Pondelok 26. augusta. Meniny má Samuel

Odmietnutie poistného plnenia: poisťovne sa chránia aj malými písmenkami

O výhodách životného poistenia počuť veľa a z rôznych strán. Už menej sa však hovorí o prípadných výlukách a čakacích dobách. Práve malé písmenká na poistnej zmluve môžu spôsobiť, že klient nakoniec poistné plnenie nezíska. Na čo si teda pri uzatváraní poistky dávať pozor?

Cieľom tohto článku nie je porovnávať výhody produktov jednotlivých poisťovní, skôr naopak, poukázať na to, čo majú poisťovne spoločné. V tomto prípade je to ochrana vlastných záujmov, a to najmä pred prípadnými podvodmi a takisto pred mimoriadnymi situáciami. V prvom rade platí, pozorne si treba čítať aj malé písmenká v zmluve! Typickým príkladom je poistenie domácnosti. Poisťovňa napríklad nemusí skontrolovať pri uzatvorení zmluvy, či má klient na dverách požadovaný bezpečnostný zámok. Ak ho však vykradnú a požadovaný zámok nemal, nemusí dostať nič.

Výluky z poistenia: terorizmus, alkohol a niekedy aj cunami

Poisťovňa chráni pred vznikom náhodnej udalosti, nie však keď klient ide vedome do rizika. Pokiaľ napríklad turista cestuje do krajiny, kde je vojnový konflikt alebo živelná udalosť (napríklad cunami) a ministerstvo zahraničných vecí cestu neodporúča, prípadné plnenie poisťovňa s najväčšou pravdepodobnosťou zamietne.

Podobné je to aj pri teroristickom útoku alebo vojne na Slovensku. Cynicky povedané, dôvodom je predovšetkým snaha vyhnúť sa situácii, keď príliš veľa mŕtvych priveľmi zaťaží účet poisťovne.

Poisťovne takisto často znížia alebo dokonca úplne obmedzia poistné plnenie aj v prípade, že si klient spôsobí úraz napríklad pod vplyvom alkoholu alebo návykovej látky. S odškodním nepočítajte ani v prípade, že sa vám niečo stane, keď šoférujete auto bez platného vodičského oprávnenia. Peňazí sa nedočká ani človek, ktorý utrpí úraz pri páchaní zločinu. Pomerne často uplatňovanou výlukou sú samovraždy.

Čakacie doby: kritické choroby až po niekoľkých mesiacoch 

Dôvodom „čakacej doby“ je snaha vyhnúť sa podvodom. Nie raz sa totiž stalo, že človeku diagnostikovali ťažkú chorobu a on, v snahe zabezpečiť svoju rodinu, rýchlo uzavrel životnú poistku. Zbytočne. Pre prípad diagnostikovania „kritických chorôb“ platí výluka zhruba pol roka. Čiže, dohodnuté plnenie poisťovňa vyplatí, ak kritickú chorobu diagnostikujú klientovi až pol roka po uzatvorení zmluvy.

Vyšetrovanie: na podvodníkov dohliadajú bývalí policajti

Poisťovne sú v boji o klientov na seba často veľmi nepríjmné, ale v boji proti podvodom sa vedia vzácne zhodnúť. Ide totiž o nemalé peniaze. Allianz – Slovenská poisťovňa sa v spolupráci s políciou dopracovala k zaujímavým štatistikám: „30 až 40 percent z oznámených poistných udalostí sú poistné podvody.“ Nie všetky sa však podarí odhaliť. Najčastejšie sa podvody páchajú v súvislosti s autopoistením. Klient napríklad finguje nehodu. Takisto sa stáva, že klient havaruje, následne uzavrie KASKO a poisťovni oznámi, že sa havária stala až po uzatvorení zmluvy.

Najmä v televíznych kriminálkach figuruje ako dôvod vraždy snaha získať životnú poistku obete. Filmovým scenáristom dokáže konkurovať aj samotný život. V dejinách poistnej kriminality sa napríklad vyskytol prípad, keď muž poistil bezdomovca a seba uviedol ako oprávnenú osobu. Bezdomovec krátko po uzatvorení zmluvy záhadne zomrel.

Takmer každá poisťovňa zamestnáva bývalých policajných vyšetrovateľov. Tí si, bez rozdielu na to, v ktorej inštitúcii pracujú, vymieňajú svoje skúsenosti a pri odhaľovaní podvodníkov dokážu byť veľmi úspešní.

Čo robiť ak poisťovňa odmietne plnenie?

Nie každý, koho poisťovňa odmietne, je však podvodník. Nie je ich síce veľa, ale na trhu sa objavili aj poisťovne, ktoré inštruujú svojich likvidátorov, aby šetrili viac, ako je vhodné. Ako sa teda brániť, pokiaľ sa cítite byť ukrivdený?

Pokiaľ ste poistnú zmluvu uzavreli cez finančného poradcu, obráťte sa naňho. Za sprostredkovateľom väčšinou stojí silná maklérska firma a pred ňou majú poisťovne rešpekt.

Paradoxným riešením je poistiť sa pre prípad sporu s poisťovňou. Vhodný produkt sa volá poistenie právnej ochrany. Poisťovňa v tomto prípade ponúkne právne rady a zaplatí advokáta v spore so "zlou poisťovňou". Lídrom na trhu v tejto oblasti je špecializovaná poisťovňa D.A.S.  Túto službu poskytujú aj Uniqa Generali Slovensko a vyše roka aj Wüstenrot poisťovňa. Poistenie právnej ochrany už ponúka aj nováčik na trhu AXA. Podľa prehľadu poistných produktov, ktoré zverejňuje Slovenská asociácia poisťovní plánujú poistenie právnej ochrany zaviesť aj Allianz SP, Kooperatíva Komunálna poisťovňa.

Pri poistení právnej ochrany však platí, že ho klient musí uzavrieť ešte pred tým, než sa mu poistná udalosť stane. Ak to už nestihnete, jedným z najúčinnejších, ale najdrahších riešení, je najať si skúseného právnika. Prevencia v podobe čítania malých písmenok na zmluve, stojí podstatne menej.  

Stretli ste sa odmietnutím poistného plnenia?

View Results

Loading ... Loading ...

8 odpovedí na “Odmietnutie poistného plnenia: poisťovne sa chránia aj malými písmenkami”

  1. neblábolil píše:

    Autora asi v dětství zneužívali pojišťováci. Proto autor zahořknul (nenávidí celý svět).

    Na základě přečtení takového blábolu bych mohl generalizovat, že všichni publikující jsou nekompetentní a jedinou jejich snahou je někoho pošpinit a očernit.

    • LK píše:

      Rád budem reagovať na vaše argumenty. Čo v uvedenom článku nie je pravda?

      • Radek píše:

        Víte, to máte těžké. Jsou lidé, kteří prostě musí plácat a argumenty jim chybějí. S takovými nic nenaděláte.

      • neblábolil píše:

        Vážený autore, článek je prostě v obecné rovině namířen proti pojišťovacím ústavům. O to jde. Už jenom ten titulek! Chápu, že obal prodává, ale psát stylem generalizování, to je dobré tak pro Blesk a Nový čas, ne finanční web. Napište konkrétní případy, kdy a hlavně které pojišťovny odmítly pojistné plnění z Vámi zmíněných důvodů. Není pojišťovna jako pojišťovna, pokud jste si nevšimnul. A co se týče výluk, tak na ty klienty upozorňuji. Je to i pro můj klid, nestojím o to, aby mi chodil někdo nadávat. A představte si, že málokdo má problém výluky akceptovat. A když ano, tak se prostě obchod nerealizuje, protože je to jako u jakéhokoli jiného zboží – nelíbí se mi, nevyhovuje mi, tak si ho nekoupím. Že jo. A co se týče výluk, tak to je Váš další prohřešek, protože se o nich vyjadřujete jako o něčem irelevantním.

        • LK píše:

          Dakujem za podrobnosti. Zacnem zosiroka: Pokial, ako Vy tvrdite, hovorite klientovi aj o vylukach, je to Vase pozitivum a istotne sa prejavuje na pocte spokojnych klientov. Na druhej strane, a to je otazka do vasich radov, robia to tak vsetci poradcovia a poistovaci agenti? Zaujima ma Vas nazor, ale osobne si myslim, ze nie.

          Ja chapem vyznam vyluk a ich zohladnenie v poistnej matematike. Rozumiem, ze bez nich by bolo poistenie drahsie.

          Cielom tohto clanku bolo upozornit siroku verejnost mozne problemy: nech sa pri uzatvarani poistnej zmluvy pytaju a nech vedia, co sa maju pytat.

          Dakujem za nazor.

          • neblábolil píše:

            Jenže informovat se dá i suše, stroze, bez senzacechtivých titulků. O výlukách se dá např. psát tak, že jsou založeny na stejném principu jako pravidla používání jakéhokoli jiného zboží nebo služby. Když je na mikrovlnce napsáno, že se do ní nemají vkládat kovové předměty, tak je tam taky dávat nebudu. Taky je dobré připomenout, že pro uznání pojistné události musí být naplněn princip nahodilosti. Určitě bych netvrdil, že cílem pojišťoven je nevyplácet plnění. Plnění bude, má-li na něj klient nárok, tj. jsou-li dodrženy pojistné podmínky.

          • Radek píše:

            Píšete: „Jenže informovat se dá i suše, stroze, bez senzacechtivých titulků.“
            a máte plnou pravdu. Jenže cílem titulku je zaujmout, přitáhnout pozornost. Jen tak se lidé začnou zajímat o obsah. Bez titulku, který přitáhne čtenáře, není třeba ani nic psát – vždyť všechno má napsané v pojistných podmínkách. Jenže ty taky moc lidí nečte. Proč asi? Nejsou pro ně dost přitažlivé, čtivé.

  2. Darina píše:

    Dobrý den konkretne s touto positovnou mám velmi zle skusenosti, odmietli mi preplatit poistne plnenie z dovodu PN aj ked som si vsetko na cas a riadne platila, lebo som neposlal PN do 14 dní ale az po jej skonceni.
    Touto sktocnostou ma ale nik neoboznámil ked mi dával robiť poistku takze som sa marne natahovala o svoje peniaze ked mi ich bolo najviac treba tak sa na mna vykasli supes nie ?????????

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *