Streda 26. septembra. Meniny má Edita

Online finančné poradenstvo: Budúcnosť alebo utópia?

Životných partnerov na internete už hľadáme bežne. Svoje finančné plány však s poradcom radšej konzultujeme osobne. Aj tu sa však trendy menia. Otvára online poradenstvo nové netušené možnosti alebo to s ním nie je až také horúce?

Potrebujete poradiť ako najlepšie zhodnotiť svoje úspory, či ktorá hypotéka je pre vás najvýhodnejšia? Nie je nič jednoduchšie – stačí otvoriť internetový prehliadač, vyťukať názov stránky a odpovede sú na dosah – ideálne aj v reálnom čase. Žiadne osobné schôdzky, žiadne čakania v radoch.

Takto si online nadšenci predstavujú budúcnosť finančného poradenstva. Kým online bankovníctvo je bežnou realitou našich životov už niekoľko rokov, oblasť finančného poradenstva svoj sa ale s online realitou len začína pohrávať. Trend sa začal v USA, kde sa pomaly, ale isto začína presadzovať na úkor tradičného, takzvaného “face-to-face” poradenstva založenom na osobnom kontakte.

Weby ako FutureAdvisor, Wealthfront, alebo Betterment sľubujú revolúciu v sektore podobne, ako pred rokmi navždy zmenili oblasť cestovných kancelárií portály typu Expedia. Kým technologickí nadšenci v nich vidia budúcnosť – vrátane mnohých investorov zo Silicon Valley – iní nimi pohŕdajú a označujú ich “robo-poradcov”, založených viac na algoritmoch ako na reálnych záujmoch klientov.

Na Slovensku sme však v tomto smere len v začiatkoch. A kým väčšina z nás svoj bankový účet manažuje online a mnohí z nás prostredníctvom internetu dokonca hľadajú aj životného partnera, finančného poradcu (alebo agenta) máme stále radi “živého”. Potvrdzuje to aj Miroslav Hurban, reprezentant poisťovne Allianz-Slovenská poisťovňa, ktorý založil webovú stránku www.poradenstvo-pre-vas.webnode.sk, prostredníctvom ktorej ho môžu klienti priamo kontaktovať. “Trend v tejto oblasti rastie, ale zatiaľ veľmi mierne,” hovorí. “Poznám aj kolegov z našej firmy ktorí už majú svoj web, ale veľa ich nie je, určite sú vo veľkej menšine,” dodáva.

Náš malý prieskum to potvrdzuje – na slovenskom webe sme našli len štyri stránky, prostredníctvom ktorých je možné priamo sa spýtať poradcov otázku súvisiacu s ich financiami. O kompletné finančné poradenstvo však nejde ani v jednom prípade, vždy ide o online platformy, kde je možné zodpovedať len všeobecné témy, v konkrétnych prípadoch je nutné osobné stretnutie.

Napríklad ani v projekte Partners Group www.financnesluzbyinak.sk, prostredníctvom ktorého sa môžu užívatelia pomocou online formulára spýtať otázky na investície, či dôchodkové zabezpečenie, o plnohodnotné poradenstvo nejde. “Náš systém práce funguje na báze osobného vzťahu klienta a sprostredkovateľa,” hovorí marketingová riaditeľka spoločnosti Jana Mokráňová. “Menovaný portál je poradňou pre verejnosť, ktorá je určená na operatívne odpovedanie na otázky a odpovede v zmysle základných odporúčaní,” pokračuje. Dodáva ale, že spomínaný web nemá ambíciu zastávať funkciu plnohodnotného poradenstva. Je výsledkom nadácie Partners Group v rámci vzdelávacieho projektu Deň finančnej gramotnosti.

Podľa M. Hurbana je však len otázkou času, kedy podobných webov aj na Slovensku vznikne viac. “Trh v tejto oblasti sa bude určite meniť a približovať trendom v zahraničí,” hovorí. Okrem samotnej stránky svoju prácu propaguje aj na sociálnych sieťach Facebook and LinkedIn a vytvoril aj bezplatnú aplikáciu pre smartfóny, ktorá ponúka možnosť mobilnej komunikácie.

Aj Slováci sa totiž v otázkach svojich financií začínajú postupne pozerať na web. “Veľa klientov ktorých kontaktujem sa často pýta, či máme informácie k danej problematike na internete,” potvrdzuje M. Hurban. No konštatuje, že veľa kontaktov prostredníctvom svojej stránky zatiaľ nezískal. “Vlastná webová stránka je osobnejšia a klient má možnosť získať nielen informácie ohľadom produktov, ale môže si vytvoriť lepší obraz o poskytovateľovi služby. Určite to zlepšuje prípadnú ďalšiu komunikáciu.”

Tu ale smerujeme k postate veci. Dokáže online finančné poradenstvo úplne nahradiť to klasické? V USA je táto debata na programe dňa a online platformy typu LearnVest pútajú pozornosť médií i odborníkov. Sľubujú totiž priniesť finančné poradenstvo do miliónov domácností, ktoré si osobné poradenstvo, v USA bežne za úhradu, nemohli dovoliť. Skĺbenie modernej technológie a top certifikovaných expertov na financie totiž prináša úsporu času a peňazí, pričom klientom ponúka vypracovanie finančného plánu “na mieru”.

Mnohí však ostávajú skôr skeptickí a online nástroje vnímajú len ako doplnok k tradičnému “face-to-face” poradenstvu. “Online poradenstvo určite nedokáže nahradiť priamy kontakt s klientom, skôr ho môže vhodne dopĺňať,” myslí si M. Hurban. “Osobný kontakt je stále najdôležitejší preto, že sa ním priamo buduje vzťah klienta a obchodníka,” spresňuje. Napriek tomu verí, že poradenstvo na internete v istej forme má budúcnosť.

Podobný názor zastáva i finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Fincentrum. „Online svet má nesporne mnoho výhod. Od rýchlosti, pohodlia domova až po 24hodinovú dostupnosť. Poradenstvo je však v prvom rade o dôvere,“ hovorí analytik Fincentra Ján Porázik. Vysvetľuje, že medzi klientom a sprostredkovateľom alebo poradcom musí vzniknúť vzťah dôvery budovaný a získaný počas niekoľkých osobných stretnutí. Až na základe toho vie sprostredkovateľ ponúknuť klientovi najvhodnejšie riešenie a klient dokáže tento návrh prijať za svoj. J. Porázik porovnáva poradenstvo k návšteve lekára, keď i tu je osobný kontakt nezastupiteľný aj napriek neustálemu tlaku online prostredia.

Aké sú teda slabiny online finančného poradenstva? Zhrnuli sme ich pre vás do šiestich bodov:

1. Z očí do očí

Je prirodzené, že väčšina ľudí sa chce “tej druhej strane” takpovediac “pozrieť do očí” predtým, ako od nej príjme rady. Najmä keď sa týkajú ich financií. Táto inklinácia ostáva nezmenená i napriek obrovskému pokroku v komunikačných technológiách. I vo veku videohovorov a telekonferencií totiž stále dávame na povestný prvý dojem a ten sa najlepšie utvára pri osobnom stretnutí. Faktory ako podanie ruky a očný kontakt sú pre mnohých stále nenahraditeľné. Nie nadarmo sa dôležité dohody v najvyšších sférach biznisu a politiky ešte stále uzatvárajú – pre niekoho možno staromódne – osobne.

2. Tehla verzus web

Budovy, respektíve firemné priestory, sú symbolom stability a úspechu, zvlášť vo finančnom svete. Klienti si radi obzrú sídlo, prípadne pobočku spoločnosti, ktorej sa chystajú zveriť svoje financie, sami – na vlastné oči. Firemné nehnuteľnosti, ich celkový stav a vybavenie totiž môžu naznačiť, či má daná firma “hlboko do vrecka”, alebo naopak, či sú u nej peniaze v bezpečí.

Chatrná kancelária v polorozpadnutej budove zastrčenej kdesi okraji mesta asi pre väčšinu bude signalizovať minimálne dôvod k opatrnosti. Pre úplnosť však treba dodať, že samé o sebe ani tie najnaleštenejšie priestory zariadené luxusným nábytkom od vyhlásených dizajnérov ešte sami o sebe neznamenajú, že peniaze v nich sú v bezpečí. Minulosť to už mnohokrát ukázala. No vytvárajú aspoň k tomu predpoklad.

3. Bezpečnosť

Početné škandály spojené s online bezpečnosťou spôsobili, že mnoho ľudí začína mať pocit, že čokoľvek, čo umiestňujú na web, vrátane zabezpečeného obsahu, môžu rovno poslať do novín. Nuž, také horúce to snáď nie je, no pravdou je, že napriek všemožnému úsiliu firiem sú počítačové systémy napádané a heslá a dáta kradnuté. A keďže finanční poradcovia pracujú so zvlášť citlivými informáciami, ako výška príjmu, odhad hodnoty majetku či veľkosť úspor, opatrnosť je v tomto prípade naozaj na mieste. 

4. Nedorozumenia

Komunikácia tvárou v tvár prináša nesporné výhody výraznejšej spätnej väzby z oboch strán. Kým klient dokáže poradcovi lepšie artikulovať svoje priority a pýtať sa ho doplňujúce otázky – aj tie, ktoré by sa mu v online styku zdali príliš banálne alebo dokonca trápne – poradca zasa na osobnom stretnutí dokáže lepšie zhodnotiť, či klient všetkému porozumel a je s poskytovanými službami spokojný.

Do hry vstupujú aj dôležité, no často podceňované faktory neverbálnej komunikácie, a drobné, no správne interpretované nuansy v mimike, či gestikulácii, čo pomôže predísť budúcim nedorozumeniam. Boli všetky otázky zodpovedané? Rozumie poradca, čo od neho čakám? A rozumie klient všetkému, k čomu sa podpisom zmluvy zaväzuje? Odpovede na tieto a ďalšie otázky sa najlepšie hľadajú na osobnom stretnutí.

5. Dôvera

Dôvera znamená, že klient je presvedčený, že poradca pracuje v jeho najlepšom záujme. Vzniká a je základom osobných vzťahov. Priznajme si, že vzťah k neosobnej online platforme sa buduje len ťažko a aj preto je prítomnosť živého poradcu takpovediac “z mäsa a kostí” pre mnohých stále nenahraditeľná.

Má to aj ďalšiu stránku – klienti ľahšie príjmajú rady od reálneho poradcu aj preto, že podvedome ho činia zodpovedným pre prípady, keby sa niečo pokazilo. Ak v budúcnosti nastanú nejaké problémy, budú na neho môcť adresnejšie smerovať žiadosti o nápravu, prípadne sťažnosti.

6. Trvácnosť

Mať dobrého finančného poradcu je ako mať dobrého priateľa, mohli by sme nadnesene povedať. Nie nadarmo si mnohí klienti postupom času budujú k svojim poradcom v určitom zmysle až takmer kamarátsky vzťah. Poradca vie všetko o osobných financiách klienta, je svedkom zlomových životných udalostí, asistuje pri veľkých rozhodnutiach a pomáha mu v krízových situáciách. Toto všetko pri online nástrojoch odpadáva. 

Zároveň, familiárna tvár poradcu na opačnej strane stola sa stáva známkou stability, čo je vo finančnom svete zvlášť cenená hodnota. Už len vedomie, že poradca má za sebou ideálne niekoľkoročnú kariéru v odbore, dokáže klientov upokojiť. Väčšina z nás totiž hľadá práve to – profesionála, ktorý s úspechom pomáha ľuďom riešiť finančné otázky rok za rokom.

Jedna odpoveď na “Online finančné poradenstvo: Budúcnosť alebo utópia?”

  1. Valéria píše:

    Dobry den vedel by mi niekto od vas poradit ohladom spoločnosti Webtransfer ci je doveryhodna?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *