Piatok 24. novembra. Meniny má Emília

Otázky, ktoré by ste si mali položiť pred kúpou akcií Facebooku

Trhy očakávali astronomické ocenenie kráľa sociálnych sietí. Rovnako ako pri IPO spoločností LinkedIn a Groupon alebo akvizícií Skypu Microsoftom možno predpokladať, že sa cena Facebooku bude viac či menej odvíjať od komplexných výhľadov analytikov. Facebook môže byť skvelou investičnou príležitosťou, ale môže sa stať ďalším Pets.com (Firma skrachovala rok po svojom IPO.). Predtým, než investujete do Facebooku, by ste mali mať solídne odpovede na tieto otázky:

Príjmy

  • Ako Facebook dosahuje svoje príjmy – aký má biznis model?
  • Aké sú jednotlivé kanály, ktoré mu generujú príjem?
  • Existujú nové zdroje príjmov? Aké sú plány na ďalšie roky?
  • Rast: Aké má firma plány pre navýšenie príjmov?

Užívatelia

Facebook teraz má podľa svojho manažmentu 800 miliónov užívateľov.

  • Aké je vekové zloženie užívateľov?Aké je ich pohlavie?
  • Odkiaľ používatelia pochádzajú? Ázia, Európa, atď.?
  • Aký je vývoj pri jednotlivých segmentoch a v regiónoch?
  • Aký je príliv a oproti tomu odliv užívateľov?
  • Koľko ľudí svoje účty uzavrelo? Dostávame počet užívateľov, ale dajte nám brutto a netto čísla!
  • Koľko účtov je „spiacich“? 1 mesiac? 1–3 mesiace? 3–6 mesiacov?
  • Aká je pravdepodobnosť, že sa klient, ktorého účet spal, opäť vráti a bude aktívny?Je tu konkrétny segment užívateľov, ktorí sú náchylnejší k „spánku“?

Nárast užívateľov

  • Aké sú plány pre budúci rast?
  • Nie je príležitosť pre rast už vyčerpaná?Je tento biznis model anglo-saský?
  • Aký je vývoj v Ázii?
  • Existujú plány ako dobyť nové regióny?
  • Napríklad Čínu, kde už sú ostatné sociálne siete zakorenené?

Odmeny manažmentu

  • Ako bude manažment do budúcnosti ďalej odmeňovaný?Je to v súlade s názormi akcionárov?

Regulácia

  • Európska únia chystá nové pravidlá na ochranu súkromia. Ako sa tieto a podobné opatrenia dotknú fungovania Facebooku?Ako sa bude zaobchádzať s celou históriou dát užívateľa, keď zmaže svoj profil?

Odpovede na tieto otázky pomôžu s rozhodnutím, či je Facebook skvelou investičnou príležitosťou alebo či tí, ktorí nakúpia počas IPO, náhodou nebudú nakupovať za najvyššiu možnú cenu.

Autor je akciový analytik, Saxo Bank.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *