Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Na čo nezabudnúť pri zostavovaní daňového priznania

Dane Peter Furmanik ml. 09.02.2016 | 00:00 1 Komentár

V súvislosti s daňovými priznaniami nás každý rok čaká nielen nové tlačivo, ale aj niekoľko zmien v pravidlách. Rok 2015 – teda ten, ktorý budeme v najbližších týždňoch uzatvárať – priniesol týchto zmien neúrekom. A i zásadných. Tu je zoznam tých najpodstatnejších:

  • Náklady na majetok: voľba medzi 80% a 20%

Štát za minulý rok špecifikoval ako zdaňovať majetok, ktorý možno použiť zároveň na podnikateľské ako i súkromné účely. Či už ide o autá, počítače, telefóny, tablety či nábytok – teda ten, ktorý môže mať i „charakter osobnej spotreby“. Ak firma vie preukázať, že majetok používala v 100 percentnej miere na podnikanie, uplatňuje si v nákladoch plnú sumu z nákupu (teda aj odpisov), opráv, prevádzky či z prípadného technického zhodnotenia.

Ak neviete alebo pre jednoduchosť nechcete výlučne podnikateľské využitie deklarovať, môžete si z príslušných súm uplatniť v nákladoch iba 80 percent. Druhá možnosť je jednoduchšia a dovolím si tvrdiť, že príťažlivejšia. V prípade eseročiek a iných právnických osôb s ňou však ide ruka v ruke jedna komplikácia: v takejto situácii totiž vzniká niekomu v danej firme (zamestnancovi alebo spoločníkovi) nepeňažný príjem, ktorý je potrebné zdaniť – zákon však nehovorí ako. Pri využití tejto voľby teda netreba zabudnúť, že nedaňových 20 percent je nedaňovým výdavkom. 

Firemné autá (ako podmnožina „majetku“) však majú z tohto režimu jednu výnimku. Ak firma zdanila zamestnancovi používanie auta – tým, že pridala jedno percento z jeho ceny do mesačnej mzdy zamestnanca/spoločníka – uvedená voľba „80% vs. 100%“ sa jej netýka. Výdavky na toto auto si uplatní v 100%-nej miere.

  • Mnohé daňové náklady sú daňovými až po ich zaplatení – čiže neskôr ako doteraz

Živnostníci a ostatné SZČO fungujú na pomerne jednoduchom princípe: väčšinu príjmov a výdavkov zahrňujú do roka, v ktorom ich aj skutočne zinkasovali resp. zaplatili. No eseročky a ďalšie spoločnosti s podvojným účtovníctvom sledujú „výnosy“ a „náklady“. Podstatným je teda pre nich obdobie, ku ktorému sa daný výnos či náklad vzťahuje. Skutočná finančná úhrada je druhá vec.

Existujú tak aj náklady, ktoré daňový zákon neuznáva ako daňové v roku, v ktorom vznikli. Sú teda pre tento rok nedaňové. Do daňového základu sa premietnu až v roku, v ktorom boli zaplatené. A pre rok 2015 sa zoznam takýchto výdavkov výrazne rozšíril. Po novom si napr. v roku 2015 nemôžete zahrnúť napr. náklady na nájomné hmotného či nehmotného majetku za december 2015, ak ste ho zaplatili až v novom roku či služby účtovníka a právnika za IV. štvrtok 2015, ak bol vyfakturovaný a zaplatený až v ďalšom roku. A podobné pravidlo platí aj pre provízie za sprostredkovanie – tie sú dokonca okrem podmienky zaplatenia limitované aj stropom 20tich percent zo sprostredkovaného obchodu.

  • Rezervy na budúci rok sa rovnako stali nedaňovými

Firmy s podvojným účtovníctvom si donedávna mohli v končiacom roku uplatniť náklady súvisiace s príslušným rokom, o ktorých však vedeli, že budú vyfakturované až v ďalšom roku – tzv. daňové rezervy. Po novom však už takéto rezervy na nevyfakturované dodávky a služby už nebudú daňovými. Príslušné výdavky sa teda uplatnia až v roku, v ktorom boli dané služby vykonané a vyfakturované. Inak povedané: nepôjdu ešte do nákladov roka 2015, aj keď sa naň vzťahujú, ale až v r. 2016, kedy ich dodávatelia vyfakturujú a budú im zaplatené.

  • Pri odpisoch je zmien viac

Zmien v odpisoch pre rok 2015 bolo viac a boli pomerne prevratné. Na čo určite nezabudnúť:

– doterajšie zrýchlené odpisy sa od roku 2015 vzťahujú len na vybrané druhy majetku – konkrétne majetok zaradený od 2. a 3. odpisovej skupiny. Ide predovšetkým o výrobné stroje a zariadenia, nábytok či výrobné dopravné prostriedky. Ostatný dlhodobý hmotný majetok sa odpisuje už len rovnomerne

– „superzrýchlené“ lízingové odpisovanie – teda majetok obstaraný lízingom – už v r. 2015 nevyužijete. Daný majetok sa odpisuje už iba rovnomerne

– podnikateľ je povinný prerušiť daňové odpisy napr. v období, v ktorom sa hmotný majetok nevyužíval na zabezpečenie príjmov alebo u stavebníkov v období v ktorom nedošlo k predĺženiu platnosti povolenia na predčasné užívanie stavby

– a áno, tieto zmeny platia aj pre majetok, ktorý podnikateľ zaradil do užívania a odpisoval už pred rokom 2015

  • Luxusné autá: ich kúpa a prenájom sa dostanú do nákladov len do určitej sumy

Ak podnikateľ nakúpi luxusné automobily vo vstupnej cene 48 000 EUR a viac, je potrebné porovnať základ dane a celkové ročné firemné odpisy týkajúce sa týchto áut. Ak je nižší ako tieto odpisy, základ dane je potrebné zvýšiť o rozdiel medzi už uplatnenými odpismi a odpismi vypočítanými z maximálnej vstupnej ceny 48 000 EUR; v opačnom prípade sa základ dane neupravuje.

Čosi podobné platí aj pri operatívnom prenájme takýchto áut: ak je základ dane daného podnikateľského subjektu nižší ako násobok počtu osobných automobilov so vstupnou cenou 48 000 EUR a viac a nájomného, ktoré je limitované na 14 400 EUR, zvýši sa o rozdiel medzi úhrnom skutočne uplatneného nájomného a úhrnom limitovaného nájomného; v opačnom prípade sa neupravuje.

Autor je konzultant spoločnosti Libertax Consulting. Publikuje i na blogu ludskourecou.sk.

Jedna odpoveď na “Na čo nezabudnúť pri zostavovaní daňového priznania”

  1. Adam píše:

    Dobrý deň,

    mám ako jednoosobová s.r.o. auto v obchodnom majetku. Moja otázka znie: do výdavkov si môžem dať 80% z nákupu pohonných hmôt a odsledovať stav tachometra a iné údaje už nie sú potrebné? ( napr. do príjmu 1% z nadobúdacej ceny auta ).
    Ďakujem za odpoveď.
    Pekný deň.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *