Pondelok 16. septembra. Meniny má Ľudmila

Platobné príkazy budú spracované najskôr 5. januára

Príchod eura spôsobí v bankách na prelome rokov isté obmedzenia. Problém bude najmä s platbami prvé januárové dni. Všetky príkazy zadané na začiatku roka budú spracované až 5. januára. O niečo neskôr tak môžu prísť výplaty či dôchodky.

Obmedzenia sú potrebné z dôvodu technických zmien v systéme. Najmenej ich bude cítiť na bankomatoch a platobných termináloch. Tie budú mimo prevádzky od 21-hodiny silvestrovskej noci do 2-hodiny ráno. Viaceré terminály budú v prevádzke už skôr.

Projektová manažérka Slovenskej bankovej asociácie pre zavedenie eura Martina Slodičková upozorňuje: „Je nutné počítať s tým, že použitie platobných kariet vydaných domácou bankou alebo platobných terminálov na Slovensku i mimo jeho územia nebude na krátky čas možné. Odporúčame preto, aby klienti vykonávali výbery z bankomatov a platby platobnými kartami po tomto časovom období, prípadne si na spomenuté krátke časové obmedzenie pripravili hotovosť vopred a predišli tak možným nepríjemnostiam.“

Pobočky jednotlivých bánk budú otvorené aj 1. až 4. januára, ich služby však budú obmedzené. Návštevu bánk budú môcť klienti využiť predovšetkým na zámenu korún na eurá. Platobné príkazy prijaté do 31. decembra budú spracované ešte v korunách a príkazy od 1. januára až v eurách, ale najskôr 5. januára.

Pre klienta je dôležité overiť si pred zadaním príkazu, kedy bude zrealizovaný. Nemá význam nechať si stiahnuť peniaze z účtu a prísť o úroky, keď peniaze ostanú na polceste.

Zrejme najrizikovejšou skupinkou, ktorej sa dotkne pozastavenie príkazov, budú dôchodcovia. Pokiaľ majú splatnosť penzií prvé januárové dni, budú si musieť počkať viac než zvyčajne. Na túto situáciu zareagovala zatiaľ UniCredit Bank, ktorá dôchodcom s účtom v ich banke poskytne preddavok do výšky 2000 Sk alebo 65 eur. Podľa hovorkyne Zuzany Ďuďákovej im vyplatí peniaze: „Z vlastných zdrojov a bez odplatne.“

Obmedzenia sa budú týkať aj internetbankingu, v plnej prevádzke bude od 5. januára, v obmedzenej prevádzke však bude nepretržite.

Rozsah bankových služieb

 

streda

31.12.

štvrtok

1. 1.

piatok

2. 1.

sobota

3. 1.

nedeľa

4. 1.

pondelok

5. 1.

pobočky

plné služby

výmena korún za eurá

výmena korún za eurá

výmena korún za eurá

výmena korún za eurá

plné služby

platobné príkazy

áno

nie

nie

nie

nie

áno

bankomaty a karty

do 21:00

od 2:00

áno

áno

áno

áno

internetbanking

plné služby

obmedzené

obmedzené

obmedzené

obmedzené

plné služby

zdroj: Slovenská banková asociácia

Harmonogram z tabuľky vychádza z rozsahu minimálnych služieb, ku ktorému sa banky zaviazali. Podľa výkonného riaditeľa Slovenskej bankovej asociácie Ladislava Unčovského: „Banky môžu individuálne rozšíriť svoje služby nad dohodnutý rámec. Pri ich tvorbe bolo hlavným cieľom, aby náročný proces prechodu na novú menu klienti bánk pocítili čo najmenej. Všetky potrebné informácie o prelome rokov nájdu klienti od začiatku decembra na webových stránkach alebo pobočkách svojej banky.“

Špecifické otázky je najlepšie adresovať svojej banke. A aké otázky dostávajú banky najčastejšie?

ČSOB  

Riaditeľka Public Relations Tereza Molnár Copláková. „Najskôr sa klienti informovali všeobecne. Napríklad o duálnom zobrazovaní cien alebo do kedy bude možné platiť slovenskými korunami. V súčasnosti sa zvyknú informovať už konkrétnejšie. S príchodom nového roka je to najmä téma bežných účtov, otváracích hodín pobočiek a fungovania bankomatov a POS terminálov.

Mnohí klienti chcú vedieť, či sa zmenia úverové zmluvy alebo aký dosah bude mať nová mena na investovanie do podielových fondov. ČSOB banka preto vypracovala informačné brožúry s odpoveďami na najčastejšie otázky, ktoré sú dostupné v našich pobočkách.“

mBank

PR manažér Marek Michlík: „V súvislosti s prechodom na euro zaznamenávame nízky počet otázok našich klientov. Súvisí to najmä s tým, že absolútna väčšina našich klientov sú mladší ľudia s vyšším vzdelaním, z miest, s prístupom na internet. Táto skupina obyvateľstva inklinuje k samostatnému vyhľadávaniu informácií z rôznych zdrojov. Veľkú úlohu v tomto smere zohráva aj všeobecná a dostatočne intenzívna informačná eurokampaň.“

Slovenská sporiteľňa

Hovorca Štefan Frimmer: „Klienti sa najčastejšie zaujímajú o to, ako sa budú vyvíjať úrokové sadzby po prechode na euro, prípadne ako euro ovplyvní bankové produkty a poplatky. Preto sme sa ich snažili upokojovať a vysvetľovať im, že banka všetky zostatky na účtoch, vkladoch či úveroch v korunách prevedie automaticky a bez poplatkov na eurá.

V období viac ako pol roka pred prechodom na euro klientov zaujímalo aj to, čo robiť s eurami, ktoré im ostali z dovoleniek, prípadne či si zamieňať doláre, libry, ktoré si zarobili v cudzine na koruny alebo radšej hneď na eurá. Počet týchto otázok však po stanovení konverzného kurzu prudko klesol.“

Tatrabanka  

Hovorca Boris Gandel: „Zrejme najčastejšou obavou klientov je, či budú mať banky po prvom  januári dostatok hotovosti. V tejto súvislosti musím uviesť, že sme v  tejto oblasti, rovnako ako aj v ďalších dostatočne pripravení. Cez vlastné prieskumy máme zmapované potreby a očakávania našich klientov a pripravujeme sa na maximalistické možné scenáre. 

Ďalšou častou otázkou je, či klienti nebudú musieť vymeniť platobnú kartu po prechode na euro. Ani v tomto prípade netreba mať obavy, platobné karty vydané k účtom v slovenských korunách budú aj naďalej platné a klienti ich budú môcť používať štandardne až do doby ich expirácie.“

UniCredit bank  

Hovorkyňa Zuzana Ďuďáková: „Podnikatelia sa informujú ohľadom povinnosti duálneho zobrazenia, či sa budú meniť zmluvy vystavené ešte pred zavedením eura, ako sa zmení výška poplatkov za prevody po zavedení eura. Občanov skôr trápia otázky spojené s možnosťou výmeny bankoviek a mincí, ako to bude fungovať a pod. Časté sú aj otázky v súvislosti s duálnym obehom zo strany obchodníkov napr. či už musia vydávať len eurá a pod.“

VÚB

Členka predsavenstva Elena Kohútiková: „V súčasnosti sú to najmä otázky týkajúce sa predzásobenia, ale napríklad aj otázky duálneho zobrazovania niektorých špecifických tovarov či služieb. Stretli sme sa aj s otázkami ohľadom vydávania predzásobenej hotovosti napríklad vodičom v autobusoch SAD, túto otázku sme dostali hneď z niekoľkých SADiek na Slovensku."

Budete po zavedení eura používať častejšie platobnú kartu?

View Results

Loading ... Loading ...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *