalo trošku nadnesené, ale potom som si uvedomila, že si zrejme pisateľ všimol, aké otvorené sú naše interné firemné vzťahy. Nie som direktívnym nadriadeným, moje dvere na kancelárii sú doslova a do písmena počas celého dňa komukoľvek otvorené a rovnako sa snažím o vytvorenie pracovnej atmosféry, v ktorej sa zamestnanci cítia uvoľnene a nemusia nič zatajovať. Otvorenosť, priateľ- skosť, to je to, čo sa okrem profesionálnych zručností snažím vnášať do našej banky a verte, že to zamestnanci vedia oceniť.

Ako vyzerá váš obvyklý pracovný deň a koľko času môžete tráviť so svojimi blízkymi?

Keďže som milovníčkou športových aktivít a bez pohybu si svoj život neviem predstaviť, snažím sa aspoň tri razy do týždňa ráno okolo siedmej ísť si zacvičiť. Nerada cvičím večer, okrem toho mám aj niekedy dlho do večera obchodné stretnutia, takže uprednostňujem pre cvičenie práve začiatok dňa, ktorý je potom akosi oveľa ľahšie zvládnuteľný a veselší.

Pracovať začínam okolo deviatej, v priemere absolvujem okolo päť, šesť stretnutí, do toho mi zvonia telefonáty a moju mailovú schránku v priebehu dňa naplní okolo dvesto mailov. Keďže každý deň je náročný, snažím sa dodržiavať režim voľných dní počas víkendov, aby som si dostatočne oddýchla. Nemôžete ísť donekonečna na plný plyn a čakať, že to takto bude stále. Treba sa naučiť aj vyvažovať a dni, kedy dokážete relaxovať vám počas týždňa energiu niekoľkonásobne vrátia.

Čo vás v súčasnosti z pracovného i osobného hľadiska najviac potešilo?

Čo sa týka môjho profesionálneho pohľadu na svet, v tomto ohľade ma skutočne veľmi teší, že J&T BANKA sa postupne dostáva do povedomia ľudí aj v trocha inom svetle. Svedčia o tom viaceré prestížne ocenenia, ako napríklad Zlatá Minca v tomto i minulom roku. Prínosom k nášmu zviditeľneniu bola, samozrejme, aj reklamná kampaň, ktorá bola provokatívnejšia, než sme na Slovensku boli v reklamách na bankové produkty doteraz zvyknutí, ale ako sa v konečnom dôsledku ukázalo, bola aj veľmi úspešná. Kampaň tiež získala rôzne ocenenia – Zlatý klinec 2010, či Zlatá pecka 2010, Zlatá eFFIe 2010 a dokonca sa náš koncept kampane dostal i na prednášky o marketingu aj na vysokých školách. Čo si viac môžeme želať? Z osobného hľadiska ma teší v súčasnosti môj už dospelý syn, ktorý úspešne študuje a skladá skúšky

Aké želania by ste vyslovili pre rok 2011?

Za J&T by som bola rada, aby sme aj naďalej – v tom najlepšom slova zmysle – ostali dravcom, ktorý udáva trendy. A za seba a svojich najbližších mám opäť iba jedno želanie a tým je pevné zdravie. Všetko ostatné sa dá získať, ale zdravie je to najvzácnejšie a treba sa oň aj dobre starať. Preto ho čo najviac prajem nielen svojim najbližším, ale i spolupracovníkom, obchodným partnerom, samozrejme i vašim čitateľom.

Rozhovor vyšiel v januárovom čísle časopisu Firma/Siesta.

Pociťujete nedostatok žien v manažmentoch firiem?

View Results

Loading ... Loading ...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *