Utorok 18. decembra. Meniny má Sláva

Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať

Dôvodom uzatvorenia poistenia je nárok získať pri nepriaznivých udalostiach kompenzáciu formou poistného plnenia. Poisťovňa vtedy posudzuje, či je škoda poistkou krytá a v akej miere má je klient nárok na náhradu. Toto rozhodnutie sa však u klientov vždy nestretáva so spokojnosťou. V takých prípadoch nastupuje procedúra námietok, sťažností, ktoré môžu skončiť aj súdnym sporom.

Postup pri reklamácii

Reklamácia poistného plnenia má viac foriem. Klienti sa najviac obávajú súdnych ťahaníc s poisťovňou. To je však až konečné štádium sporu, ktorému sa aj samotné poisťovne snažia vyhnúť. Prvým krokom nespokojnosti s rozhodnutím o likvidácii poistnej udalosti je podanie námietky. Tu môže klient podať na pobočke, písomne, či prostredníctvom call centra, prípadne aj emailom. „Klientom, ktorí nie sú spokojní s riešením poistnej udalosti odporúčame v prvom kroku podať odvolanie,“ radí Ján Ďurech, hovorca Aegon Životnej poisťovne a dodáva, že až vtedy, keď klient nesúhlasí ani s vyjadrením k odvolaniu, má nárok podať sťažnosť.

„Klient by mal pri reklamácii v prvom rade písomne požiadať o prehodnotenie spôsobu ukončenia likvidácie. Mal by poukázať na skutočnosti, za akých podmienok sa svojho nároku dožaduje, teda buď podľa zákona alebo príslušných ustanovení poistných podmienok,“ vysvetľuje Beata Lipšicová z poisťovne Uniqa. Sťažnosť musí obsahovať základné údaje o jej podávajúcom, ďalej číslo poistnej udalosti, predmet sťažnosti – stručný popis na čo konkrétne sa klient sťažuje, prípadne prílohy, ktoré sa poistnej udalosti týkajú. „Lehota na prešetrenie a vybavenie sťažnosti je 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia sťažnosti,“ dodáva Silvia Nosková Illášová z poisťovne Kooperativa.

V prípade, že ste poistenie uzatvárali cez svojho finančného sprostredkovateľa, prvé kroky môžete konzultovať práve s ním. „Ak máte sprostredkovateľa, je dobré obrátiť sa najprv naňho. Vie nielen poradiť s konkrétnym postupom, ale aj prakticky pomôcť s podaním reklamácie. Ak človek nemá  sprostredkovateľa, mal by sa v prvom rade obrátiť písomne na poisťovňu. Súd prichádza do úvahy až vtedy, ak sa spor nepodarí vyriešiť a obe strany trvajú na svojom,“ radí Viera Mamojková, finančná analytička, OVB Allfinanz Slovensko.

Ak klient neuspeje na poisťovni, môže sa následne obrátiť na Národnú banku Slovenska, Odbor ochrany finančných spotrebiteľov, prípadne na poisťovacieho ombudsmana zriadeného pri Slovenskej asociácii poisťovní. Eva Jacková zo Slovenskej asociácie poisťovní však dodáva, že podmienkou začatia konania pred poisťovacím ombudsmanom je to, že klient už sťažnosť riešil a poisťovňa jeho nároky neuznala.

Poslednou inštanciou, ktorá prichádza na rad, keď všetky ostatné zlyhajú, je súd. „Podanie žaloby na súd je legitímny prostriedok, ako sa domáhať ochrany svojich práv a právom chránených záujmov. Na druhej strane tento spôsob môže byť časovo náročný a pre stranu sporu, ktorá neuspeje, aj nákladný,“ konštatuje Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Čoho sa týka najviac sťažností

Sťažnosti a reklamácie eviduje v poisťovniach špecializovaný pracovník, čo im ukladá zákon o poisťovníctve. Podľa H. Kanderkovej je najčastejším dôvodom reklamácie klientov nespokojnosť so zamietnutím poistného plnenia, no sťažnosti sa týkajú aj výšky poistného plnenia. “Evidujeme ich najčastejšie v rámci úrazového poistenia, poistenia domácnosti a nehnuteľnosti a povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel,” hovorí H. Kanderková.

V neživotnom poistení sa podľa nej reklamujú napríklad prípady, keď je poistné plnenie stanovené výpočtom poisťovne a klient nedokladuje náklady vynaložené na opravu. Ďalej sú to prípady, keď bola nehnuteľnosť podpoistená, teda poistná suma nezodpovedala hodnote nehnuteľnosti, alebo keď ku škode nedôjde z príčiny, ktorá nebola poistená.

B. Lipšicová dopĺňa, že aj v poisťovni Uniqa sa sťažnosti a reklamácie týkajú najčastejšie poistenia motorových vozidiel, majetku, nasleduje životné a úrazové poistenie. V poisťovni Aegon vedú sťažnosti na kompenzácie z úrazového poistenia alebo z poistenia denných dávok. „V minulosti sme napríklad na základe odvolania a doplňujúcej fotodokumentácie zo strany klienta poskytli dodatočné plnenie. V lekárskej správe klienta ošetrujúci lekár nesprávne uviedol len jeden chýbajúci článok prsta a podľa fotodokumentácie klientovi evidentne chýbali dva články prsta. Poisťovňa samozrejme poskytla dodatočné plnenie, na ktoré mal klient nárok,“ uvádza hovorca tejto poisťovne. Silvia Nosková Illášová z Kooperatívy upresňuje, že sťažnosti vznikajú aj preto, že klienti nesúhlasia s klasifikáciou poškodenia vozidla ako totálnej škody.

Existujú aj kuriózne sťažnosti. H. Kanderková uvádza: „Evidujeme prípady, keď poistený – vinník nehody, za ktorého poisťovňa vyplatila z jeho povinného zmluvného poistenia motorového vozidla plnenie poškodenému, namieta podľa neho príliš vysoké poistné plnenie a v tej istej veci sa poškodený sťažuje naopak práve na nízke poistné plnenie. Netradičné sú sťažnosti, keď klient nesúhlasí s povinnosťou zaplatiť poistné počas platnosti poistenia s odôvodnením, že zatiaľ si neuplatnil a ani nemal žiadnu poistnú udalosť.“

Do kedy možno podať reklamáciu

„V prípade poistenia vlastného majetku alebo poistenia osôb je možné si nárokovať poistné plnenie najneskôr do štyroch rokov od vzniku poistnej udalosti. Termín, do ktorého je možné podať sťažnosť nie je stanovený, je však v záujme klienta, aby sa na poisťovňu obrátil čím skôr, kým má k dispozícii dôkazy preukazujúce svoje nároky a tvrdenia,“ radí H. Kanderková.

20 odpovedí na “Nie ste spokojní s poistným plnením? Môžete ho reklamovať”

  1. Ladislav píše:

    dobrý deň od minulého roka 31.8.2017 som omylom zaplatil 2x poistenie za auto a do dnešného dňa ste nevrátili peniaze poprosím o riešenie a vrátenie 1splátky,moje číslo účtu je SK0302000000003652678259
    Identifikátor číslo 1- SBA4TB7137 a číslo 2-SBA4TB7187

  2. Lydia píše:

    Prajem pekny den, Touto cestou by som potrebovala poradit PZP. Poistenie zaplatene, ale zmenili sumu a to som nevedela. Nedostala som poukazku tak som poistne zaplatila ako vzdy stvrt rocne. Po nahlaseni poist. Udalosti mi bolo oznemene ze poistenie mam zrusene az po telefonate mi poslala pani doklady a tam sme zistili ze zmenili sumu o 10.37 EUr viac . Az po nahlaseni mi vystavili doklad o zruseni PZP s datumom 27.7. K 2.7 a poslali preplatok na ucet 28 Eur. Da sa dako branit za neplatne zrusenie. Vzdy som poctivo platila. Od. 2.6.2010 . Teraz mi doslo zaplatit od poistovne poskodeneho dost vysoka suma. Mam dojem ze to bolo ucelovo zrusene. Ved ako mozem mat nezaplatene, ked mi vratia preplatok. Nerozumiem tomu. Dakujem vopred za odpoved. Ci skusenost.

  3. Bea píše:

    Dobry den,Touto cestou by som potrebovala poradit ohladom skodovej udalosti, ktora sa stala 08.2017. v Madarsku.Do manzela narazila dodavka,na miesto boli privolany policajti takze bolo vsetko zaznamenane ….cize vinnik bol znamy.Po neuspesnych viacerych telefonatoch,ktorymi nam z poistovni davali mylne informacie,sme napisali mail ,na ktory sme dostali takuto odpoved :k dnesnemu dnu nie je mozne pristupit k vysporiadaniu Vasich narokov nakolko sme do dnesneho dna neboli povereni od poistovatela protistrany.To uz od nehody ubehlo 7 mesiacov.Mozem Vas poprosit aby ste mi poradili ako mame postupovat v takomto pripade.Vopred dakujem za odpoved

  4. Eva Javorčeková píše:

    Dobrý deň,chcela by som si dať prehodnotiť škodovú udalosť zo dňa 05.04 2018 kedy nám praskol prívod studenej vody a poškodila sa nám podlaha.Výpočet škody bol odhadnutý asi 2m Miestosť má 4×4 m a nemôžem nikde kúpiť podlahu, ktorá má takú istú drážku ako potrebujeme .Prosím o preverenie a prehodnotenie. Ďakujem

  5. Maria píše:

    Nikde neviem najst mailovy kontakt na KOOPERATIVU – ako sa mam stazovat ???
    Pri plneni poistnej udalosti ( skoda na majetku – nasledkom zaplavy zo dna 6.6.2018 v BA) absolutna neprofesionalita, uplna ignoracia, call centrum vysmech.
    Operator hovori ceskym jazykom a nerozumie slovensky, ak nahodou mate to stastie ze hovorite so slovenskym operatorom, tak je drzy, arogantny…
    Co sa to deje v KOOPERATIVE ???

  6. Andrej píše:

    S KOOPERATIVOU riešim škodovú udalosť, pri ktorej mi auto idúce predo mnou rozbilo čelné sklo, čo aj majiteľ uznal a oni mi to odmietajú preplatiť. Dovolať sa tam nedá, po asi 10.min volania, čo vám automat cituje zákony o nahrávaní hovorov, to potom dvihne nejaká dcérska spoločnosť, ktorá Vám nič nepovie, lebo nič nevie. Strácajú dokumenty ktoré im boli zaslané. Po mesiaci ich dohľadajú, pritom by mali škodovú udalosť vyriešiť do 15 dni. KOOPERATIVA mi príde ako nejaká schránková firma.

    • milan píše:

      mám ten istý problém. je tam aj svedok, čo to potvrdil, a aj tak mi sklo odmietli preplatiť. viete poradiť dakoho, čo by ma zastupoval v spore?

  7. Ing. Horváthová píše:

    Taktiež môžem potvrdiť nespokojnosť s Kooperatívou. Syn mal úraz a oni neuznali ani 1%, že by sa mu malo vrátiť z poistenia. Už nikdy viac nedám nič a nikoho poistiť v tejto spoločnosti. Otrasný prístup, nekompletné informácie, celé nedotiahnuté.

  8. Ing. Horváthová píše:

    Kontakt na linku je 0800 120 000. Problém je v tom, že linka je permanentne obsadená a nikto Vám neodpovedá. Nereaguje ani pani, ktorá je zodpovedná za likvidáciu. Ich zmluvné podmienky pre poistenie Život sú postavené proti klientovi a oni si tam odpočítavajú z mne neznámeho dôvodu 10%. Zrušila som všetko v tejto inštitúcii. Dajte si pozor dobudúcna.

  9. Mário píše:

    Bola mi vyplatená škoda z PZP auto som mal na totálnu škodu vyplatili mi len 800€, chcem sa sťažovať aby mi dali väčšie plnenie, ako mám postupovať ?

  10. Viera Daxnerová píše:

    Poisťovňa chce uzatvoriť poistné plnenie ako totálnu škodu. Najprv po predložení výpočtu servisu za opravu prevyšovali VŠH o 400,00 €. Bol robený nový výpočet v ktorom sme sa spratali pod VŠHV, no poisťovni prekážalo že výpočet predkladá nezmluvný servis. Tretí krát sme dali urobiť výpočet za opravu v zmluvnom servise poisťovne , kde sme sa taktiež spratali pod VŠHV. Poisťovni prekážalo že vo výpočte neboli zahrnuté všetky diely ktoré likvidátor navrhol na výmenu. Servis doložil na poisťovňu vyjadrenie, že nie všetky diely je nutné úplne vymeniť stačí iba ich oprava. Poisťovňa napriek tomu trvá na ukončení plnenie ako totálnu škodu. Kto by nás vedel v tomto prípade zastupovať ?

  11. Marek píše:

    Dobry den, podal som odovalnie, ale nedostal som odpoved v zakonnej lehote 30 dni. na co mam narok?

  12. Iveta Kabóková píše:

    Som znechutená z poisťovní,´všetko je nastavené tak, aby sme platili zo svojich platov,ale nedostali peniaze. Mám úver veľký na dom a tak som sa chcela poistiť pre prípad invalidity, inak by som musela dom v budúcnosti predať. Zrátala som si , sedavé zamestnanie, bolesti chrbtice, čo ma môže položiť raz. V zdravotnom dotazníku som povedala pravdu, nastúpila som do práce, kde som zo začiatku robila denne 16hod., tak som mala problémy s chrbticou a bola som na týždeň v nemocnici na rehabko a infúzie, vyjadrenie lekára, chrbtica je vzhľadom k veku, 50 rokov, už vekom degenerovaná, ale žiadny nález na operáciu, skrátka cvičím a fungujem ďalej. Dnes mi prišlo z poisťovne, že vzhľadom na to nedostanem za chrbticu nič. Tak sa pýtam, načo asi sa chcem poistiť do budúcnosti? V dotazníku boli takéto otázky, boli ste už na sono, RTG ? Prosím Vás, je tu niekto, kto nebol? Takže ruším poistenie, budem si radšej šetriť!

  13. silvia píše:

    Bola mi vyplatená škoda z PZP auto peugeot 407 coupe som mala na totálnu škodu vyplatili mi len 2400€, chcem sa sťažovať aby mi dali väčšie plnenie, ako mám postupovať ? Technik z kooperativy zamerne nezapisal do odhadu poskodeny podvozok. Odmietal ist do orig.servisu kam som s autom chodila na opakovanu obhliadku. Ako viem docielit opatovnu obhliadku a prehodnotenie skodovej udalosti? Ako spravne postupovat?

  14. Veronika píše:

    Dobrý den,
    ani NBS Vám veľmi nepomôže pri reklamácii ,možete sa isť sťažovať na lampáren-a oni majú na posúdenie až 60 dni zo zákona takže čakáte a myslíte si,že lady sa pohnu a skopírujú Vám len paragrafy a poučky ,ktoré majú naučené,takže zbytočne niečo riešiť cez NBS ,ktorá akože vyonáva dohľad nad poisťovnami-ruka ruku myje…

  15. Peter píše:

    KOOPERATÍVA NIKDY VIAC !
    Ak si to dokážete prečítať celé, pochopíte prečo.
    Platil som 970€ havarijnú poistku ktorá zahŕňa i odcudzenie. 6.7.2018 mi bolo na Bratislave odcudzené vozidlo, na ktorom som pracovne závislý a mal som ho aj registrované na živnosť. Keďže pracujem v zahraničí a musel som počkať na ukončenie vyšetrovania, doklady potrebné k likvidácii škody som odovzdal až pri prvom návrate na Slovensko 24.8.2018. Presne podľa zoznamu potrebných dokladov. Po mesiaci som sa informoval na priebeh likvidácie. Bolo mi oznámené, že je to už na riešení u likvidátora v Košiciach na ktorého mi dali aj tel. kontakt. Po ďalších dvoch týždňoch som priamo u neho zisťoval stav veci. Odvtedy som sa mu už nikdy nedokázal dovolať. Upovedomil ma že prebieha ešte audit a po ukončení dôjde k likvidácii a finančnému plneniu. Po ďalších troch týždňoch som znova zisťoval stav vybavenia a na moje prekvapenie mi bolo oznámené, že nemôže dôjsť k plneniu nakoľko im ešte chýba správa od polície o ukončení vyšetrovania. Túto správu som odovzdal osobne na pobočke Kooperatívy ešte z ostatnými dokladmi 24.8.2018. Na čo som ich aj upozornil. Po týždňovom hľadaní sa správa našla a ubezpečili ma o urgentnom vybavení.
    Verte mi v Kooperatíve nik netuší význam slova „URGENTNÝ“ Po dvoch Týždňoch čakania mi už akosi začala dochádzať trpezlivosť a preto som si pracne zistil tel. na priameho nadriadeného likvidátora škody a „šok“ ! Nemôže dôjsť k likvidácii, chýba potvrdenie o odhlásení vozidla! Tiež odovzdané 24.8.2018. Takže ho momentálne hľadajú a prisľúbili, že mi oznámia telefonicky ako pokročili. Bol som však upozornený že ide o vyššiu škodu a preto musí ešte prejsť schválením komisie, takže peniaze tak skoro nebudú. Asi sa budú rozhodovať čo ešte stratia.
    Takže mne nezostáva nič iné, len naďalej pracovne používam auto z požičovne, čím sa mi pekne zvyšujú náklady.
    VĎAKA….. KOOPERATIVA !
    Takže dúfam že ste sa pochopili, kde sa nikdy nepoistiť.
    Pracujem v zahraničí a výkon môjho povolania je podmienený používaním
    vlastného vozidla. Aj preto bolo odcudzené vozidlo registrované na živnosť,
    nie na súkromnú
    osobu. Prieťahmi zo strany vašej poisťovne som nútený používať vozidlo
    požičovne, čo nie je lacnou záležitosťou. Minulý týždeň som telefonicky
    kontaktoval vašu
    pobočku a bol som ubezpečený, že sa pristúpilo k urgentnému riešeniu mojej
    poistnej udalosti. Avšak už som pochopil, že definíciu slova „urgentný“ vo
    Vašej poisťovni
    nepoznajú.
    Pracovné povinnosti mi nedovolili pricestovať na Slovensko dlhšie ako na
    týždeň. Dúfal som že tento týždeň si obstarám (predbežne rezervované)
    vozidlo. V nedeľu 11.11 musím
    cestovať znova do zahraničia kde musím zotrvať do 20.12. Som nútený znova
    využiť služby auto-požičovne. Prenajímam ho na spomínanú živnosť a po
    predbežnej porade s
    právnikom by sa mi mala vyššia časť nákladov, aj vďaka vašej poisťovni
    vrátiť.

  16. Peter píše:

    KOOPERATÍVA NIKDY VIAC !
    Ak si to dokážete prečítať celé, pochopíte prečo.
    Platil som 970€ havarijnú poistku ktorá zahŕňa i odcudzenie. 6.7.2018 mi bolo na Bratislave odcudzené vozidlo, na ktorom som pracovne závislý a mal som ho aj registrované na živnosť. Keďže pracujem v zahraničí a musel som počkať na ukončenie vyšetrovania, doklady potrebné k likvidácii škody som odovzdal až pri prvom návrate na Slovensko 24.8.2018. Presne podľa zoznamu potrebných dokladov. Po mesiaci som sa informoval na priebeh likvidácie. Bolo mi oznámené, že je to už na riešení u likvidátora v Košiciach na ktorého mi dali aj tel. kontakt. Po ďalších dvoch týždňoch som priamo u neho zisťoval stav veci. Odvtedy som sa mu už nikdy nedokázal dovolať. Upovedomil ma že prebieha ešte audit a po ukončení dôjde k likvidácii a finančnému plneniu. Po ďalších troch týždňoch som znova zisťoval stav vybavenia a na moje prekvapenie mi bolo oznámené, že nemôže dôjsť k plneniu nakoľko im ešte chýba správa od polície o ukončení vyšetrovania. Túto správu som odovzdal osobne na pobočke Kooperatívy ešte z ostatnými dokladmi 24.8.2018. Na čo som ich aj upozornil. Po týždňovom hľadaní sa správa našla a ubezpečili ma o urgentnom vybavení.
    Verte mi v Kooperatíve nik netuší význam slova „URGENTNÝ“ Po dvoch Týždňoch čakania mi už akosi začala dochádzať trpezlivosť a preto som si pracne zistil tel. na priameho nadriadeného likvidátora škody a „šok“ ! Nemôže dôjsť k likvidácii, chýba potvrdenie o odhlásení vozidla! Tiež odovzdané 24.8.2018. Takže ho momentálne hľadajú a prisľúbili, že mi oznámia telefonicky ako pokročili. Bol som však upozornený že ide o vyššiu škodu a preto musí ešte prejsť schválením komisie, takže peniaze tak skoro nebudú. Asi sa budú rozhodovať čo ešte stratia.
    Takže mne nezostáva nič iné, len naďalej pracovne používam auto z požičovne, čím sa mi pekne zvyšujú náklady.
    VĎAKA….. KOOPERATÍVA !
    Takže dúfam že ste sa pochopili, kde sa nikdy nepoistiť.

    • Peter Apolen píše:

      To je určite nepríjemná skúsenosť, ktorú popisujete. Potvrdzuje to, že celú komunikáciu s poisťovňou si treba zálohovať a nechať si potvrdiť zoznam prevzatých dokumentov. Orgánom dohľadu pre poisťovne je NBS, takže ak Vám došla trpezlivosť, môžete to riešiť podaním u nich.

  17. Robert Procházka píše:

    Podávam reklamáciu na moju škodovú udalosť č.4800844118 zo dňa 13.11.2018. Obhliadka vozidla bola prevedená dňa 22.11.2018 v Leviciach p.Miroslavom Janovčíkom/0905 301 123/, kde zdokumentoval všetky poškodené miesta na mojom aute LV 249CX. Poslal mi správu o zapise o poškodení vozidla a určil sumu na 301,15 eur.Nakoľko som SZČO a potrebujem auto na každodennú dochádzku do práce, súhlasil som so sumou, ktorú určil a nedával som auto do servisu, kde by mi naúčtovali ďaleko väčšiu sumu , ako určil obhliadkar. Zo sumy 301,15eur mi poisťovňa vyplatila sumu 138,00 eur, s čím nesúhlasím, a žiadam doplaťiť sumu určenú p.Janovčíkom, alebo urobíme novú obhliadku, lebo sa mi ťaško otvára kufor na aute, zrejne narazom je skrížený.Keď do Vás nacúva Land Rower 2,5t, tak to nechá aj nejaké následky. Dúfam, že zviťazí zdravý rozum a nie naše súdy.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *