Piatok 20. októbra. Meniny má Vendelín

NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila

Predaj úverov cez finančných sprostredkovateľov je bezpečnejší než cez bankové pobočky. Konštatuje to Národná banka Slovenska v Správe o vývoji finančného trhu za prvý polrok 2015. Ešte takto pred rokom pritom centrálna banka odporúčala komerčným bankám byť pri predaji cez externých partnerov ostražitý.  

„Podiel úverov v omeškaní nad 90 dní bol dokonca pri externom sprostredkovaní nižší než pri priamom predaji prostredníctvom vlastnej pobočkovej siete bánk,“ konštatuje NBS doslova v najnovšej správe. Celková úroveň zlyhaných úverov, teda tých s omeškaním nad 90 dní, predstavuje dlhodobo 4,2 percenta. Ani za prvý polrok nedošlo k výraznejším zmenám. 

Obavy sa nenaplnili

Centrálna banka sa pred rokom obávala, aby externé predajné kanály netlačili banky k poskytovaniu úverov i rizikovým klientom. Teda inými slovami, aby finančné domy v konkurečnom boji nezmäkčovali svoje úverové štandardy a nezvyšovali riziko úverového portfólia. 

V tom mali významnú úlohu zohrávať finanční sprostredkovatelia. Banky si mali preto vnútorne vyhodnocovať riziko predaja cez vlastné a externé kanály a i jednotlivých sprostredkovateľských spoločností. 

NBS vyššie riziko obchodov cez sprostredkovateľov nikdy neuviedla ako fakt. Išlo len o jej odporúčanie a preventívne opatrenie. Dnes tak banka konštatuje, že jej obavy sa nenaplnili. 

Bonita domácností sa zlepšila

Kreditná kvalita domácností a podnikov sa v prvom polroku zlepšila. Hoci podiel zlyhaných úverov domácnostiam zostal naďalej stabilný, došlo k zlepšeniu kreditnej kvality pri novoposkytnutých úveroch. NBS to vysvetľuje sprísnením úverových štandardov pod vplyvom jej minuloročných odporúčaní v oblasti retailových úverov.

Ich najvážnejšou súčasťou je postupné obmedzovanie poskytovanie sto percentného financovania nehnuteľností.

Hodnota úveru k jeho veľkosti jeho zabezpečenia (LTV) sa preto znížila. Podiel úverov s LTV nad 90 percent ešte v poslednom kvartáli vlaňajška presahoval 23 percent nových úverov. V druhom polroku tohto roka tohto roku to už bolo len 16 percent.

Pozitívny vplyv na celkovú kreditnú bonitu domácností malo aj zníženie nezamestnanosti či naďalej klesajúce úrokové sadzby. Spomedzi odporúčaní centrálnej banky to boli i skrátenie splatnosti spotrebiteľských úverov.

„Zmyslom odporúčania bolo zmierňovať nerovnováhy a preventívne vplývať na obozretné poskytovanie úverov, aby sa zmiernili dopady prípadného budúceho negatívneho vývoja,“ uviedla NBS. Konštatuje, že banky jej rady vo všeobecnosti dodržovali. Najmä odporúčanie o výške LTV, overení schopnosti klienta splácať úver aj v prípade zvýšených úrokových sadzieb, zavedenie limitu na maximálnu splatnosť úverov, kontrolu parametrov aj pri refinancovaní s navýšením, či obozretnú spoluprácu s finančnými sprostredkovateľmi. Cez nich pretečie až 46 percent predaných úverových produktov. 

NBS reagovala po zverejnení článku nasledovným stanoviskom. Konštatuje v ňom, že v odporúčaniach z minulého roku hovorila len o potenciálnej hrozbe, ktorá sa nenaplnila a že teda nedošlo z jej strany k chybe. V skutočnosti, ale jej verejné vyhlásenia poškodili obraz sprostredkovateľov vo verejnosti. Čísla pritom hovoria, že neodôvodnene.

Jedna odpoveď na “NBS sa pri sprostredkovateľoch mýlila”

  1. kojot píše:

    Neuznala to, len to konstatovala v jednej vete danej spravy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *