Nedeľa 20. septembra. Meniny má Ľuboslav, Ľuboslava

Nemecko zaspalo v inováciách. Ťahá nadol i Slovensko

Nemecká ekonomika si pripísala minulý rok rast len o 0,6 percenta. Je to najmenej od roku 2013. Problémom je pre ňu najmä automobilový priemysel, ktorý trpí pre spomalenie čínskej ekonomiky a globálne obchodné napätie. Výroba áut totiž tvorí až jednu štvrtinu hospodárstva krajiny.

Nemecko je nateraz prvou veľkou krajinou, ktorá zverejnila čísla svojho minuloročného rastu. Svetová banka však už teraz odhaduje, že globálna ekonomika stúpla vlani len o 2,4 percenta, čo je najpomalšie tempo od čias finančnej krízy.

Najväčšiu európsku ekonomiku vlani ťahala nadol najmä recesia jej priemyselnej výroby. Produkcia klesla o 3,6 percenta a ekonómovia nepočítajú, že by to pre tento rok malo byť o niečo lepšie.

Nedostatok inovácii

Nemecko totiž na tom nie je príliš dobre štrukturálne. Zaspalo pri technologických zmenách a inováciách. Krajina tak stráca svoju konkurencieschopnosť. Jej populácia navyše rýchlo starne. Nemecko si je vedomé, že potrebuje mladú pracovnú silu. Snaží sa preto lákať migrantov.

Nemecko sa paradoxne minulý týždeň stalo lídrom rebríčka Bloomberg Innovation Index 2020. Hlavný ekonóm ING v Nemecku, Carste Brzeski, priznáva, že nemecký priemyselný sektor je stále vysoko konkurencieschopný a produkuje aj dostatok inovácii. „Umiestnenie Nemecka je preto stále dobré, dokonca lepšie ako by nedávne ekonomické spomalenie mohlo naznačovať,“ hovorí.

Krajina však podľa neho nemá dôvod na spokojnosť. Zostáva totiž v inovácii v oblasti služieb. Práve služby sú to, čo hýbe svetovou ekonomikou. „Nemecká vláda by mala svoj rozpočtový prebytok investovať do inovácii,“ radí ekonóm.

Zhruba tretinu svojich výskumných a vývojových kapacít Nemecka tvorí automobilový priemysel. Krajina je teda vystavená riziku oslabenia dopytu v tomto sektore. Hrozbou pre nemecké automobilky sú emisné limity, obchodné vojny a oslabenie globálnej ekonomiky.

Hlavný ekonóm Commerzbank Joerg Kraemer aj preto dal Nemecku pre nasledujúcu dekádu titul chorého muža Európy. Je to zlá správa pre celý kontinent, z ktorého ekonomického výkonu Nemecko tvorí až jednu pätinu.

Kto si to odnesie najviac

Zvlášť ohrozená je najmä stredná a východná Európa. Krajiny tohto regiónu sú úzko späté s priemyselnou výrobou Nemecka. Denník The Wall street journal menovite uvádza najmä Slovensko a Českú republiku, ktoré sú najväčšími dodávateľmi nemeckých automobiliek.

S poklesom priemyselnej výroby Nemecka v novembri o štyri percentá tak ide ruka v ruke aj pokles na výroby na Slovensku o 4,4 percenta a v Česku o 3,1 percenta. Pre porovnanie vo Francúzku, ktorého automobilová výroba nie je od Nemecka závislá, vzrástla výroba o 1,2 percenta.

Ďalšou zasiahnutou krajinou bude Taliansko, pre ktoré je Nemecko najväčším exportným trhom. Už teraz rast vývozu talianskeho tovaru na tento trh takmer zastavil.

Čína prestáva byť zárukou dopytu

Nemecko je napriek svojej veľkosti veľmi otvorenou ekonomikou. Export tam tvorí až 47 percent HDP, čo je takmer štyri krát viac ako v prípade USA. Minulé desaťročie sa nemecký producenti viezli na rastúcom dopyte z Číny. Tovary, ktoré Čína vyváža do celého sveta, sú totiž vo veľkej miere vyrobené práve na nemeckých strojoch. Aj čínske cesty brázdia prevažne autá nemeckých značiek.

Na rozdiel od mnohých iných krajín preto deficit obchodu najväčšej európskej ekonomiky s Čínou nie je záporný, ale takmer vyvážený. Dobré časy sa však skončili. Čínsky dopyt spolu s tamojšou ekonomikou spomaľuje a tamojšia produkcia už navyše začína z trhov vytláčať drahších nemeckých konkurentov. Aj z toho dôvodu klesol nemecký vývoz v novembri minulého roku o 2,3 percenta.

Prepúšťanie je len otázkou času

Spomalenie nemeckej ekonomiky sa zatiaľ neprejavilo na tamojšom pracovnom trhu. Nezamestnanosť zostáva nízka, no Federálny pracovný úrad už konštatuje pokles počtu voľných pracovných miest a zníženie počtu odpracovaných hodín. Skôr či neskôr sa to prejaví aj na zamestnanosti a potom na spotrebe domácností.

Kľúčom pre budúcnosť krajiny je automobilový priemysel. Vlani klesol počet vyrobených áut so značkou Made in Germany na najnižšiu hodnotu za takmer 25 rokov. Až 14 percent spoločností už oznámilo, že skrátili pracovný čas, aby sa tak vyhli prepúšťaniu. Spomalenie automobilovej produkcie spomalilo rast nemeckej ekonomiky podľa Inštitútu pre ekonomický výskum Ifo o 0,75 percenta.

Nemecké automobilky mierne zaspali dobu. Volskwagen začal len nedávno realizovať citeľné investície do prechodu na výrobu elektromobilov. Nová produkcia je však menej náročná na pracovnú silu a menej zisková ako pri spaľovacích motoroch. Bude teda oveľa náročnejšie zaplniť výpadok po tradičných automobiloch.

Peňazí na vládne investície je dosť

Na nemecké spomalenie už reagovala aj Európska centrálna banka, ktorá znovu iniciovala program výkupu dlhopisov. Na spomalenie globálneho obchodu reagovali podobne aj iné svetové centrálne banky.

Americké ministerstvo financií v správe, v ktorej komentuje hospodárstvo najdôležitejších obchodných partnerov, nedávno odporučilo nemeckej vláde daňové úľavy a vládne investície s cieľom povzbudiť ekonomiku.

Vláda však takéto úvahy doteraz odmietala. Teší sa pritom z mimoriadne dobrých časov na finančných trhoch, keď sú zahraniční investori sú ochotní jej cez negatívne úroky platiť za to, že si od nich požičia. Rozpočtový deficit Nemecka za minulý rok okrem toho dosiahol najvyšší prebytok za posledných šesť rokov – až 1,5 percenta HDP. Peňazí na investície je teda dosť.

Problémom sú príliš striktné ústavné pravidlá. Nedovoľujú politikom použiť prebytky na podporu ekonomiky, kým vykazuje pozitívne čísla rastu, hoci už len kozmetické. Niektorí ekonómovia tvrdia, že prebytky majú tvoriť rezervy pre čoraz staršiu populáciu. Skutočnou prípravou na horšie časy sú však investície do inovácii a produktivity, nie kumulovanie rezerv.

Jedna odpoveď na “Nemecko zaspalo v inováciách. Ťahá nadol i Slovensko”

  1. Zoro X píše:

    Úplna pravda. Na Nemecko ako model raja môžeme zabudnúť. Ak nechceme skončiť ako Nemci musíme pritiahnuť inovácie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial