Streda 01. apríla. Meniny má Hugo

Nechoďte na dovolenku s nepoistenou cestovkou

Poistenie Peter Apolen 27.07.2016 | 00:00 0 Komentárov

Nedávny vývoj ukázal, aký malý význam kladú klienti cestovných kancelárií ich poisteniu proti krachu. CK Hechter je bez poistenia už od polovice júna. Napriek tomu veselo predávala svoje zájazdy ďalej a ľudia ich kupovali. Vystavili sa tak riziku, že buď vôbec nevycestujú, alebo ich cestovka nechá visieť v zahraničí. 

Poistenie proti úpadku cestovnej kancelárie chráni jej klientov proti prípadom insolvencie, ktoré by inak dopadli na klientov. Nemalo by sa im tak stať, že sa nebude mať kto postarať o ich návrat domov, alebo ak počas ich pobytu začne haprovať úhrada niektorých služieb. Záväzky v prípade krachu cestovky preberá poisťovňa.

Allianz – Slovenská poisťovňa od 15. júna zrušila poistnú zmluvu s CK Hechter Slovakia. Dôvodom bolo neplnenie si zmluvných záväzkov voči poisťovni. Inými slovami Hechter opakovane a dlhodobo neuhrádzal svoje poistné. K výpovedi nedošlo zo dňa na deň. Allianz – SP oznámila výpoveď už začiatkom mája a k zlepšeniu platobnej disciplíny za ten čas nedošlo.

„Allianz – SP kladie veľký dôraz na dobré a korektné vzťahy so svojimi obchodnými partnermi a v prípade potreby či v konkrétnej problémovej situácii je otvorená osobitnému prístupu. Podmienkou však je komunikovať férovo a včas,“ uviedla poisťovňa. 

Klientom nevadilo, že Hechter nemá zákonné poistenie

Napriek strate poistného krytia Hechter predával poistky naďalej. Musela zasiahnuť až Slovenská obchodná inšpekcia. V pondelok 25. júla vydala predbežné opatrenie, ktorým spoločnosti nariadila zastavenie predaja zájazdov. Firma má okrem toho prestať mylne informovať, že má poistenie pre prípad úpadku. 

Kontrola SOI totiž zistila, že cestovka aj po vydaní pokynu o zákaze predaja, z konca mája, uzatvárala ďalšie zmluvy na letné zájazdy. Mala ich uzavrieť až 154. Obchodná inšpekcia preto pritvrdila a pokyn nahradila predbežným opatrením. Ak Hechter neuposlúchne vystavuje sa riziku pokuty 60 tisíc eur, čo môže byť ďalšou hrozbou pre platby za klientov, ktorí sú už v zahraničí.

Hechter v médiách infomoval, že  chce proti predbežnému opatreniu podať námietku. „Proti opatreniu podáme v stanovenej lehote námietku a zároveň považujeme toto opatrenie v nesúlade so zákonom,“ uviedol pre TASR manažér kancelárie Peter Pozníček. Čo považuje za protizákonné však neuviedol. Odvolal sa na prebiehajúcu vnútrofiremnú právnu analýz.

Cestovná kancelária uviedla, že ju ostatné poisťovne nechcú poistiť a banky nevedia pre nejasnosť zákona zabezpečiť bankovú záruku. Obrátila sa preto vraj na Národnú banku Slovenska, aby tá určila subjekt, ktorý má kancelárii poskytnúť poistenie alebo bankovú záruku.

NBS však uviedla, že v tejto veci nemá žiadnu kompetenciu. Problém odporučila riešiť so Slovenskou obchodnou inšpekciou, keďže tá má na starosti kontrolu dodržiavania zákona o zájazdoch a cestovných kanceláriách.

Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko pre RTVS dovolenkárom odporúčal, aby cez Hechter necestovali. Vystavujú sa tak podľa neho vysokému riziku nedodania služieb. S. Macko však zdôraznil, že konečné rozhodnutie tak je na každom klientovi.

Tento prípad demonštruje, ako samozrejme vnímajú klienti garanciu za poskytované služby. Ukončenie platnosti poistenia proti úpadku komunikovali viaceré médiá. Napriek tomu to klientom nebránilo v uzatváraní zmlúv. Ich prvou chybou je nedostatočné preverenie si subjektu v médiách, druhou je slabý záujem na pobočke cestovky o tom, či je skutočne poistená, a treťou ľahkovážnosť s akou ľudia uzatvárajú zmluvy i keď už vedia, že CK nie je poistená.

Čo je to poistenie proti úpadku CK

Povinnosť poistiť sa proti úpadku vyplýva cestovným kanceláriám, ktoré predávajú vlastné zájazdy, zo zákona č. 281/2001 Z. z. o zájazdoch. Každá cestovná kancelária je povinná poistiť sa na postačujúcu poistnú sumu – na najmenej 25 percent tržieb z predaja zájazdov v minulom období.

Poistenie proti insolventnosti sa však týka len klasických zájazdov. Netýka sa objednania samotného ubytovania, prepravy alebo iných služieb. Musí ísť o kombináciu minimálne dvoch služieb.

Poisťovne v prípade krachu cestoviek uhrádzajú núdzovú prepravu na Slovensko, no často sa môžu klienti pokračovať v dovolenke a vrátiť sa v riadnom termíne. Podmienkou však je, že náklady neprevyšujú poistnú sumu. Klientovi by tak malo byť v prípade kracu cestovky malo byť jedno, či CK existuje alebo nie. Záruku preberá poisťovňa.

Povinnosť poisťovať sa vznikla cestovným kanceláriám po sérií krachov v 90tych rokoch. Náklady si museli vtedy hradiť sami klienti. Krachy, i veľkých kancelárií, pritom neboli ničím výnimočným. V posledných rokoch už kancelárie hospodária zodpovednejšie a k úpadkom dochádza v menšej miere a týkajú sa len menších kancelárií.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *