Stvrtok 19. októbra. Meniny má Kristián

Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky „modrého plynu“

Bežná rodina s nižšími príjmami zaplatí za základné finančné služby nie viac ako 20–30 eur mesačne. Za energie aj viac ako 100 eur. Kým však finančné sprostredkovanie podlieha prísnemu zákonu, v oblasti energetiky je zákonodarca oveľa benevolentnejší a netrápi ho, aké nátlakové postupy používajú predajcovia v snahe zaviazať si klienta na čo najdlhšie obdobie

Ráno som si zabudol zapnúť zvonenie na telefóne a keď som sa okolo 10-tej pozrel na displej, našiel som tri zmeškané hovory z rovnakého čísla. Než som stihol zavolať späť, zazvonilo to isté číslo opäť. S presvedčením, že ide o niečo naozaj veľmi dôležité, som zodvihol. Nedočkavcom bol obchodný reprezentant VSE . A dôvod, prečo volal mne, bol trochu kuriózny. Ako som pochopil z jeho rozprávania, deň predtým volal mojej svokre a tá na jeho ponuku „modrého plynu“ reagovala zdržanlivo, povedala mu, že sa poradí. Mladý muž však zrejme potreboval províziu čo najskôr a tak to skúšal ďalej, až mu svokra dala moje číslo, keďže sa chcela poradiť so mnou.    

Rýchloškolený energetik svoju ponuku ani nestihol celú predstaviť, keď z  kontextu vyplynulo, že sa hovor nahráva a pri existujúcich klientoch nahrádza telefonický súhlas písomný dodatok k zmluve. Bol som trošku prekvapený, voči nahrávaniu som sa ohradil a žiadal som o okamžité zmazanie hovoru. To však telemarketér nedokázal urobiť. Požiadal som preto o prepojenie na jeho nadriadeného. Muž to odmietol a povedal, že môžem podať písomný podnet.

Nemusím vysvetľovať, že celú ponuku VSE som si do konca nevypočul. Mladý muž zrejme prešiel „predajným školením“,  kde ho naučili uzavrieť zmluvu čo najskôr a podľa možnosti nechať klientovi čo najmenej času na rozmyslenie. Je zarážajúce, že v roku 2012 tlačí predajca klienta do bezhlavého rozhodnutia. Aj preto som sa rozhodol  aspoň tomuto jednému klepnúť po prstoch.

Keďže som chcel, aby hovor zmazali okamžite, zavolal som znovu na call-centrum VSE a vysvetlil svoju požiadavku. Tentoraz bola na druhom konci linky nejaká žena, ktorá sa mi snažila vysvetliť, že hovor nahrávajú za účelom hodnotenia kvality. Keďže sme sa nedohodli, požiadal som o prepojenie  na niekoho kompetentného. Opäť neúspešne, vraj mám podať písomný podnet.

Svoju požiadavku som chcel vyriešiť hneď, preto som si na internete našiel číslo tlačového oddelenia. Nakoniec sme sa nejako dohodli  aspoň na tom, že moju požiadavku na zmazanie neoprávnene nahraného hovoru preveria. Na tretí deň mi z VSE volali opäť, ospravedlnili sa, že ma vopred neinformovali o nahrávaní hovoru a oznámili mi, že hovor (ešte len) bude zmazaný.

Zaujímavé je, že  tak renomovanej spoločnosti ako je VSE trvalo tri dni, kým vôbec pochopila, že nie je ŠTB a nemôže si svojvoľne hocikoho nahrávať. Zarážajúcejšie však bolo, že samotné zmazanie trvalo ešte o niečo dlhšie.

Prečítajte si

Vo VSE vlastní 51% akcií štát a 49% nemecký energetický koncert RWE. Samotná spoločnosť o sebe na svojej stránke tvrdí: „Poslaním našej spoločnosti je poskytovanie spoľahlivých a komplexných služieb, ktoré zodpovedajú požiadavkám zákazníkov. Hodnoty, ktoré chceme v našej spoločnosti napĺňať, sú: dôvera, spoľahlivosť, orientácia na zákazníka, výkon a vytváranie budúcnosti.“  Ak je to pravda, ostáva potom len jedno vysvetlenie, VSE síce má silné hodnoty, ale pred zamestnancami ich, pre istotu, zatajuje.

Prečo o tom píšem?

Dôvod, prečo sa predaju elektriny a plynu venujem na webe zameranom na osobné financie a finančné sprostredkovanie, nie je náhodný. Zásluhou zákona 186/2009 je finančné sprostredkovanie zrejme najvýraznejšie regulovaným odvetvím priameho predaja. Určite môžeme polemizovať o tom,  či sa z trhu naozaj podarilo vytlačiť všetkých podvodníkov, ale je isté, že divoké praktiky spred x-rokov dostali výrazné mantinely. Poradcovia a sprostredkovatelia si musia overovať finančnú gramotnosť klientov, skúmať ich potreby a nesú zodpovednosť za rady, ktoré poskytnú.

V oblasti energetiky sa klient takejto ochrane neteší. Náklady na energie pritom nie sú malé. Bežná rodina zaplatí za elektrinu a plyn mesačne viac ako 100 eur, čo je určite viac, ako platí za využívanie finančných služieb. Nehovoriac o tom, že energie, na rozdiel od bežného účtu či životného poistenia, potrebuje naozaj každý. Aj preto je namieste otázka, či má význam prísne regulovať jednu oblasť a v druhej ponechať  predavačom rovnako dôležitých služieb voľné ruky.

Problémom je, že ak podvodníkov s ich nátlakovými praktikami vyhodíme z jedného biznisu, nájdu si nový. Oblasť energetiky je v tomto prípade veľmi vďačná. Niekoľko rokov je na Slovensku rozdelená distribúcia a predaj energií. V praxi to znamená, že klient si môže zvoliť dodávateľa plynu aj elektriny. To vytvára priestor pre aktívnych obchodníkov. Tí nepoctiví sa snažia využiť neznalosť bežného klienta a pod vidinou drobnej zľavy si ho zaviazať na čo najdlhšie obdobie.

Aj preto sme sa na Investujeme.sk rozhodli spustiť nový seriál o tom, aké možnosti ponúka liberalizovaný trh s energiami. Prvú časť vám ponúkneme už na budúci týždeň.

Jedna odpoveď na “Na vlastnej koži: Antipredajné praktiky „modrého plynu“”

  1. Miška píše:

    Rada by som sa k tomuto vyjadrila…je rozdiel medzi podvodnikom a sprostretkova­telom,ktory ponuka vyhodnu cenu aj ked je zaroven podmienena viazanostou…u­primne: nikde to nieje inak,vsetci podnikatelia aj ti najlepsi,ktori maju na trhu svoje meno a maju svoju vacsinovu klientelu musi predsa zarobit…Podla mna je viazanost v poriadku ak cena a sluzby suumerne faktu viazanosti…mne nieje jedno ci musim doplacat stale za plyn v konecnom zuctovani 100 euro alebo mi vratia 150 a je mi jedno ze sa pri tom viazem:-)…a co sa tyka nahravaneho telefonatu, toto nebola chyba pracovnika v call centre…teda ved uznaj,zamestnas sa v call centre sedis tam xy hodin,snazis sa byt mily a spravit si svoju pracu na 100 percent za desatinu platu aj ked mas tu cest vacsinou s neprijemnymi ludmi,este k tomu sa kazdy jeden telefonat nahrava a mas pocit ze Ta neustale kontroluju a do toho zavolas Ty a vybalis nanho nieco taketo a on nevie adekvatnereago­vat…to je pochopitelne a je to skor chyba systemu ako dotycneho:-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *